Het is 17 mei 2025 03:13

Ga naar pagina Vorige  1, 2

Auteur Goed advies voor een statief voor een beginner.
 Goed advies voor een statief voor een beginner.
BerichtGeplaatst: 08 apr 2011 19:31 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
dat wordt lekker handig schieten, met aan de ene kant een tas om je nek, prop en propvol natuurlijk, volgestouwd met alle primes, zooms, flitsers die er maar te vinden zijn in huis, alles bij elkaar een kilootje of 10, om de andere kant je body, en dat statief ergens.. euh.. ja waar stop ik dat ding nou ook alweer..? :D

statief is niks mis mee hoor, maar overdag heb je als landscaper sowieso niet het mooiste licht, dus why bother anyway?, vroeg in de ochtend of laat in de avond kan ik er nog wel inkomen, zeker bij langere sluitertijden, maar voor de rest, och.. de ene keer heb ik mijn statief mee, en de andere keer niet.

logisch dat je op de gitzo-site pro´s ziet, die staan te poseren met een gitzo statief he? dat is hetzelfde als marc van bommel, die coca cola staat aan te prijzen, terwijl die gast het mss wel niet eens lust..of michael schumacher die ´in het dagelijkse leven´ met een fiatje 500 rondkart.. :dk

reclamefolders zijn tegenwoordig zo goed gemaakt, dat de foto´s die in de nikon d3s folder staan, gemaakt zijn met een middenformaat camera met phase one back achterop.

iso 100 of iso 200 is tegenwoordig zo´n beetje de base-iso van de meeste dslr´s, ´vroegah´, was dat al retesnel te noemen, omdat men toendertijd meestal nog op iso 25, iso 50 oid stond te kakken.. daarom had men ook lichtsterke primes en statieven nodig..men had ook nog geen beeldstabilisatie dinges, geen autofocus en allerlei handigheidjes. zo´n ouwe grootformaat van hout, was en groot, en lomp en zwaar, en had lange belichtingstijden nodig, en dan had je zeker een statief nodig, niet alleen vanwege het gewicht en omvang, maar zeker ook omdat de belichtingstijd bij daglicht sowieso al enkele seconden was. en toen kwam oskar barnack, die vanwege zijn zwakke gezondheid een compakt-35mm cameraatje uitvond, wat tegenwoordig fullframe genoemd wordt. :jj

maar goed, een statief staat wel lekker ´pro´..(denken we toch) :D

Laatst bijgewerkt door sjinouck op 08 apr 2011 20:29, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 08 apr 2011 20:16 
Lid
Fotografie

@ duckie:
las onlangs in de focus dat erwin olaf 68.167 euro aan hardware heeft.
stel al zijn spullen en ook al zijn medewerkers staan een dag lang tot je beschikking.
denk je dat je dan één foto zou kunnen maken die in de buurt komt van een olaf.

je mist met al dat gepraat over vooral dure spulletjes de esentie van fotografie. niet je gear maar jij maakt de foto

Profiel op dit foto forum
BerichtGeplaatst: 08 apr 2011 20:57 
Lid
Fotografie

Klopt maar wat hij doet doen wij de 99% overigen, hebben er wel baat bij bij een statief. En als je mij goed leest, dan had je gelezen dat wij blijkbaar meer geld aan een body uitgeven verhoudings gewijs dus aan datgene wat het minst belangrijk is, nog los van onze competenties.

Kijk ook maar eens op dit forum. de bodies die ik beschrijf zijn status symbolen en tevens camera's die eigenlijk alleen (technisch gezien) met de beste lenzen te gebruiken zijn, omdat het oplossend vermogen van deze camera's de meeste lenzen overtreft.

Ergo beter glas op een D3100 is slimmer dan minder glas op een D700. Nog los van het zien. Maar het is meestal wel het meeste geld wat aan bodies wordt uitgegeven.

En dan terug naar het statief. Zoals ook Alex aangeeft is een foto in de golden hours trefzekerder met een statief dan met IS/VC/VR/OS en een hoge ISO. Wat niet wegneemt dat het wel kan.

Maar idd een raportage of straat of bruids fotograaf niet, maar voor vrijwel alle andere fotografie is een statief wel handig.

Maar het is echt nederlands om daarop te besparen. Want ook al zegt Maxima dat DE Nederlander niet bestaat, dat zuinigheids gen bestaat op een of andere manier wel.

Maar het geldt niet alleen voor fotografie. Het geldt voor alles. Een pak kopen en dan moet er ook een dasje bij ipv een pak met das en overhemd welke bijelkaar passen. Een Tv kopen en dan een bluray erbij maar de kabels mogen niet meer dan 5 euro kosten. We kopen een computer van 1000 euro en dan mag de muis maar 10 euro kosten. Echt wij Nederlanders zoeken het hele internet af om 30 euro te besparen om vervolgens onze dure zaken te voorzien van een UV filter van 15 euro en een fototasje van 30 euro als ook de meerdere keren aangehaalde statiefjes van 5 of 6 tientjes.

En daar gaat het menigeen hierom in hun adviezen. Niet dat je met een compact wel of geen goede foto's kunt maken. :)

BerichtGeplaatst: 09 apr 2011 19:40 
Lid

Geslacht: Vrouw
Nou het statief van Manfrotto is binnen, helemaal geweldig! Mijn vriend heeft hem gelijk "ingepikt" nee gekkigheid :D
Die is elke keer druk bezig met aquarium fotografie.
Ik ga er voor mezelf toch ook 1 aanschaffen.
Mocht je hem nodig hebben dan kan het toch handig zijn en zeker voor mijn opleiding heb ik er toch 1 nodig.
Nogmaals bedankt voor het goede advies! :up

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2

Ga naar pagina Vorige  1, 2