Het is 16 mei 2025 23:06

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Auteur Canon 500D + Nieuwe Lens - Help!
 Canon 500D + Nieuwe Lens - Help!
BerichtGeplaatst: 06 sep 2010 20:18 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hoi Medefotografen,

Binnenkort ga ik op vakantie naar Egypte en wil graag een goeie digitale spiegelreflexcamera+lens aanschaffen voor een budget van 800-1000 euro.
Mijn oog is gevallen op de Canon 500D met de Canon EF-S 18-200mm F3.5-5.6 IS Lens.
Ik had nog een aantal vraagjes waar ik hoopte dat jullie mij mee konden helpen.

- Wanneer de lens volledig is uitgeschoven, is deze 16cm lang. Wanneer je de interne flitser gebruikt, kan je dan een schaduw over je 'foto' krijgen? :S

- De lens heeft wat last van Chromatic Aberration (blauwe randjes). Canon levert software aan om dit te verhelpen (Digital Photo Professional). Heeft iemand ervaring met de resultaten van deze software? ;)
http://software.canon-europe.com/softwa ... asp?model=

- Ik heb goede ervaringen met Canon (compactcamera). Zouden jullie alternatieven (ook lensen) kunnen aanbevelen die ik kan overwegen. Ik wil graag een beetje allround fotograferen. :)

De volgende sites hebben mij al aardig op weg geholpen (iedereen aan te raden :upc ):
http://www.slrgear.com
http://www.dpreview.com

Alvast erg bedankt voor de moeite ! :foto

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 06 sep 2010 23:00 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Als je mooi wilt flitsen kun je beter geen pop-up flitser gebruiken, maar een reportage flitser kopen. Wanneer je op Marktplaats gaat kijken kun je misschien een complete set met camera, lens en flitser vinden die binnen je budget valt.

DPP is een prettig programma om mee te werken, maar verwacht er geen wonderen van. De door jou uitgezochte lens is gewoon geen L-lens (de professionele serie lenzen van Canon) en zal dus ook niet die kwaliteit gaan leveren m.b.v. DPP. Aan de andere kant is het wel een heel praktische lens. Je hebt een mooi groot bereik (groothoek en tele in 1 lens) en zeker in een omgeving met veel zand, wissel je liever geen lenzen. Voor deze vakantie lijkt het mij dus een goede lens-keus.

Verder kan ik iedereen die toch wel wat budget heeft de Canon 70-200mm F4.0 L USM aanraden. Dit is één van de professionele lenzen van Canon en door de komst van diverse andere L-lenzen met dit bereik (70-200mm F4.0 L IS USM, 70-200mm F2.8 L USM, 70-200mm F2.8 L IS USM en de nieuwe 70-200mm F2.8 L IS II USM) is de prijs nu zover gezakt dat het een lens is geworden die ook voor niet professionele fotografen betaalbaar(der) begint te worden. Momenteel kan je hem voor 519 Euro kopen...

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 06 sep 2010 23:02 
Lid
Fotografie

Oh... dat vergeet ik net helemaal: :welkom en alvast een fijne vakantie gewenst. We willen wel straks mooie opnames uit Egypte zien hoor! :D

BerichtGeplaatst: 07 sep 2010 00:35 
Lid
Fotografie

demieg schreef:
Mijn oog is gevallen op de Canon 500D met de Canon EF-S 18-200mm F3.5-5.6 IS Lens.

Goede keuze voor zanderige omgevingen ivm het niet hoeven wisselen, en handig voor vakanties. Optisch ok maar geen wonder op aarde, wel fijn met IS

demieg schreef:
- Wanneer de lens volledig is uitgeschoven, is deze 16cm lang. Wanneer je de interne flitser gebruikt, kan je dan een schaduw over je 'foto' krijgen?

Wel als je een zonnekap gebruikt met de interne flitser, maar je lens is het kortst bij 18mm en het langst bij 200mm dus zonder zonnekap zal het wel meevallen. Echter zoals hierboven al staat is vrijwel iedere externe flitser beter. Ik zeg bijna want de 270EX wordt eigenlijk door iedereen afgeraden. Hij is zo duur dat een beetje meer euro's een Metz 44 of 430EXII slimmer is en wel handelbaar is.

demieg schreef:
- De lens heeft wat last van Chromatic Aberration (blauwe randjes). Canon levert software aan om dit te verhelpen (Digital Photo Professional). Heeft iemand ervaring met de resultaten van deze software?

Ja, ik maar duizenden anderen hebben daar goede ervaringen mee. Echter er is vrijwel geen foto bewerkings programma op aarde die dat niet aankan. Dus ja het is gratis maar ja het is ook erg goed. Zelfs wordt er beweerd dat het een van de beste RAW conversie programma's is op DXO na. :)

demieg schreef:
- Ik heb goede ervaringen met Canon (compactcamera). Zouden jullie alternatieven (ook lensen) kunnen aanbevelen die ik kan overwegen.

Een Canon G11 als je een Canon wilt en anders een Nikon Coolpix. Maar ik raad je een SLR aan van of Canon of Nikon geen bridge of compact camera.

BerichtGeplaatst: 07 sep 2010 00:53 
Lid
Fotografie

Duckie je raadt toch niet echt aan om in Egypte zonder zonnekap te gaan fotograferen? :shock
TS schrijft trouwens dat hij/zij al een compact van Canon heeft, vandaar nu de keus van de DSLR. :) De 500D is een prima keus.

BerichtGeplaatst: 07 sep 2010 01:14 
Lid
Fotografie

Ik raad het iedereen aan om altijd dus ook of beter gezegd juist ook in het donker een zonnekap te gebruiken en geen UV filter. Ik zeg alleen dat je met 18mm en een zonnekap en een onboard flitser je een zwarte slagschaduw oplevert. En een hand aan de kan vanwaar het licht komt en een onboard flits als invul levert dan geen flare en geen slagschaduw :)

Maar misschien moeten ze een zonnekapm met plexiglas bovenkant maken voor wideangle flitsen met onboard filtsers :)

BerichtGeplaatst: 07 sep 2010 02:13 
Lid
Fotografie

duckie schreef:
Maar misschien moeten ze een zonnekapm met plexiglas bovenkant maken voor wideangle flitsen met onboard filtsers :)
:rof
Gewoon alle pop-up flitsers afschaffen. :grin2

BerichtGeplaatst: 07 sep 2010 10:43 
Lid
Fotografie

Daar ben ik weer :)

bedankt voor al jullie adviezen. echt heel fijn. :up

Ik zou graag inderdaad bijv. de Canon 70-200mm F4.0 L USM aan willen schaffen zoals aangeraden maar het liefst wil ik toch een allround lens kopen.
- Of is de Canon 70-200mm F4.0 L USM ook geschikt voor niet ingezoomde plaatjes (dus gewoon 'wat je ziet') ?

Ook had ik nog een vraagje over dat programma Digital Photo Professional.
- Kan je alleen maar RAW-bestanden importeren of ook JPEG?
- Kan je dit programma alleen gebruiken als je canon-lensen gebruikt? Want ik heb ook een leuke alternatieve lens gezien, de tamron af 18-250mm f/3.5-6.3 di ii ld asf. macro. Deze kost 240,- ipv 400,-
Er zit alleen geen stabilisatie op de tamron lens. Is dit een groot gemis? Of kan makkelijk worden opgevangen door op een iets hogere ISO waarde te fotograferen?

bedankt weer! :P

BerichtGeplaatst: 07 sep 2010 15:59 
Lid
Fotografie

gewoon met die 18-200 op vakantie gaan..lekker licht, handig, en waar je naar toegaat, is er toch voldoende zon en licht genoeg, dus waarom gaan voor een 70-200 kanon, die je nog moet wisselen ook?

ik gebruik zelf ook graag mijn 70-200, maar dan is het wel voor specifieke fotografie, zoals (honden) sport, actie, en bv evenementen..

als ik ergens mee naartoe ga, voor een hondenwandeling oid, dan neem ik gewoon lekker mijn standaard 28-200 tamronnetje mee hoor..minder gezeul en minder gesleep..minder gewissel, met 3 honden aan de leiband.. :wacko

sites als dpreview zijn leuk om te lezen, maar voornamelijk om de boel te testen en te analyseren.fotograferen van testkaarten en diwa tests, hebben bar weinig te maken met fotografie..

zowat met iedere lens, is het voor elkaar te krijgen, om CA, fall-off, onscherpte in de hoekjes, etc zichtbaar te maken..toestellen worden in het uiterste bereik getest, en dan komen idd de lensfoutjes zichtbaar.. in de dagelijkse praktijk zie je er zo goed als niets van..

de meeste digitale bestanden blijven sowieso toch op de pc staan, en worden bekeken via beeldschermen, als er al afgedrukt wordt, dan zal het vrijwel nooit op 100% zijn (wat in veel gevallen overeenkomt met enkele meters x enkele meters) daaruit wordt dan nog es een cropje gemaakt, en voila, we zitten op pixelniveau naar de foutjes te kijken..(bij dpreview dan toch). de afdrukken die ik heb gemaakt, zijn altijd minimaal 30x50cm of meer geweest,(zelfs plaatjes van een lullig 3mp oly c-160 toestelletje) en dan moet je er toch echt bovenop gaan zitten met je neus, om eea te kunnen ontdekken.

tamron is ook goed, al vind ik zelf, dat de mijne wat traag focust, en af en toe last van hunting heeft, als het licht wat minder wordt.. zonder IS, kun je idd ook blijven doorfotograferen, als je de iso wat opkrikt, om de zelfde sluitertijd te behouden.. (wellicht zie je dan wel wat meer ruis.)

popupflitser kun je gewoon als invulflitsje gebruiken, werkt best goed, en de kap zou je in bepaalde gevallen gewoon even weg kunnen halen.

als je echt de boel creatief wilt gaan bijlichten,(bouncen etc) dan zul je idd een opsteekflitser kunnen waarderen, maar daar zijn ook weer verschillende types en modellen van, in alle maten en prijsklassen..

een canon L-70-200 is een fullframe lens, dus je beelduitsnede zal wat anders zijn op een cropcamera, dan bij bv een ff 5d of een aps-h 1d model. je mist op een crop wat groothoek, daarentegen win je weer wat aan tele-zijde (niet echt natuurlijk, want 200mm blijft 200mm..)

alvast vele plezier op je vakantie! :up

BerichtGeplaatst: 07 sep 2010 16:13 
Lid
Fotografie

de enige redenom niet voor deze maga zoom te gaan en wel voor een 70_200 plus aanvulling te kiezen is dat je de mega zoom al snel al minder gaat beschouwen en toch voor een aantal losse lenzengaat en je welveel geld weggooit voor een vakantie. Thats all.

BerichtGeplaatst: 07 sep 2010 16:24 
Lid
Fotografie

duckie schreef:
de enige redenom niet voor deze maga zoom te gaan en wel voor een 70_200 plus aanvulling te kiezen is dat je de mega zoom al snel al minder gaat beschouwen en toch voor een aantal losse lenzengaat en je welveel geld weggooit voor een vakantie. Thats all.

dat is ook de keuze die TS dient te maken..

kwaliteit kost nu eenmaal geld, en een dure lens maakt het leven wat gemakkelijker.. je gaat er echter niet meteen beter door fotograferen..

als mijn budget ongelimiteerd zou zijn, dan lag er hier allang een D3x met voor een paar 10-duizend aan lekkere lensjes en accessoires.. :D

en sinds ik een hasselblad met phaseone back es heb mogen uitproberen, valt eea mij ook iedere dag weer zwaar tegen... :rof

groetjes, Alex! :upc

BerichtGeplaatst: 07 sep 2010 16:55 
Lid
Fotografie

@ demieg: je kan mij wel even bellen als je wilt, dan wil ik je wel even wat extra uitleg geven. Ik stuur je wel een PB-tje met mijn telefoonnummer.

BerichtGeplaatst: 07 sep 2010 16:57 
Lid
Fotografie

Aha, de klok van de advokaat gaat lopen :)

BerichtGeplaatst: 07 sep 2010 17:41 
Lid
Fotografie

...als het dan maar niet die van de duivel is. :DD Maar dat is voor jou een vraag en voor TS straks een weet. :P

BerichtGeplaatst: 07 sep 2010 17:45 
Lid
Fotografie

Ik vind het jofiaal, maar misschien moeten we werken aan een globaal stuk. Ik weet dat je dan bepaalde workshops ondermijnd maar toch. :)

BerichtGeplaatst: 07 sep 2010 18:10 
Lid
Fotografie

duckie schreef:
Ik weet dat je dan bepaalde workshops ondermijnd maar toch. :)
Ik zou wel heel stom zijn als ik dat zou doen. :jump Dan ondermijn ik mijn eigen broodwinning. :hit

BerichtGeplaatst: 07 sep 2010 19:12 
Lid
Fotografie

En in combinatie met dit forum. Ik geloof dat dit forum veel progressiever omgaat met tie inn acties ed.

BerichtGeplaatst: 07 sep 2010 20:31 
Lid
Fotografie

Hoi Experts :P ,

wederom bedankt voor alle hulp aangeboden :D

ik heb ondertussen weer druk gegoogled en heeel veel gelezen.

Over mn camera-keuze was ik erg snel uit, die D500 is gewoon een leuk allround toestel voor een goeie prijs (vind ik). Ik heb ook gedacht aan een D50 of D550 maar ik zie geen denderde pluspunten die voor mij interessant zijn. (al heb ik wel gelezen dat het draaiwiel van de D50 erg makkelijk is).
Filmen in 720p lijkt me ook erg leuk, en dat kan ook al met de 500D.

Over mn keuze vd lensen ; mn oog is toch gevallen op de canon ef-s 18-135mm f/3.5-5.6 is. Deze lens heeft weliswaar minder zoom dan de 18-200mm maar ik vind 135mm zoom ruim voldoende voor het gebruik wat ik voor ogen heb. Ook scheelt dit weer 130,- in prijs. :cool
Ook weet ik dat de Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM veel beter is maar de prijs ligt boven mn budget en het bereik vind ik onvoldoende...

Ik ben een beginnend hobbiefotograaf en wil graag alle kanten op kunnen. Met deze set moet dat wel lukken denk ik. Macro fotografie vind ik ook erg leuk, hier koop ik later zeker nog wel een extra lens voor. :D

Oja 1, ik zag dat de bijbehorende zonnekap van canon ongeveer 30,- 35,- kostte.
Ik kwam deze link tegen op ebay :
http://cgi.benl.ebay.be/UK-EW-73B-Lens- ... 4cf13076df

dan kost ie nog geen 10,-. Zit hier nog een adder onder het gras? ;)

Oja 2, ik hoorde ook dat het verstandig is een polarisatiefilter aan te schaffen. De witte uitgebeten luchten vind ik zelf erg lelijk. Wat is hiervoor de beste oplossing? :unsure

BerichtGeplaatst: 07 sep 2010 20:42 
Lid
Fotografie

Polarisatie filter helpt niet altijd maar kan wel helpen tegen uitgebeten luchten dan moet je ND filters hebben, maar dat is andere koek. Ik vraag me af of je aan een pola filter in egypte plezier hebt, aangezien de luchten blauw zijn zonder wolken en de kans bestaat bij verkeerd gebruik dat je een half blauwe lucht hebt en de rest bijna zwart.

BerichtGeplaatst: 07 sep 2010 20:45 
Lid
Fotografie

Polarisatiefilter is vooral goed tegen ongewenste lichtreflecties.
Je kan opeens door de raam naar binnen fotograferen ipv jezelf in de reflectie zien, bijvoorbeeld.
Water reflecteert een stuk minder (je kan soms zelfs de bodem van een sloot fotograferen), maar ook op blaadjes gras enzo kan je opeens het groene terugkrijgen. Daarom wordt ook gezegd dat een polarisatiefilter vooral goed is om meer kleur te krijgen.

Het vergt wat oefenen voor goed gebruik heb ik gemerkt.
Want bij verkeerd of overbodig gebruik neemt het vooral wat licht weg.
Ik denk niet dat je in egypte zo 1-2-3 een polarisatiefilter nodig hebt, of je moet veel waterfoto's bij de Nijl gaan maken ofzo.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende