Het is 15 mei 2025 04:24

Auteur Canon powershot A160
 Canon powershot A160
BerichtGeplaatst: 14 apr 2009 10:24 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ik had een vraag ik heb een Canon Powershot A160 met 4 opticale zoom en 5.0 megapixels.

Dus niet zo'n mooie fototoestel zoals de meeste hier op dit forum hebben.

Maar wat kan ik doen om net zulke mooie foto's te maken.

En weet misschien iemand een spiegelreflex camera die niet zo duur is, of kan ik beter eerst oefenen met deze camera.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Canon powershot A160
BerichtGeplaatst: 14 apr 2009 11:44 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
hoi! ik ken het model niet, maar ik denk dat je met je powershot best goede foto´s kunt maken hoor. Ik weet niet wat je er allemaal aan kunt instellen, of schiet je meestal op auto-stand? Op zich kun je goed op auto stand foto's maken. Verder, proberen om tijd te nemen voor je compositie. Kijk goed wat je wilt vastleggen, neem er de tijd voor, probeer je onderwerp goed in te kaderen. Leer ook de beperkingen van je toestel te kennen. Soms is het beter om niet alles in 1 plaat vast te leggen, maar meer voor details te gaan.(probeer ook vanuit verschillende standpunten je foto te maken, gewoon al je creativiteit kun je erin gooien!) Less is more zegt men wel eens. Misschien is het een ideetje om eens een boek over fotografie te kopen, hierin staat meestal heel goed en duidelijk uitgelegd over de basisprincipes van fotografie, (of een cursus volgen). Op internet is trouwens ook enorm veel te bekijken. En wat ook helpt? Veel, veel foto's van anderen bekijken, ieder heeft weer zijn eigen stijl en inzichten. En daar leer je (ik ook btw!) iedere dag weer opnieuw van!

Aan het materiaal ligt het meestal niet, al heb je soms wel voordeel van bepaalde zaken. Maar, met iedere camera kun je hele goede foto's maken. Het is eigenlijk de persoon ACHTER de camera die het hem doet, de ene heeft meer talent dan de andere, maar door veel te lezen en vooral uit te proberen leer je iedere keer weer opnieuw! Een foto kost tegenwoordig niets meer, dus lekker proberen. Er zijn veel zgn. regeltjes in fotografie, maar JUIST in fotografie zijn die regeltjes ook weer om te doorbreken. Lekker creatief bezig zijn is het belangrijkste, en het leukste. En als jij tevreden bent over jouw plaat, dan kan het niet meer stuk toch?

Een dslr biedt meer mogelijkheden dan een compact, maar verkijk je er niet op, je kunt er ook vele meer aan instellen, dus ook meer kans om de mist in te gaan. Megapixels maakt niet zo heel veel uit voor amateurs (of je moet billboards willen afdrukken :) ). En met een dslr wordt het ineens veel duurder, want het is idd prettig dat je kunt verwisselen van lens in diverse soorten en/of mm's, maar er hangt wel een prijskaartje aan. En ook hier geldt weer, het is niet de camera of de lens, die het hem doet, maar de fotograaf die hem bedient. Ik heb genoeg lui gezien, die met een dure camera en een hartstikke dure lens rondliepen en nog steeds geen fatsoenlijke foto konden produceren. Dus daar ligt het niet aan.

Mocht je willen overstappen naar een dslr, dan zou ik kijken voor een instap-dslr met kitlens, meestal voor rond de 500 euro (of soms nog minder) heb je al heel wat, bv een sony a200+kit, een nikon d40/d60 of canon eos 1000d of 450d+kit, veel hangt af van je budget en wat je ermee wilt gaan doen, je kunt het zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, zoals ik al eerder zei, ik heb geen ervaring met het door jou gebruikte toestel, gewoon lekker veel plaatjes schieten en uitproberen, en veel kijken, lezen etc.. We zijn hier allemaal om van elkaar te leren! :D

Succes!! En laat maar komen die foto's hoor!!

Groetjes, Alex!

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Canon powershot A160
BerichtGeplaatst: 14 apr 2009 12:29 
Lid
Fotografie

Als je wilt beginnen aan een spiegelreflex, en het geld is lastig. Dan kun je denken aan een tweedehands eos 300D of een 350D waar de laatste toch wel mijn voorkeur heeft omdat die toch wel een stapje beter is dan de 300D Deze kun je vaak voor rond de 200 kopen met de eerste benodigdheden daarbij. En er zijn prima foto's mee te maken. Tuurlijk als je een nieuwe wilt heb je wat meer snufjes en zo, maar 5 jaar geleden werden er prachtige platen mee geschoten dus zal die dat nu ook nog wel doen.
http://link.marktplaats.nl/233448529 hier zomaar 1 van de vele advertenties. Ik zag dat er 100 canon spiegelreflex cameras op staan met tssen de 6 en de 8MP dus de keuze is er reuze!

Let er wel op dat wanneer je aan spiegelreflex begint het einde zoek is. Je koopt met het bovenstaande een beginners set. Na een tijdje ga je de grenzen van deze spullen kennen en dan wil je meer, en meer betekend vaak ook duurder. Ik ben met ongeveer zo'n zelfde aanbieding begonnen, nu heb ik alleen de body nog en al het andere is vervangen voor duurder maar ook beter spul. Ook moet je er met spiegelreflex rekening mee houden dat foto's vaak wat meer nabewerking vragen.

Wat je kan doen om met je powershot mooie foto's te maken is lastig zo te noemen. Als je hier foto's plaatst met de exif (de gegevens waar mee de foto is gemaakt) dus welke iso en welke sluitertijd en zo, dan kun je al snel horen wat je goed en wat je niet goed doet.
Ook is een goed nabewerkings programma ook belangrijk, omdat juist dat vaak het verschil maakt tussen een mooie foto en die foto's die je hier ziet.

Canon powershot A160
BerichtGeplaatst: 14 apr 2009 12:35 
Lid
Fotografie

Bedankt allemaal.

Een vriend van mij heeft een digitale camera met een spiegelreflex.
Misschien mag ik hem wel een keer proberen.

Nawerkingsprogramma, welke zijn het beste.
Ik heb zelf paint shop pro 9.

Canon powershot A160
BerichtGeplaatst: 14 apr 2009 12:52 
Lid
Fotografie

PSP 9 is prima om te bewerken. :)

Canon powershot A160
BerichtGeplaatst: 14 apr 2009 13:56 
Lid
Fotografie

jah het beste is een discussie die nooit op zou houden. ik ken psp 10 redelijk, dat werkte erg fijn. In het begin fijner dan Photoshop. En voor de meeste normale foto bewerkingen is het een prima programma.

Maar voordat je overstap op SLR laat eens wat foto's zien, want daar kun je ook vast nog wat mee!

Canon powershot A160
BerichtGeplaatst: 14 apr 2009 15:08 
Lid
Fotografie

dus ik kan beter gewoon met mijn gewone camera blijven fotograveren

Canon powershot A160
BerichtGeplaatst: 14 apr 2009 15:45 
Lid
Fotografie

jah wat is beter.
Kun je de camera die je nu hebt handmatig instellen?
Als dat zo is dan kun je nog een tijdje blijven oefenen met deze!

Canon powershot A160
BerichtGeplaatst: 14 apr 2009 16:05 
Lid

Bezwaar bewerken: Ja
Ik zou gewoon nog even met je powershot blijven fotograferen, en leren compositie te bepalen. Als je met je instellingen gaat merken dat je tegen beperkingen aan gaat lopen, kun je gaan denken aan een instap spiegelreflex.

Ik fotografeer zelf ook met een instapper en dat bevalt me erg goed, de reacties die ik krijg op de foto's die ik ermee maak zijn vaak erg positief. Dus met een instapmodel voor de toekomst is niets mis. Het is voor mij nog steeds de persoon achter de camera die het doet. :)

Canon powershot A160
BerichtGeplaatst: 14 apr 2009 18:22 
Lid
Fotografie

Ik ken mensen die hele mooie foto's maken met een Canon Powershot... :)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp