Het is 19 mei 2025 04:24

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Auteur 5d of 7d
 5d of 7d
BerichtGeplaatst: 15 maart 2012 10:23 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ik heb besloten om dat ik nog veel moet leren in de fotografie mijn 500d body voorlopig te houden als je dan eerst voor lenzen kiest (b.v. voor op de 500d die ik nu heb) waar moet je dan op letten bij aankoop zodat je ze straks ook op een 7d of 5d mark11 kunt gebruiken? Nog een vraagje ik fotografeer graag landschappen, dieren, gebouwen en interieurs welke camera en type lenzen heeft hier dan de voorkeur? Mag ook nikon zijn in dezelfde klasse als de 7d en 5d mark 11.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 5d of 7d
BerichtGeplaatst: 15 maart 2012 10:26 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Nikon heeft geen zelfde klasse...die zitten altijd minstens 3 klasses hoger :P :sar

Waar je op moet letten is dat je Canon objectieven van het type EF zijn (en niet EF-S), dat je Sigma objectieven van het type DG zijn (en niet DC), dat je Tamron objectieven van het type DI zijn (en niet DI ll) en dat je Tokina objectieven niet de toevoeging DX hebben. (van Tamron 90% zeker dat dit je juiste afkortingen zijn).

Bij Nikon zou dit ook de toevoeging DX zijn die gemeden moet worden.

edit: Bovenstaande geldt dus voor FF, ofwel de 5D...voor de 7D maakt dit niets uit, aangezien die ook een APS-C sensor heeft.

Daarnaast...voor de soorten fotografie die jij aangeeft zijn beiden goed...de één wat meer voor de interieurs en landschappen (5D) en de ander voor dieren (7D)...die vormen van fotografie zijn daarom iets te divers om "zomaar één van de twee op aan te raden".

Mijn mening...in beginsel is élke camera geschikt. En veel objectieven zijn dit ook. Werk met wat je hebt en ontdek zo wat je mist. Dat is ook de enige manier om te bepalen wat je nódig hebt in een eventuele upgrade. Als je FF wil...maar eigenlijk niet zo goed weet waarom, dan durf ik wel te zeggen dat je het in ieder geval niet "nodig" hebt. (Zei de man met een FF :P )...

5d of 7d
BerichtGeplaatst: 15 maart 2012 10:42 
Lid
Fotografie

Nikon heeft geen zelfde klasse...die zitten altijd minstens 3 klasses hoger

Ik wil deze strijd niet aangaan het gaat mij om het fotograferen en vind het belangrijk om in goed materiaal te investeren zodat ik daar nog vele jaren plezier van heb het merk camera doet er minder toe voor mij. Nikon en Canon zijn nu (nog) 2 koplopers ik kies voor een van deze 2 omdat daar verreweg de meeste mensen mee fotograferen en je dan veel meer de techniek van deze camera's kunt delen zoals hier op Photodrome :D

5d of 7d
BerichtGeplaatst: 15 maart 2012 10:46 
Lid
Fotografie

Eeuhm...vandaar ook het sarcasm poppetje er achter :dk

Als je nu al bij Canon zit zou ik daar lekker blijven. Verschillen zijn per uitvoering minimaal...en uiteindelijk is gewenning/bedienigsgemak dan vaak de doorslaggevende factor. Voor mij is dat Nikon...voor een ander is dat Canon.

5d of 7d
BerichtGeplaatst: 15 maart 2012 10:54 
Lid
Fotografie

Eeuhm...vandaar ook het sarcasm poppetje er achter

Hey Jeroen humor hoort erbij ik had dat wel begrepen hoor ;) en ik denk dat je gelijk hebt dat ik dan beter bij Canon kan blijven anders voelt het toch alsof je weer opnieuw moet beginnen en de bijbehorende RTFM opnieuw moet gaan bestuderen :zoek

5d of 7d
BerichtGeplaatst: 15 maart 2012 10:59 
Lid
Fotografie

Jup....Het werkt beiden "heel anders" als ik een Canon in handen krijgt moet ik altijd weer zoeken....terwijl elke Nikon meteen bekend en vertrouwd aanvoelt.

En gelukkig dat je de humor snapte :D

5d of 7d
BerichtGeplaatst: 15 maart 2012 14:44 
Lid
Fotografie

Afweging zou mijns inziens moeten zijn:

- ga je veel studio en portret werk doen? Dan zou je richting een 5d kunnen gaan denken

- Anders? Richting 7d.

In het eerste geval dus wel rekening houden met de EF-tip van Jeroen, in 't andere geval maakt dat minder uit.

Welke lenzen heb je nu? Welke focuslengtes gebruik je het meest?

Als je die 3 vragen beantwoord, zijn er vast wel slimme marsroutes richting beter glas :)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 5d of 7d
BerichtGeplaatst: 15 maart 2012 16:40 
Lid
Fotografie

Je vergeet landscapes ;) Daar zou ik toch ook liever een 5D voor meenemen denk ik :)

5d of 7d
BerichtGeplaatst: 15 maart 2012 16:43 
Lid
Fotografie

jeroenk schreef:
Je vergeet landscapes ;) Daar zou ik toch ook liever een 5D voor meenemen denk ik :)

En macro,... zelfde MP count op een grotere chip,.. moet haast ook wel een betere ruisbeheersing geven ;)
Zou ook goed zijn voor sport,.. maar qua snelheid legt ie het dan af :(

5d of 7d
BerichtGeplaatst: 15 maart 2012 17:47 
Lid
Fotografie

@Jeroen, landschappen vergeet ik niet, maar ik vermoed dat Lydia hier niet veel voordeel aan zal behalen

@Martin, macro doet Lydia niet aan

In theoretisch zin hebben jullie - uiteraard - gelijk.

5d of 7d
BerichtGeplaatst: 15 maart 2012 18:06 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Enige reden om de 7d te nemen over de 5d is imo sport. Maar dan wel een combo met de 70-200 een 24-105 zou ik toch wat te kort vinden.

Kan niet wachten op de 5dIII, al het goede van de 5d en 7d :D

5d of 7d
BerichtGeplaatst: 15 maart 2012 18:11 
Lid
Fotografie

Reko schreef:
Enige reden om de 7d te nemen over de 5d is imo sport. Maar dan wel een combo met de 70-200 een 24-105 zou ik toch wat te kort vinden.

Kan niet wachten op de 5dIII, al het goede van de 5d en 7d :D

Je bedoeld die highly overpriced software update vd 5DII ? :tn

Solly kon 't niet laten,... Als je bij Canon wilt blijven en je hebt een 5DII en een 7D dan zou ik dat lekker zo laten. ;)

5d of 7d
BerichtGeplaatst: 15 maart 2012 18:21 
Lid
Fotografie

@Martinvh tja.... overpriced software updateje of niet... het enige minpuntje aan de 5dII is toch wel de AF in slecht licht en snel bewegende objecten. Verder een perfecte camera wmb.

Wat merk betreft... tja als je telkens de leverancier met het beste spul op dat moment moet gaan volgen dat wordt het wel een heel duur grapje. Daar komt bij dat als je aan de Nikon kant gaat zitten je weer Canon spul gaat missen. Wmb zijn Canon en Nikon om het even.

5d of 7d
BerichtGeplaatst: 15 maart 2012 18:27 
Lid
Fotografie

Reko schreef:
@Martinvh tja.... overpriced software updateje of niet... het enige minpuntje aan de 5dII is toch wel de AF in slecht licht en snel bewegende objecten. Verder een perfecte camera wmb.

Wat merk betreft... tja als je telkens de leverancier met het beste spul op dat moment moet gaan volgen dat wordt het wel een heel duur grapje. Daar komt bij dat als je aan de Nikon kant gaat zitten je weer Canon spul gaat missen. Wmb zijn Canon en Nikon om het even.

klopt helemaal Reko,.. zit ook maar te stangen,.. en mijn blik is niet echt meer objectief te noemen ondanks dat ik (nog) met canon schiet.
De AF in slecht licht,... dat wist in nog niet eens totdat ik (bij die krantenshoot) enkel mijn rinflitser ging gebruiken zonder modellicht,... damn moest gewoon vragen of iemand even met een zaklampje daar kon schijnen waar ik wilde scherpstellen :shock

Maar zonder gekheid,.. die snelheid,.. klopt ook maar als je de 5DII hebt zou ik eerder er een 7D bij kopen voor de snleheid dan dat monsterbedrag uitgeven voor de III ;)

5d of 7d
BerichtGeplaatst: 15 maart 2012 20:03 
Lid
Fotografie

Reko heeft gelijk de 5DMkIII heeft van beide het beste, en djs ismhet enige alternatief dat je niet moet zoeken naar of het een of het ander.

Ik heb voor beide gekozen en denk die weer van de hand te doen als de MkIV er komt en de III betaalbaar wordt.

Je kunt ook voor de 5DMkI gaan voor niet snelle zaken en de 7D voor wel. Alhoewel de 7D alleen ook goed genoeg is en features heeft welke voor landscapers handig zijn.

Maar de langzamere MkI is voor mij nog steeds groot en snel genoeg met nog steeds een oplossend vermogen om tot op A3+ ruisloos af te drukken en haar scherp.

Als je voor de 7D gaat is een EF-S 10-22 naast een 24-105 en een 100-400 een mooie combinatie. Ik zelf heb voor de 17-40, 24-70, 70-200 gekozen en daarnaast voor een 50 en 200 prime en een Sigma 150-500 en dat samen met de 7D en 5DMkI

5d of 7d
BerichtGeplaatst: 15 maart 2012 21:53 
Lid
Fotografie

Als je dan nog moet kiezen...en niet merkgebonden bent...kan je beter voor een D700 gaan :P :rof

Oké.....grapjes worden flauw...:D

Als de prijs van de mkIII straks stabiliseert...dan wordt dat toch wel een veel geziene gast denk ik. Inderdaad net dat stukje wat de mkII "miste"...

5d of 7d
BerichtGeplaatst: 15 maart 2012 22:09 
Lid
Fotografie

Martinvh schreef:
[
Maar zonder gekheid,.. die snelheid,.. klopt ook maar als je de 5DII hebt zou ik eerder er een 7D bij kopen voor de snleheid dan dat monsterbedrag uitgeven voor de III ;)

Voor de snelheid heb ik nu een 1d III, super camera maar de beeldkwaliteit blijft toch echt ver achter bij de 5dII + ik vind het erg irritant dat ik nu op trouwdagen met 2 verschillende sensor maten schiet. Zit altijd te kutten met welke lens op welke camera te gebruiken. Dus de 1d III gaat er uit en de 5dIII komt er in. Ik heb de 1d eigenlijk alleen voor de hondensport welke ik zo nu en dan fotografeer maar denk met de 5dIII ook uit de voeten te kunnen. 1dX wordt voor dit moment wat te gek maar wie weet wat de toekomst brengt.

5d of 7d
BerichtGeplaatst: 15 maart 2012 22:17 
Lid
Fotografie

Das wellicht idd misschien persoonlijk Reko,.. ikzelf heb naast de D700 een tijdje een D300 ernaast gehad en heb die toen ook ingeruild voor een D700. (nu 2 5DII's,.. maar ga weer terug wss :blush)
Echter was dat doordat ik met de cropsensor gewoon in mn toenmalige studio te weinig ruimte had :blush
Buiten heb ik er zelf nooit problemen mee gehad,.. de 24-70 zat altijd op de FF om de groothoek optimaal te kunnen benutten en de 70-200 op de crop om de lengte optimaal te kunnen benutten ;)

5d of 7d
BerichtGeplaatst: 23 maart 2012 12:02 
Lid
Fotografie

Ik heb inmiddels besloten om voor de MII te gaan.. nu ben ik alleen nog op zoek naar een goede groothoek voor op deze camera.. had van Jeroen al de Sigma 15-30 door gekregen :)
Weet iemand anders nog een goede lens binnen dit budget zodat ik wat kan gaan vergelijken?

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4