Het is 17 mei 2025 02:37

Auteur Canon EF-S 15-85mm IS of toch....
 Canon EF-S 15-85mm IS of toch....
BerichtGeplaatst: 03 apr 2011 10:31 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ik ben al een tijdje op zoek naar een lens om mijn kitlens (de IS versie) te vervangen en ik kom na alle reviews steeds uit op de Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM. Via de zoekfunctie kwam ik hier op het forum niet zo veel verder dus ik post toch maar even met het gevaar in herhaling te vallen :).

Mijn budget ligt ongeveer tussen de 500,- en de 700,- maar omdat er zo veel te kiezen valt wil ik wel zeker weten dat dit een goede keus is en ik geen erg leuke lens over het hoofd heb gezien.
Dus vandaar maar een post in de hoop dat er ervaringsdeskundigen hier op het forum me een beetje verder kunnen helpen :jj .
Ik vond het bereik van deze lens erg mooi (ik heb nog een 70-300 dus dat sluit mooi aan).

Het enige wat ik me nog afvroeg en waar ik maar geen info over kan vinden is of hij een interne focus heeft (ivb met filters wel prettig). Helaas heb ik hier in de buurt die lens nog niet kunnen vinden dus heb ik hem nog niet kunnen bekijken.

Ik merk dat ik deze lens waarschijnlijk het meeste ga gebruiken en dat maakt het nog belangrijker om een goede keus te maken natuurlijk en waar ik een mooie tijd mee vooruit kan. Ik heb (helaas) niet de middelen om mijn budget erg veel omhoog te schroeven maar ik denk dat ik met een goede middenklasser best tevreden zal zijn.

Wat denken jullie hier over, zou dit toch de beste keus zijn of moet ik nog naar andere lenzen gaan kijken? Bedankt alvast!

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 03 apr 2011 13:17 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Hij staat bekend als een erg goede lens en een van de beste in zijn klasse. Een klasse daarboven is de EF-S 17-55IS die volgens mij de referentie voor EF-S lenzen. Dus als je er een kan krijgen in je budget. :)

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 03 apr 2011 16:35 
Lid
Fotografie

die 3 mm wijder ga je overigens weinig van merken denk ik.. zou dan zelf liever kiezen voor de 17-55 2.8 IS usm als ik dan toch de keuze had.

is het de bedoeling dat je meer groothoek krijgt, of lichtsterker..?

of een combinatie van beide? :dk

(lenzen hoeven qua focuslengte niet per definitie naadloos op elkaar aan te sluiten btw..wordt wel vaak gedacht, maar het maakt eigenlijk niet zo heel veel uit, die paar mm´s die je te kort hebt.. ;) )

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 03 apr 2011 17:06 
Lid

Hallo Duna,

Ik heb deze lens in gebruik en vind het een superlens.
De lens gebruik ik als een "walkaround" lens vanwege zijn fijne bereik.
Foto's zijn zeer scherp, zie voor enkele voorbeelden hieronder:

Fotografie

Fotografie

Fotografie

Het enige waar ik mis op pak is de lichtsterkte van de lens, het is geen F2.8 en dat mis ik soms in
binnensituaties. :blush
Verder heeft deze lens een heel snelle autofocus en is muisstil.
Ik heb ook al ergens gelezen dat het een verborgen L lens is. :up

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel.
Groeten Twan

BerichtGeplaatst: 03 apr 2011 19:37 
Lid
Fotografie

Dat Hidden L verhaal heb ik nog niet vernomen, maar wordt vooral geschreven door mensen die iets te graag een L lens willen en er mystische waarden aan hechten. Wel is het zo dat oa de EF 70-300IS en de EF-S 17-55IS vaak Hidden L genoemd worden omdat ze een UD element hebben, en mede daardoor wat kleurvaster zijn dan niet UD voorziene lenzen. Een UD element alleen maakt een lens nog een Hidden L maar als je dat graag wilt dan moet je dat maar vaak schrijven in de hoop dat anderen dat overnemen :)

Naast bouw en andere waarden is het gebruikte glas van L lenzen vaak niet alleen beter maar ook constanter in kleur en contrast en dat komt mede door de UD en Fluoriet elementen. Maar als je alle lenzen die geen L zijn met een UD elementje meteen aan Lenzen gaat meten.......

De voorbeelden spreken echter wel boekdelen wat betreft de overige aannames en napraters dat de EF-S 15-85IS idd een erg goede lens is en zeker voor dat geld. :)

BerichtGeplaatst: 04 apr 2011 07:07 
Lid
Fotografie

Hier mijn ervaring met de Canon 15-85 mm.

http://www.camerastuffreview.com/nl/rev ... on-15-85-x

BerichtGeplaatst: 04 apr 2011 08:29 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
@sjinouck Lichtsterker is een plus maar voor binnenfotografie (die enkele keer dat ik dat doe) heb ik mijn 100mm 2.8 vaak op mijn camera zitten (met een paar flinke daglicht lampen op mijn lullig inelkaar geknutselde fototafel :P ) Oftewel het is niet van levensbelang maar het zou natuurlijk wel leuk zijn, buiten heb ik het zelden gemist.
De 18mm die ik nu heb bevalt me ook prima. Maar aangezien dit wel mijn walkaround lens word ben ik blij met alles wat net iets boven de 50mm uitschiet. Ik kom aan die 50mm die ik nu heb gewoon net iets te kort voor mijn gevoel. Dat en de prijs, die 800 zit een beetje boven mijn budget vrees ik.

Maar als ik jullie zo hoor heeft het in ieder geval weinig zin om bij bv tokina/tamron of sigma te kijken he? En ik weet dat meer bereik altijd kwaliteit kost dus ik moet die overweging even goed op me in laten werken :). Alhoewel ik blijf maar een hobbyist (die natuurlijk wel stiekum het beste overal uit probeert te houden redelijk binnen budget ;) ).
Ik ga vanmiddag eens even wat extra reviews lezen met de lensen die jullie hebben aangedragen ter vergelijking. Bedankt!

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp