Het is 17 mei 2025 04:28

Auteur Lastige keuze....
 Lastige keuze....
BerichtGeplaatst: 12 feb 2011 12:19 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Op dit moment heb ik weer wat geld om mijn uitrusting wat te verbeteren / uit te breiden, en omdat ik voornamelijk portret fotografie wil doen, maar toch macro ook wel leuk vind, zit ik een beetje in dubio.

Ik ga in April 3 weken naar Hawaii, dus een Macro lens is dan wel heel erg handig, maar dat is maar 3 weken, en ik heb vanaf eind februari vrijwel iedere week een shoot gepland staan, dus daar gaat effectief gezien veel meer tijd in zitten.

Nu kan ik met de 100mm Macro natuurlijk ook prima portret fotos maken, maar ik heb de 24-105 al. Dus die ene stop verschil tussen F4 en F2.8 is relatief klein. Al zal de 100mm macro natuurlijk wel wat scherper zijn. De DOF van de macro lens zal ongeveer 2cm zijn op 1m, 6cm op 2m en 15cm op 3m afstand.

De andere optie is de 85mm F1.8. Ik denk dat ik daarmee iets flexibeler ben tijdens portret fotografie omdat je toch iets minder ver van je model af hoeft te staan voor hetzelfde beeld, en ook closeups gaan er prima mee.
F1.8 is natuurlijk ook wel lekker, maar in realiteit schijnt wel te blijken dat hij best wat afgestopt moet worden om zware vignetting tegen te gaan.
F1.8 op Full Frame en die brandspuntafstand is goed voor een DOF van 1cm op 1m afstand, 6cm op 2m afstand en 13cm op 3m afstand.

Dus tsja, wat is de beste keuze voor mij? Iemand enig zinnig advies? - Of eventueel nog een andere suggestie die ik over het hoofd gezien heb?
Ik heb de 100mm F2 en de 135mm F2 ook bedacht, maar wat is het voordeel van de 100mm F2 vs 100mm F2.8 macro buiten de DOF (1cm, 5cm en 10cm resp.)?
En de 135mm is volgens mij toch al weer wat minder geschikt om even wat half tot full body shots te doen (heb je veel ruimte nodig)....

Ik weet t echt niet :dk

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Lastige keuze....
BerichtGeplaatst: 12 feb 2011 12:25 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Als je macro foto's wilt maken, dan is een macrolens geen slechte keuze :)

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Lastige keuze....
BerichtGeplaatst: 12 feb 2011 12:25 
Lid
Fotografie

Als je besluit dat je toch de voorkeur geeft aan portretten, dan is een goede portretlens een verstandige keuze :)

Lastige keuze....
BerichtGeplaatst: 12 feb 2011 12:26 
Lid
Fotografie

Als je een compromislens zoekt, dan vind je die ook wel :)

Lastige keuze....
BerichtGeplaatst: 12 feb 2011 12:28 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Als je macro-foto's wilt maken heb je een macro-objectief nodig.
Die 100mm is inderdaad goed scherp, en kun je ook prima gebruiken voor portretten.

Ik denk dat je eerst zelf moet beslissen of je nu een macro-objektief wilt kopen, of wilt gaan voor een portretobjektief. :)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Lastige keuze....
BerichtGeplaatst: 12 feb 2011 12:31 
Lid
Fotografie

Goeie tips Henry :rof :D

Maar uiteindelijk wel juist denk ik...wat vind je belangrijker....macro of portret...op zich zou ik een 100mm of 90mm macro geen slechte keuze vinden. Kun je je toeleggen op macro, maar voor portretten ook een heerlijk objectief natuurlijk. Helemaal aangezien je modellen toch redelijk stil zullen staan (macro's zijn meestal wat minder snel...)

Uiteindelijk is de keuze wat zwaarder weegt aan jou ;)

Lastige keuze....
BerichtGeplaatst: 12 feb 2011 12:34 
Lid
Fotografie

Je hebt de 24-105L en ik zou je aanraden om dat de EF 100L IS f/2.8 erbij te kopen, goed voor portrait, goed voor macro en gewoon goed. Die 2 meenemen en lekker op vakantie gaan.

Lastige keuze....
BerichtGeplaatst: 12 feb 2011 12:43 
Lid
Fotografie

de 105 2.8 is een bewezen goede macro lens. die ook voor portretten gebruikt kan worden.

Lastige keuze....
BerichtGeplaatst: 12 feb 2011 12:48 
Lid
Fotografie

Heb zelf de 100mm macro lens en maak eigenlijk nooit macro foto's. Gebruik hem dus alleen als portretlens, dat werkt erg prettig. Ik heb geen ervaring met de 85mm.
Moet zeggen dat ik de laatste tijd ook mijn 70-200II veel gebruik omdat die op 2.8 ook prima beeld levert. Maar de macro blijft wel scherper.

Lastige keuze....
BerichtGeplaatst: 12 feb 2011 19:16 
Lid

Ja, portretten zijn het belangrijkst, maar als ik het mee kan pikken zonder nadelige effecten voor portretten, dan is een macro natuurlijk helemaal niet mis.

Ik heb voorheen de 105mm van Sigma gehad, maar omdat ik nu een 5DII heb en eigenlijk alleen het beste glas daarvoor wil hebben, wil ik geen 3rd party lenzen meer kopen.
Het liefst zou ik inderdaad de 100mm macro L IS kopen, maar die is een tikkie duurder. Dus had ik gedacht om eerst die 100mm macro 2e hands te kopen, en dan als het budget er was, om die weer de deur uit te doen voor de IS.
Hetzelfde geldt voor de 85mm.

De enige reden waarom ik dat met die lenzen wel zou doen is dat zij in de reviews net zo'n goede beeldkwaliteit schijnen te hebben als hun L tegenhangers.
De 24-105 is namelijk al erg scherp, en om daar minder glas voor te gaan kopen speciaal voor portret fotografie, heeft niet echt veel toegevoegde waarde ;)

De 70-200 is ook een leuke. Ik heb vroeger de 70-200 F4 L gehad en was daar erg over te spreken. Maar vanwege budgetredenen moest ik die wegdoen om de 5DII te kunnen kopen met 24-70 (welke inmiddels 24-105 is geworden).
Helaas ligt de 70-200 F2.8 nog verder boven budget, net als de 70-300 IS L. ;)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp