Op dit moment heb ik weer wat geld om mijn uitrusting wat te verbeteren / uit te breiden, en omdat ik voornamelijk portret fotografie wil doen, maar toch macro ook wel leuk vind, zit ik een beetje in dubio.
Ik ga in April 3 weken naar Hawaii, dus een Macro lens is dan wel heel erg handig, maar dat is maar 3 weken, en ik heb vanaf eind februari vrijwel iedere week een shoot gepland staan, dus daar gaat effectief gezien veel meer tijd in zitten.
Nu kan ik met de 100mm Macro natuurlijk ook prima portret fotos maken, maar ik heb de 24-105 al. Dus die ene stop verschil tussen F4 en F2.8 is relatief klein. Al zal de 100mm macro natuurlijk wel wat scherper zijn. De DOF van de macro lens zal ongeveer 2cm zijn op 1m, 6cm op 2m en 15cm op 3m afstand.
De andere optie is de 85mm F1.8. Ik denk dat ik daarmee iets flexibeler ben tijdens portret fotografie omdat je toch iets minder ver van je model af hoeft te staan voor hetzelfde beeld, en ook closeups gaan er prima mee.
F1.8 is natuurlijk ook wel lekker, maar in realiteit schijnt wel te blijken dat hij best wat afgestopt moet worden om zware vignetting tegen te gaan.
F1.8 op Full Frame en die brandspuntafstand is goed voor een DOF van 1cm op 1m afstand, 6cm op 2m afstand en 13cm op 3m afstand.
Dus tsja, wat is de beste keuze voor mij? Iemand enig zinnig advies? - Of eventueel nog een andere suggestie die ik over het hoofd gezien heb?
Ik heb de 100mm F2 en de 135mm F2 ook bedacht, maar wat is het voordeel van de 100mm F2 vs 100mm F2.8 macro buiten de DOF (1cm, 5cm en 10cm resp.)?
En de 135mm is volgens mij toch al weer wat minder geschikt om even wat half tot full body shots te doen (heb je veel ruimte nodig)....
Ik weet t echt niet