Het is 18 mei 2025 13:25

Auteur Wat allemaal nodig
 Wat allemaal nodig
BerichtGeplaatst: 20 apr 2014 20:08 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hallo,

Ik had een vraagje. Ik heb een spiegelreflex camera een canon 1100D met een standaard lens (18-55mm)
Nu ben ik een lijst aan het maken met wat allemaal aan te schaffen de komende tijd maar ik hoor graag welke dingen echt handig zijn voor fotograferen en wat dit ongeveer kost.

Dus tips?

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Wat allemaal nodig
BerichtGeplaatst: 20 apr 2014 20:12 
Lid
Fotografie

Dit is een dusdanig open vraag, dat ik er iig helemaal niks mee kan. Handig zou zijn on te vertellen welke kant je op wilt, dus welke sport fotografie. Ook handig zou zijn om te melden wat je zelf al hebt bedacht. Als je zo de vraag stelt, wordt het antwoord iets van: koop kamera Express maar leeg, daar heb je dus niks aan ;)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Wat allemaal nodig
BerichtGeplaatst: 21 apr 2014 09:30 
Lid
Fotografie

Okay haha.. Euhm ik heb twee honden die ik graag fotografeer.. Dus om daar eens mee te beginnen fotograferen van mens en dier.

Ik dacht zelf aan een grotere lens 55-250mm, een zonnekap, een polorisatie filter. Zit ik daarmee een beetje in de goede richting?

Wat allemaal nodig
BerichtGeplaatst: 21 apr 2014 10:21 
Lid
Fotografie

Dingen die je als fotograaf sowieso nodig bent, ongeacht de interesse van fotografie:

-Fototas
-Statief

En als laatste, welke discutabel is... maar ik vind dat je 'm moet hebben: Een circulair polarisatie filter.
Hiermee kan je in natuurfotografie de kleuren meer verzadigen, schitteringen weghalen.
En bij autofotografie ook vervelende schitteringen weghalen, en de lakkleur beter naar boven halen.

Oh ja, en ik vind dat elke fotograaf de 50mm F1.8 van het desbetreffende merk zou moeten hebben :D

Wat allemaal nodig
BerichtGeplaatst: 21 apr 2014 11:59 
Moderator
Fotografie

Om dieren te fotograferen is inderdaad een lens met een groter brandpuntafstand[meer mm's] heel handig.
Je kunt tenslotte niet altijd dichtbij komen en ook voor portretten[van dieren] is zo'n lens erg fijn.....als je met meer mm's fotografeert en je diafragma wat groter houdt wordt de achtergrond ook meer wazig dan met bijv. een 50mm lens en springt je onderwerp er beter uit en heb je dus ook minder kans op een storende achtergrond of voorgrond.
Er staat hier op 't forum best wel veel informatie, je moet alleen in sommige gevallen even ernaar zoeken.
Ik heb wel een statief[driepoot], maar die gebruik ik echt nooit.
Heb ook een eenpoot en die gebruik heel af en toe, maar zeker niet als ik onze eigen hond ga fotograferen, dat doe ik dan gewoon op een dag dat er voldoende licht is.
Voor bijvoorbeeld vogels die je vaak vanuit de auto fotografeert is een rijstzak veel handiger dan een statief.

En dan is er natuurlijk nog het budget dat je er voor over hebt, je hebt objectieven van €200,-, maar je hebt ze ook van ruim €10.000,-. ;)
Alle waar naar z'n geld zullen we maar zeggen, maar het ligt er natuurlijk wel aan wat jij er voor over hebt en wat jij eraan wilt/kunt uitgeven.
Ook het gewicht van een objectief speelt hierbij natuurlijk een rol, vaak is 't zo dat lichtgevoelige objectieven met veel mm's ook vrij zwaar wegen.

Als ik naar mezelf kijk[fotografeer ook meest dieren en vogels] dan heb je nodig als je een dag de natuur in gaat:
*Goeie rugzak, met voldoende ruimte, zodat je ook nog wat eten en drinken erin kwijt kan.
*Genoeg accu's om de dag mee door te komen, ik heb er zelf 2, maar dat ligt natuurlijk ook aan de capaciteit van de accu's.
*Voldoende geheugenkaartjes, die daarbij ook snel met wegschrijven van de data zijn.
*Eenpootstatief dat niet te zwaar is is als je 's ochtends vroeg, of in de wat latere uurtjes nog wilt fotograferen ook weleens handig.....ik kan 'm aan m'n rugzak hangen, dat is ook wel handig. ;)
*En dan natuurlijk niet de camera en lens vergeten....de lens waar ik meest mee fotografeer is een 200mm. f/2.8 en vaak zit daar een 2x teleconverter tussen, maar dat kan lang niet bij elk objectief.
Het fijne van deze combinatie is 't gewicht, dat is bij elkaar maar 1 kg.[met camera +/- 1,5 kg] en toch 400mm.
Wordt het licht wat minder, of ga ik voor de wat grotere dieren zoals de vossen en herten in de AWD, de dierentuin, of eigen hond of van iemand anders dan haal ik de teleconverter er tussenuit en heb ik dus minder mm's, maar kan ik wel gaan tot f/2.8[met teleconverter f/5.6].
Ik heb deze lens met converter een jaar of 3 à 4 geleden 2e hands gekocht voor €1100,-....het is een lens uit 1989.

Zoals je ziet is alleen de keuze van het objectief al een stap waarbij je best wel moet nadenken over wat je precies ermee wilt en wat je wilt uitgeven.
Als je landschappen of bijv. portretten[van mensen] ermee wilt maken dan heb je bijna niks aan een 400mm., landschappen wil je juist veel omgeving erop en ga je meer voor een groothoeklens en bij portretten is 't als ik 't goed heb het makkelijkst om ergens tussen de 50mm. en 100mm. te zitten.
Dan heb je natuurlijk ook nog speciale macrolenzen en die worden weer gebruikt om de insekten en andere kleine beestjes er zo groot mogelijk op te krijgen.

Genoeg keuzes dus waar je je geld aan uit kunt geven.
Zoals al gezegd zou ik hier op het forum de zoekfunctie gebruiken, er staat genoeg informatie....hier staat bijvoorbeeld veel informatie over wat fotografen van vogels[en vaak ook andere dieren] gebruiken: viewtopic.php?f=161&t=58584

Veel succes met je keuzes! :)

Wat allemaal nodig
BerichtGeplaatst: 22 apr 2014 17:20 
Lid
Fotografie

Jezelf een cursus cadeau doen is natuurlijk ook geen slecht idee :)
Op deze site vind je daarnaast ook genoeg informatie, dus als je een autodidact bent, dan moet dat op die manier ook wel lukken.

Voor het fotograferen van honden, is een 70-200mm lens wel handig, waarbij de f/2.8 variant duurder en zwaarder is dan de f/4 variant. De 70-200mm lens wordt ook vaak gebruikt bij portretfotografie. Als je bij portretfotografie meer wilt spelen met de scherptediepte, dan is de f/2.8 lens daar meer geschikt voor.

De kwaliteit van prime lenzen is vaak beter dan die van een zoomlens. Dus als je niet vies bent van het wisselen van een lens, dan kun je natuurlijk ook een setje prime lenzen aanschaffen. Het bijkomend voordeel is dat prime lenzen vaak ook nog eens lichtgevoeliger zijn dan zoomlenzen. Zoomen moet bij prime lenzen echter wel vanuit "de benenwagen" komen :)

De tip over een tas, extra accu en een extra geheugenkaartje ondersteun ik ook. Een artikel wat wel eens gekocht wordt, maar waar velen weinig mee doen (maar wat wel een foto enorm kan doen verbeteren) is een flitser. Nadeel van een flitser is dat je je daar wel weer in moet verdiepen... iets wat vele fotografen liever niet doen.

Oh ja, de prijs van dit alles? Je kunt het zo duur maken als je maar zelf wilt, toch een paar tips:
- alles is tweedehands te koop. Tweedehands is wel goedkoper en niet per definitie slechter
- in China en Korea kunnen ze erg goedkoop produceren (kijk maar eens op e-bay)

Wat allemaal nodig
BerichtGeplaatst: 22 apr 2014 20:38 
Lid
Fotografie

Zie, dit gaat al een stuk beter met de reacties ;)

Lens die je noemt heeft een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding, is om wat voor reden dan ook een beetje verguisd, geheel ten onrechte, want presteert prima!

Zonnekap vind ik echt een must voor elke lens, polarisatiefilter is leuk voor de extra diepe kleur, let op, ga met dat soort filters niet voor de allergoedkoopste variant, kost je simpelweg teveel beeldkwaliteit.

Naast het algenoemde zou ik toch ook een cursus willen aanbevelen, de snelste manier voor een goede basis, dan kun je daarna lekker verder via internet bij- en verder leren bijvoorbeeld op digitalefotografietips.nl.

Succes!

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp