Julia,
ik heb een set van Cokin.
ND 1-2-3
ND Hard Grad 1-2-3
ND Soft Grad 1-2-3
En een LCW variabele ND filter 77mm
Het voordeel van de Cokin set is, dat het goedkoop is, en met diverse diameter ringen werkt en ik zo dus behalve de bij mij meest voorkomende 77mm ook een 67 en 72mm heb voor andere lenzen.
Cokin moet je wel erg goed schoonhouden omdat het een soort plastik is en vetvlekken van vingers op recht glas tegen de zon in meteen behoorlijk kan gaan flaren. Soms zie je het niet omdat het een lichte vervuiling is, maar bij landschappen en zeker met de tijden die jij gebruikt, is er redelijk veel coht in de lucht en dan is flare nog eenvoudiger te verkrijgen.
Als je dus geen Gradueel filter nodig hebt dan is de LCW een wat duurdere (90euro) maar wel optisch van zeer goede qualiteit. Niveau Hoya en B+W
Nog een ding. Met Cokin kun je stacken, (stapelen) echter let op waar en wanneer je dat doet.
Ik heb goede ervaringen bij open lucht opnames waarbij ik bv een 1 stops soft grad omgedraaid op de bodem heb, en een 3 stops normaal voor de bovenkant en ik een wat donker middenstuk zo kan ophalen. Maar ik heb een dergelijke combinatie geprobeerd onder een bladeren dek in een rivier in luxemburg en kreeg meteen het paarse colourcast spook waar de plastik versie van Cokin bekend om staat. Echter is dat met RAW en WB aanpassing weg te krijgen maar toch.
Cokin setjes heb je al voor weinig en ik heb met de P series genoeg wijdte gehad op een 17-40 op een Crop en op een FF body. Wil je zekerheid om geen vignetting te krijgen dan is de Z of X series beter maar die zijn ook veeeeeeeeel moeilijker te verkrijgen. Wel leuk is het dat je dan een set hebt waarbij je later de plastik Cokins zou kunnen vervangen door extreem dure en hand gemaakte LEE filters die op het zelfde setje passen. Scheelt weer extra geld.
Ik heb de gehele set met een draadafstands bediening en een poetsdoek altijd in mijn rugzak zodat ik alles bij me heb voor diverse licht settings. En dat ik alles goed schoon kan maken wanneer nodig.
Verder heb ik later allemaal neopreen Cokin hoezen gekocht voor mijn filters omdat die plastik opberg doosjes op den duur toch kunnen gaan krassen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Cameratools in Apeldoorn heeft erg veel Cokin in haar gamma. En voor jou een webshop