hoi! ik ken het model niet, maar ik denk dat je met je powershot best goede foto´s kunt maken hoor. Ik weet niet wat je er allemaal aan kunt instellen, of schiet je meestal op auto-stand? Op zich kun je goed op auto stand foto's maken. Verder, proberen om tijd te nemen voor je compositie. Kijk goed wat je wilt vastleggen, neem er de tijd voor, probeer je onderwerp goed in te kaderen. Leer ook de beperkingen van je toestel te kennen. Soms is het beter om niet alles in 1 plaat vast te leggen, maar meer voor details te gaan.(probeer ook vanuit verschillende standpunten je foto te maken, gewoon al je creativiteit kun je erin gooien!) Less is more zegt men wel eens. Misschien is het een ideetje om eens een boek over fotografie te kopen, hierin staat meestal heel goed en duidelijk uitgelegd over de basisprincipes van fotografie, (of een cursus volgen). Op internet is trouwens ook enorm veel te bekijken. En wat ook helpt? Veel, veel foto's van anderen bekijken, ieder heeft weer zijn eigen stijl en inzichten. En daar leer je (ik ook btw!) iedere dag weer opnieuw van!
Aan het materiaal ligt het meestal niet, al heb je soms wel voordeel van bepaalde zaken. Maar, met iedere camera kun je hele goede foto's maken. Het is eigenlijk de persoon ACHTER de camera die het hem doet, de ene heeft meer talent dan de andere, maar door veel te lezen en vooral uit te proberen leer je iedere keer weer opnieuw! Een foto kost tegenwoordig niets meer, dus lekker proberen. Er zijn veel zgn. regeltjes in fotografie, maar JUIST in fotografie zijn die regeltjes ook weer om te doorbreken. Lekker creatief bezig zijn is het belangrijkste, en het leukste. En als jij tevreden bent over jouw plaat, dan kan het niet meer stuk toch?
Een dslr biedt meer mogelijkheden dan een compact, maar verkijk je er niet op, je kunt er ook vele meer aan instellen, dus ook meer kans om de mist in te gaan. Megapixels maakt niet zo heel veel uit voor amateurs (of je moet billboards willen afdrukken

). En met een dslr wordt het ineens veel duurder, want het is idd prettig dat je kunt verwisselen van lens in diverse soorten en/of mm's, maar er hangt wel een prijskaartje aan. En ook hier geldt weer, het is niet de camera of de lens, die het hem doet, maar de fotograaf die hem bedient. Ik heb genoeg lui gezien, die met een dure camera en een hartstikke dure lens rondliepen en nog steeds geen fatsoenlijke foto konden produceren. Dus daar ligt het niet aan.
Mocht je willen overstappen naar een dslr, dan zou ik kijken voor een instap-dslr met kitlens, meestal voor rond de 500 euro (of soms nog minder) heb je al heel wat, bv een sony a200+kit, een nikon d40/d60 of canon eos 1000d of 450d+kit, veel hangt af van je budget en wat je ermee wilt gaan doen, je kunt het zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt.
Ik hoop dat je er wat aan hebt, zoals ik al eerder zei, ik heb geen ervaring met het door jou gebruikte toestel, gewoon lekker veel plaatjes schieten en uitproberen, en veel kijken, lezen etc.. We zijn hier allemaal om van elkaar te leren!
Succes!! En laat maar komen die foto's hoor!!
Groetjes, Alex!