Tja...en als je dan begint te twijfelen...dan maar terug naar de tekentafel...dus heb eens alle voor FF geschikte macro objectieven erbij gepakt...beetje het gevoel dat ik op zoek ben naar een soort van 18-270 objectief. Ofwel...2 specifieke doelen die ik in één objectief probeer te proppen.
Daarom alle beschikbare objectieven op een rij gezet, specificaties erachter...en dan die specificaties meegenomen die ik belangrijk vind...namelijk; Prijs, Gewicht, effectieve werkafstand (frontlens tot onderwerp) Het wel of niet aanwezig zijn van VR of AF-S motor (Respectievelijk OS en HSM voor Sigma)...waarbij ik dit gegeven zwaar heb gewogen bij de objectieven met een grotere brandpunt afstand...en minder zwaar bij objectieven met een kleinere brandpuntafstand.
Het resultaat...

En de conclusie...met kleine voorsprong komt de Sigma 50mm er inderdaad als beste uit...maar eigenlijk wel voornamelijk op zaken als prijs en gewicht...
Dan de Nikon en Sigma 105mm varianten en de Tamron 90mm variant...waarbij ook de Tamron vooral goed scoort op prijs en gewicht, maar ook de werkafstand wat beter is als de Sigma 50mm...
De twee 105mm varianten scoren eigenlijk hetzelfde, waarbij de Sigma iets zwaarder is, iets minder werkafstand biedt...maar wel ruim 100 euro goedkoper...(en de Nikkor ook nog eens nergens op voorraad lijkt te zijn).
In ieder geval lijkt er weinig reden te zijn om de sigma 150mm te kiezen...zwaar, werkafstand nog niet geweldig...duur...is werkafstand belangrijk, dan lijkt de Tamron 180mm hier duidelijk de beste keuze...al zal je daar zéker met statief moeten werken...
Voor de echte macro liefhebbers komt er wel bij kijken dat de sigma 150mm waarschijnlijk beter te gebruiken is met een converter, wat de werkafstand voor 1:1 aanzienlijk kan vergroten...(je komt op het niveau van de Nikkor 200mm...puur op specs)....
De vreemde eend in de bijt is dan weer de Tokina...nergens scoort hij "uitmuntend..." wat hem geen goed doet in het eindoordeel...maar toch biedt deze de grootste werk afstand in de budget reeks...en is nog steeds niet zwaar.
Waar ik met de 50mm vooral bang voor ben is schaduwen op het onderwerp, omdat je op zo'n 12 cm van je onderwerp zit bij 1:1...
Dus blijft eigenlijk een soort van eigen conclusie...
budget:
1. Tamron 90mm
2. Tokina 100mm
Niet budget:
1. Nikkor 105mm (eigen merk eerst

eigenlijk gedeelde plaats)
2. Sigma 105mm...
Maak het mezelf niet makkelijker....maar wel een leuke bezigheid