Het is 19 mei 2025 14:42

Auteur Sigma 150mm macro OS vs Sigma 105mm macro OS
 Sigma 150mm macro OS vs Sigma 105mm macro OS
BerichtGeplaatst: 02 apr 2012 12:03 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik ben in de markt voor een macro objectief, echter loop ik tegen wat kennisbeperkingen aan...waarvoor ik hier graag wat tips en/of handvatten ontvang

De reden dat ik op zoek ben naar een echt macro objectief is voornamelijk voor het registreren van fijne details op evenementen en huwelijken, Zoals de ringen, onderdelen van het boeket, onderdelen van het buffet, etc. Met mijn huidige line-up van objectieven moet ik hiervoor altijd flink croppen in het beeld.

Daarnaast...als ik dan toch een macro objectief heb...zou ik ook wel een poging willen wagen tot "echte macro"...beestjes dus...maar heb dit nog nooit gedaan en het zal zeer waarschijnlijk nooit mijn primaire bezigheid worden.

Prijstechnisch kom ik op de Sigma 105mm of de Sigma 150mm uit. Beiden hebben OS, beiden hebben een HSM scherpstelmotor...en beiden zijn meer dan prima objectieven. De OS (en HSM) vind ik belangrijk omdat ik voornamelijk hand held plaatjes maak.

Initieel wilde ik sowieso voor de 150mm macro gaan, dan heb je maar meteen "het beste" dacht ik bij mezelf...en hoef je minder kort op je onderwerp te zitten voor een 1:1 vergroting.

Nu keek ik wat verder...en zag ik dat het verschil in kortste scherpstelafstand slechts 7cm is, van sensor tot onderwerp...waarbij de 150mm nog eens 2,5 cm langer is en het verschil van frontlens tot onderwerp dus "maar" 4,5cm is. Zover mijn eigen redenatie betaal ik dan 200 euro extra voor 4,5cm meer afstand tot het onderwerp? Of vergeet ik iets in mijn redenatie?

Nog nooit een echt macro objectief gehad, dus krijg graag tips betreffende deze twee objectieven.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 02 apr 2012 13:36 
Lid

Bezwaar bewerken: Ja
Heb de sigma 150/2.8 zonder os.
Is al behoorlijk groot, ook om mee te nemen naast de andere objectieven.
Eigenlijk zou ik liever voor dit soort zaken, die je opnoemt, een 50mm macro willen kopen.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 02 apr 2012 13:48 
Lid
Fotografie

Ja, ik begon ook met de 50mm...zacht prijsje...en de ringen, etc lopen niet weg...dus 1:1 is 1:1...

Toen dacht ik toch weer van...ja, als ik dan zo'n ding heb wil ik waarschijnlijk ook wat natuurmacro's gaan doen...en dan is 50mm te kort. Zo kwam ik bij deze twee uit.

Er is dan ook nog de 70mm van Sigma, welke zeer scherpe beelden af zou moeten leveren...maar deze heeft, net als de 50mm geen HSM...en meteen een heel stuk duurder dan de 50mm ook.

Wel lekker draagbaar inderdaad naast de rest wat al gedragen moet worden op die dagen.

BerichtGeplaatst: 02 apr 2012 16:52 
Lid
Fotografie

Tja...en als je dan begint te twijfelen...dan maar terug naar de tekentafel...dus heb eens alle voor FF geschikte macro objectieven erbij gepakt...beetje het gevoel dat ik op zoek ben naar een soort van 18-270 objectief. Ofwel...2 specifieke doelen die ik in één objectief probeer te proppen.

Daarom alle beschikbare objectieven op een rij gezet, specificaties erachter...en dan die specificaties meegenomen die ik belangrijk vind...namelijk; Prijs, Gewicht, effectieve werkafstand (frontlens tot onderwerp) Het wel of niet aanwezig zijn van VR of AF-S motor (Respectievelijk OS en HSM voor Sigma)...waarbij ik dit gegeven zwaar heb gewogen bij de objectieven met een grotere brandpunt afstand...en minder zwaar bij objectieven met een kleinere brandpuntafstand.

Het resultaat...

Fotografie

En de conclusie...met kleine voorsprong komt de Sigma 50mm er inderdaad als beste uit...maar eigenlijk wel voornamelijk op zaken als prijs en gewicht...

Dan de Nikon en Sigma 105mm varianten en de Tamron 90mm variant...waarbij ook de Tamron vooral goed scoort op prijs en gewicht, maar ook de werkafstand wat beter is als de Sigma 50mm...

De twee 105mm varianten scoren eigenlijk hetzelfde, waarbij de Sigma iets zwaarder is, iets minder werkafstand biedt...maar wel ruim 100 euro goedkoper...(en de Nikkor ook nog eens nergens op voorraad lijkt te zijn).

In ieder geval lijkt er weinig reden te zijn om de sigma 150mm te kiezen...zwaar, werkafstand nog niet geweldig...duur...is werkafstand belangrijk, dan lijkt de Tamron 180mm hier duidelijk de beste keuze...al zal je daar zéker met statief moeten werken...

Voor de echte macro liefhebbers komt er wel bij kijken dat de sigma 150mm waarschijnlijk beter te gebruiken is met een converter, wat de werkafstand voor 1:1 aanzienlijk kan vergroten...(je komt op het niveau van de Nikkor 200mm...puur op specs)....

De vreemde eend in de bijt is dan weer de Tokina...nergens scoort hij "uitmuntend..." wat hem geen goed doet in het eindoordeel...maar toch biedt deze de grootste werk afstand in de budget reeks...en is nog steeds niet zwaar.

Waar ik met de 50mm vooral bang voor ben is schaduwen op het onderwerp, omdat je op zo'n 12 cm van je onderwerp zit bij 1:1...

Dus blijft eigenlijk een soort van eigen conclusie...

budget:

1. Tamron 90mm
2. Tokina 100mm

Niet budget:

1. Nikkor 105mm (eigen merk eerst :P eigenlijk gedeelde plaats)
2. Sigma 105mm...

Maak het mezelf niet makkelijker....maar wel een leuke bezigheid :D

BerichtGeplaatst: 02 apr 2012 17:25 
Lid
Fotografie

Hoi Jeroen,

Hier wat praktische tips voor het bepalen van het aantal mm.

http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... kiezen.asp

BerichtGeplaatst: 02 apr 2012 19:02 
Lid
Fotografie

Ja...maar ook daar wordt weer de werkafstand als grote voordeel voor meer mm's genoemd...terwijl bovenstaande aangeeft dat dit pas bij de 180mm effectief een verschil gaat geven. Het verschil tussen de Tokina 100mm en de Sigma 150mm is slechts 2,5 cm. Vooral omdat het objectief van de Sigma veel langer is... (je zit als fotograaf dus wel totaal 8 cm verder van je onderwerp...maar van die 8 cm is 5,5 cm "je objectief".

Meer mm's geeft wel een betere isolatie van het onderwerp, omdat je OOF gebied meer vergroot wordt weergegeven...

Vergeleken tussen de Sigma 105 mm en de Tokina 100mm betaal je dan 280 euro voor OS en HSM...maar dat merk je dan ook weer in gewicht en je levert iets in op werkafstand...

Begin te snappen waarom het vinden van een goed macro objectief zo'n uitdaging kan zijn :D

BerichtGeplaatst: 04 apr 2012 11:39 
Lid
Fotografie

Frans en Paly...bedankt voor het meedenken...de nikkor 105mm macro is zojuist besteld :)

BerichtGeplaatst: 04 apr 2012 11:57 
Lid
Fotografie

Gefeliciteerd met je beslissing en hopelijk ook straks met de aankoop.

BerichtGeplaatst: 04 apr 2012 19:26 
Lid
Fotografie

jeroenk schreef:
Frans en Paly...bedankt voor het meedenken...de nikkor 105mm macro is zojuist besteld :)

Jeroenk, ik heb hem ook en het is een fantastische lens! Gefeliciteerd.
Tip: het duurt even voor je met een macro-objectief overweg kunt, dus niet schrikken van de eerste foto's :)

BerichtGeplaatst: 04 apr 2012 19:31 
Lid
Fotografie

Dat had ik al begrepen inderdaad ;) Daarom wilde ik hem ook zsm hebben, 16 mei moet ik het kunnen :D

Hoor er ook veel goeds over, dus ben erg benieuwd. Vrijdag zal hij binnen moeten zijn :)

BerichtGeplaatst: 04 apr 2012 19:32 
Lid
Fotografie

Veel plezier met je nieuwe objectief :)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website