Ik weet de lens diameter niet maar afhankelijk van die maat zal de prijs zijn. B+W MRC voor 58mm zal voldoende zijn en je hoeft geen slimline versie zolang je geen 10 of 11mm lens hebt. Hoya is vrijwel net zo goed als ook Nikons's 'eigen' merk. Ik zou echter B+W aanraden, in de meeste tests komen ze er net een fractie beter uit dan Hoya. Hoya zal ik echter weer wel aanraden op Sigma, Tokina en Tamron lenzen omdat daar hetzelfde glas inzit. Ik heb dan ook maar 1 Hoya en de rest B+W. Ik heb maar 1 Sigma

MRC tov een niet MRC is aan te raden omdat het water en stof afstotend is en makkelijker schoon te maken is als er toch vuil op zit en net iets beter ontspiegeld is. Een Filter filterd dus daar moet je niet op bezuinigen als je een filter koopt.
En adviezen mbt goedkope lenzen daar moet je geen dure filters op doen moet je in de wind slaan. Minder goede filters belemmeren scherpte, en AF en de snelheid. Als je dan al iets goedkopere lenzen hebt dan zullen deze alleen maar minder presteren. Goede en dure filters raak je ook net zo goed als goede lenzen ook weer kwijt zonder veel verlies mocht dat nodig zijn.
En oja pas op als je standaard al een UV filter hebt als bescherming, draai die eraf als je een pola gaat gebruiken. Een pola heeft al 2 delen die van elkaar kunnen draaien maar een extra filter kan leiden tot het niet meer los kunnen krijgen van een filter van de lens of van het andere filter. Laat staan dat het de kwaliteit beinvloed.
Een polafilter kan varierend van 1 tot 3 stops licht tegenhouden, houdt daar ook rekening mee