gewoon met die 18-200 op vakantie gaan..lekker licht, handig, en waar je naar toegaat, is er toch voldoende zon en licht genoeg, dus waarom gaan voor een 70-200 kanon, die je nog moet wisselen ook?
ik gebruik zelf ook graag mijn 70-200, maar dan is het wel voor specifieke fotografie, zoals (honden) sport, actie, en bv evenementen..
als ik ergens mee naartoe ga, voor een hondenwandeling oid, dan neem ik gewoon lekker mijn standaard 28-200 tamronnetje mee hoor..minder gezeul en minder gesleep..minder gewissel, met 3 honden aan de leiband..
sites als dpreview zijn leuk om te lezen, maar voornamelijk om de boel te testen en te analyseren.fotograferen van testkaarten en diwa tests, hebben bar weinig te maken met fotografie..
zowat met iedere lens, is het voor elkaar te krijgen, om CA, fall-off, onscherpte in de hoekjes, etc zichtbaar te maken..toestellen worden in het uiterste bereik getest, en dan komen idd de lensfoutjes zichtbaar.. in de dagelijkse praktijk zie je er zo goed als niets van..
de meeste digitale bestanden blijven sowieso toch op de pc staan, en worden bekeken via beeldschermen, als er al afgedrukt wordt, dan zal het vrijwel nooit op 100% zijn (wat in veel gevallen overeenkomt met enkele meters x enkele meters) daaruit wordt dan nog es een cropje gemaakt, en voila, we zitten op pixelniveau naar de foutjes te kijken..(bij dpreview dan toch). de afdrukken die ik heb gemaakt, zijn altijd minimaal 30x50cm of meer geweest,(zelfs plaatjes van een lullig 3mp oly c-160 toestelletje) en dan moet je er toch echt bovenop gaan zitten met je neus, om eea te kunnen ontdekken.
tamron is ook goed, al vind ik zelf, dat de mijne wat traag focust, en af en toe last van hunting heeft, als het licht wat minder wordt.. zonder IS, kun je idd ook blijven doorfotograferen, als je de iso wat opkrikt, om de zelfde sluitertijd te behouden.. (wellicht zie je dan wel wat meer ruis.)
popupflitser kun je gewoon als invulflitsje gebruiken, werkt best goed, en de kap zou je in bepaalde gevallen gewoon even weg kunnen halen.
als je echt de boel creatief wilt gaan bijlichten,(bouncen etc) dan zul je idd een opsteekflitser kunnen waarderen, maar daar zijn ook weer verschillende types en modellen van, in alle maten en prijsklassen..
een canon L-70-200 is een fullframe lens, dus je beelduitsnede zal wat anders zijn op een cropcamera, dan bij bv een ff 5d of een aps-h 1d model. je mist op een crop wat groothoek, daarentegen win je weer wat aan tele-zijde (niet echt natuurlijk, want 200mm blijft 200mm..)
alvast vele plezier op je vakantie!