Het is 17 mei 2025 18:18

Auteur Carbon statief en zand/zout water, goed idee?
 Carbon statief en zand/zout water, goed idee?
BerichtGeplaatst: 01 maart 2016 14:51 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik ga volgende week een weekje op vliegvakantie, en wil ook graag een statief meenemen. Nu vind ik mijn Manfrotto 055XPROB met Feisol ballhead wat lomp om dan mee te nemen, en aangezien ik eigenlijk al een tijdje wat anders zou willen, ben ik nu op zoek naar iets anders (compacter, lichter en ook flexibeler in het gebruik).

Mijn oog is oa. op een Gitzo explorer GT2541EX gevallen, dit is een carbon statief. Nu ben ik nogal van de landschappen en wil ik graag mijn statief kunnen gebruiken in zand en zoutwater. Ik heb gemerkt dat mijn alu Manfrotto daar best onder te lijden heeft (m.n. moeizaam inschuivende poten, afbladderen van lak), dus vroeg ik mij af of het wel slim is om een carbon statief van 500euro aan te schaffen en vervolgens aan dit soort omstandigheden bloot te stellen...

Dus mijn belangrijkste vraag: wat is jullie ervaring met carbon statieven en zand en/of zout water?

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 01 maart 2016 15:05 
Lid
Fotografie

Ik heb een Redged statief, (Titanium geloof ik) en gebruik hem ook regelmatig in zout water. Maar ik merk niets van de dingen die je nu noemt. Ik moet er wel bij zeggen dat ik hem na gebruik in modder / zout water wel goed afspoel onder de kraan.

Met carbon statieven kan ik je helaas niet verder helpen...

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 01 maart 2016 17:04 
Lid
Fotografie

Mijn carbon statief is regelmatig in contact gekomen met zand en zout water, dit zonder nadelige gevolgen. Maar net als Matthijs spoel ik hem daarna goed schoon met leidingwater.

BerichtGeplaatst: 01 maart 2016 17:13 
Lid
Fotografie

Mijn carbon Gitzo statief heb ik nog niet in het zout water (of welk water dan ook) getest.
Als je vaker in het water staat of in de modder, dan zou ik de Ocean overwegen.

BerichtGeplaatst: 01 maart 2016 17:51 
Lid
Fotografie

Ps. Er zijn stavieven van Gitzo in de aanbieding bij kamera express,
http://www.kamera-express.nl/is-bin/INT ... ters=false

BerichtGeplaatst: 01 maart 2016 19:20 
Lid
Fotografie

Carbon is omvat in een polymeer (meestal polyester of epoxy). En dit is behoorlijk inert.
Zolang het echt niet zwaar gaat schuren komt er niets aan.
Zouten, zuren, basen zijn geen probleem.
Gaat het wel schuren (zand) dan gaat hij onherstelbaar om zeep.

BerichtGeplaatst: 01 maart 2016 21:17 
Lid
Fotografie

Bedankt voor de reacties. Tja, schoonmaken..... Ik besef natuurlijk wel dat dit voor de levensduur waarschijnlijk het beste is, maar ik moet toegeven dat ik van mijzelf weet dat ik dit gewoon niet snel doe.

Die Gitzo Ocean vind ik wel interessant klinken, daar ga ik nog verder naar kijken, Henry bedankt voor de tip. Ben wel benieuwd naar de afmetingen in opgevouwen toestand en de minimale werkhoogte, op het eerste gezicht zagen deze er minder gunstig uit... Maar als de ocean traveller series1 met ingekorte middenkolom leverbaar is, is dit wellicht een mooie optie.

xafke, bedankt voor je uitgebreide reactie, klinkt logisch dat zout water niet echt een probleem zou mogen vormen. Zand is echt wel iets om in het achterhoofd te houden. Ik vroeg mij nog af of die Explorer statieven wellicht ook iets van afdichting hebben bij de poten, zodat zand minder snel binnen komt?

Btw, iemand nog ideeën voor andere alternatieven voor de Gitzo Explorer? Ik ben wel erg gecharmeerd van de kantelbare center column, maar echt wel minder van de prijs van zo'n Gitzo..... Benro heeft iets dat er op lijkt, maar is deze echt net zo goed, of echt een slag minder? Ik zoek met name iets met een hoge flexibiliteits factor, waarbij elke poot onafhankelijk van elkaar in elke gewenste hoek gezet kan worden en elk standpunt van heel laag tot ongeveer ooghoogte (of net eronder) mogelijk is.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp