Ik herhaal maar even wat ik eerder schreef:
Henry schreef:
Nuelle, ik heb nog steeds heel veel plezier van mijn D4 bij actiefotografie, een Ducati van inmiddels twee jaar oud. Ook bij andere soorten fotografie merk ik dat ik een camera in je hand hebt die je écht ondersteunt. ... ... ... Ik heb bij mezelf gemerkt dat ik in sommige situaties gewoon mijn gevoel moet volgen, ook al zegt de ratio dat een andere keuze verstandiger is. Je leeft maar 1 keer, dus als je echt eens met zo'n "beest" wilt fotograferen, dan gewoon doen! Ik heb er nog steeds geen spijt, ook al kan ik mijn aankoop economisch gezien op geen enkele wijze rechtvaardigen.
Echt goed gereedschap in je handen vasthouden, gereedschap waar men nagenoeg geen keuzes heeft hoeven maken welke functies er wel of niet in moeten of welke functionaliteit wel iets minder kan, dat is gewoon heerlijk. Ik heb daarnaast ook de indruk dat de software in de camera ook verantwoordelijk is voor net wat mooiere JPEG's. Dat door die extra techniek en door een betere behuizing de camera wat zwaarder is, da's logisch.
Ik heb in mijn camera vier "programma's" gedefinieerd: Sport, Portret, Landschap en Flitsen. Elk programma bevat zijn eigen unieke instellingen die voor mij horen bij zo'n situatie. Omdat ik mijn lenzenarsenaal ook flink heb teruggebracht kan ik blind vertrouwen op de combinatie: Camera-Lens-Programma. Zo zal ik standaard bij sportfotografie in principe nooit een foto maken die een lagere sluitertijd heeft dan 1/1000sec. Bij het Programma Portret geldt dat de sluitertijd nooit lager zal zijn dan 1/60sec. Dit bereik ik door de camera met mij mee te laten denken met "de driehoek": diafragma-sluitertijd-ISO. Als ik afwijk van de combinatie Camera-Lens-Programma of in een afwijkende situatie terecht kom, dan kan ik eenvoudig de juiste parameter bijstellen. Die parameters heb ik in een aparte menu-optie kunnen opslaan. Dat werkt o zo fijn! Geen gezoek in enorme menustructuren (want ja... die zijn enorm), maar gewoon naar mijn apart bewaarde relevante opties.
Ook weet ik dat als ik de camera in het Sport programma zet ik er alleen JPEG's uit krijg in hoge resolutie. In de andere drie programma's heb ik ingesteld dat ik er JPEG's in hoge resolutie en RAW bestanden wil hebben. Heerlijk! Dit werkt zo fijn! Eenmaal de programma's goed ingesteld ben je veel sneller klaar voor het echte werk: concentreren op het maken van een mooi plaatje.
Tot slot: als je te weinig verstand hebt van fotografie, dan kunnen de vele instelmogelijkheden die zo'n camera je biedt ook tegen je gaan werken. Het is door die veelheid aan in te stellen opties eenvoudig om je camera compleet verkeerd in te stellen. Ik verwacht niet dat bij Nuelle het geval zal zijn.