Het is 18 mei 2025 00:14

Auteur Grijs gradatie filter
 Grijs gradatie filter
BerichtGeplaatst: 01 jan 2012 09:00 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Ten eerste wens ik jullie een gezond en mooi 2012.

Nu mijn vraagje :) ben van plan een grijsfiter aan te gaan kopen (niet zo,n dure uitgaven)voor de zonsopkomsten.
Wat voor tips kunnen jullie mij daar in geven. :)

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Grijs gradatie filter
BerichtGeplaatst: 01 jan 2012 12:53 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Julia,

ik heb een set van Cokin.

ND 1-2-3
ND Hard Grad 1-2-3
ND Soft Grad 1-2-3

En een LCW variabele ND filter 77mm

Het voordeel van de Cokin set is, dat het goedkoop is, en met diverse diameter ringen werkt en ik zo dus behalve de bij mij meest voorkomende 77mm ook een 67 en 72mm heb voor andere lenzen.

Cokin moet je wel erg goed schoonhouden omdat het een soort plastik is en vetvlekken van vingers op recht glas tegen de zon in meteen behoorlijk kan gaan flaren. Soms zie je het niet omdat het een lichte vervuiling is, maar bij landschappen en zeker met de tijden die jij gebruikt, is er redelijk veel coht in de lucht en dan is flare nog eenvoudiger te verkrijgen.

Als je dus geen Gradueel filter nodig hebt dan is de LCW een wat duurdere (90euro) maar wel optisch van zeer goede qualiteit. Niveau Hoya en B+W

Nog een ding. Met Cokin kun je stacken, (stapelen) echter let op waar en wanneer je dat doet.

Ik heb goede ervaringen bij open lucht opnames waarbij ik bv een 1 stops soft grad omgedraaid op de bodem heb, en een 3 stops normaal voor de bovenkant en ik een wat donker middenstuk zo kan ophalen. Maar ik heb een dergelijke combinatie geprobeerd onder een bladeren dek in een rivier in luxemburg en kreeg meteen het paarse colourcast spook waar de plastik versie van Cokin bekend om staat. Echter is dat met RAW en WB aanpassing weg te krijgen maar toch.

Cokin setjes heb je al voor weinig en ik heb met de P series genoeg wijdte gehad op een 17-40 op een Crop en op een FF body. Wil je zekerheid om geen vignetting te krijgen dan is de Z of X series beter maar die zijn ook veeeeeeeeel moeilijker te verkrijgen. Wel leuk is het dat je dan een set hebt waarbij je later de plastik Cokins zou kunnen vervangen door extreem dure en hand gemaakte LEE filters die op het zelfde setje passen. Scheelt weer extra geld.

Ik heb de gehele set met een draadafstands bediening en een poetsdoek altijd in mijn rugzak zodat ik alles bij me heb voor diverse licht settings. En dat ik alles goed schoon kan maken wanneer nodig.

Verder heb ik later allemaal neopreen Cokin hoezen gekocht voor mijn filters omdat die plastik opberg doosjes op den duur toch kunnen gaan krassen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Cameratools in Apeldoorn heeft erg veel Cokin in haar gamma. En voor jou een webshop :)

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Grijs gradatie filter
BerichtGeplaatst: 01 jan 2012 14:42 
Lid

Ik heb de houders en verloopringen via E bay gekocht dat scheelt enorm. Ik ben niet zo stuk van Cokin omdat ik regelmatig last had van roodzweem. Ik heb ze van Hitech. Drie stuks met een zachte overgang. Bevallen uitstekend en kosten voor een set meen ik 55,- pond.
Ik gebruik de P serie gewoon op 10mm op APS-C. Dat gaat heel goed als je het UV van de lens afhaalt en een afgezaagde filterhouder gebruikt. Ik heb een houder waar ik de voorste 2 sleuven van heb verwijderd. Zo kan je nagenoeg(verwaarloosbaar) zonder vignetting werken. Dat scheelt veel geld. Je hebt diie grote filters niet nodig.
Ik bewaar mijn filters in een filtermap en ik heb een zeem bij me. De landschapsfotograaf werkt meestal tussen F8 en F12 dus zaak dat je die vegen of druppels niet ziet.
Bij Fotoshop Aalten wordt alle toebehoren en ook de Chinese evenknie Tian Ya filters verkocht en die zijn lang niet slecht en zeer betaalbaar. De gewone egaal grijsfilters heb ik daarvan.
Achteraf via software is het ook heel goed te realiseren, maar dan moet je wel rekening houden met behoorlijk wat ruis om dat je donkere delen gaat oplichten.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Grijs gradatie filter
BerichtGeplaatst: 04 jan 2012 20:24 
Lid
Fotografie

En?

Grijs gradatie filter
BerichtGeplaatst: 04 jan 2012 20:29 
Lid
Fotografie

Welk effect hoop je te bereiken met zo'n grijsfilter?
Ik zie daar het nut voor zonsopkomsten namelijk niet van in.
... of heb je het over een grijsverloopfilter?

Grijs gradatie filter
BerichtGeplaatst: 04 jan 2012 20:45 
Lid
Fotografie

Niet doen.....je hebt het effect niet helemaal in de hand (diafragmeren met verloopfilter) , autofocus wordt dan helemaal kansloos (voor zover dat niet al misgaat met direkt zonlicht in lens) en die voorzetdingen veroorzaken vaak ook extra flares. Pak gewoon een HDR en ga daar mee wat stoeien in photosjop , is ook een stuk goedkoper....

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Grijs gradatie filter
BerichtGeplaatst: 04 jan 2012 20:55 
Lid
Fotografie

David Noton is dat niet met je eens :)

http://www.davidnoton.com/ctlfilterkit.htm

Maar goed, engelsen zijn fotografen die fotograferen ten tijde van het afdrukken. En zijn ook enorme voorstanders van statieven. In Nederland zie je veel meer technische hulpmiddelen als HDR en Photoshop.

Het is maar wat je onder fotograferen verstaat. :) Of hoe lang je op een plekje er tijd in wilt steken en hoeveel tijd je achteraf achter of beter gezegd voor je pc wilt doorbrengen

http://www.davidnoton.com/

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp