Het is 18 mei 2025 23:33

Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 14  Volgende

Auteur Canon 1DX2 vraag +test 1dx2 + 5d4
 Canon 1DX2 vraag +test 1dx2 + 5d4
BerichtGeplaatst: 02 feb 2017 10:17 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Nuelle schreef:
De 1dx2 is mijn droom camera.
...
En daarnaast wil ik gewoon een camera die beter past in de pro lijn en de eisen die ik daaraan stel.

Qua knoppen en menu structuur zijn de 7d2 en de 5d4 nagenoeg gelijk. De 1dx anders maar dan heb je ook echt iets anders in handen. De menu structuur zijn het zelfde.
De 1dx2 zal de 7d2 vervangen. De 6d blijft dan. Ik ga echt niet een 1dx meenemen op vakantie. Dat is te zwaar.

My 2 cents:
- Prijsverschil tussen 5D4 & 1DX2 is 2200 euro (zover ik nu snel zie) Na aftrek btw ~1850 euro verschil. Hoe je het ook ziet, het is allebei duur gereedschap... Is dat het waard om eventueel spijt te krijgen dat je niet de 1DX2 hebt gekocht?
- Je geeft ook aan dat de 1DX2 te zwaar is voor vakantie, gaat hij dan bij actiefotografie niet te zwaar zijn uiteindelijk?

Nuelle schreef:
Dat ik mezelf tegen spreek klopt. Het komt omdat ik gaandeweg mijn mening vorm. Denk ik eruit te zijn, dan komen er toch weer opties om over na te denken en besluiten bij te stellen. En vrouwen kunnen dat heel lang volhouden! :rof :rof

Dan word het toch over 3 jaar de 1DX3! :haha :uitlach
Of de 5D9 over een jaartje of 15 :vlag :jj

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 02 feb 2017 10:28 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Inderdaad Henry, het gaat een paradepaardje worden. Welke ik ook neem. ;-)
En Ron, wat een gewicht. Ik sleep nu al bijna niet voor de fun mijn camera mee. Dat gesjouw. Nee, zo'n lens is too much voor mij.

Waar het nu op neer komt is of de 1dx2 ook niet te zwaar is. Ik had een tijdje de 1d en die was heerlijk in gewicht maar met de oude menu structuur en daar kon ik echt niks mee. Laatst een cursist met zo eentje en daar is gewoon niet uit te komen. Ik ben geen kei in overzicht en al helemaal niet in nummers dus ik wil meteen kunnen snappen wat er staat en niet 100 keer hoeven doorklikken voor ik snap wat de afkorting betekend en hoe ik iets verander.
De 1dx2 is een stuk zwaarder. Ik ga het in de praktijk ervaren.

Alchemist: :rof Zo erg is het ook weer niet met mij gesteld. :rof
Wat je zegt klopt. Ik wil eigenlijk gewoon die 1dx2. Gaande weg het schrijven hier komt dat gevoel steeds sterker naar voren. In de praktijk testen is wat nu moet. En geen financiële tegenvallers dit jaar want dan kan ik hem op mijn buik schrijven.... :jj

BerichtGeplaatst: 02 feb 2017 10:33 
Lid
Fotografie

Dan gewoon stoppen met twijfelen, en lekker gaan testen!

Als hij nou uiteindelijk niet bevalt en je hem uit frustratie wegsmijt, geef mij dan maar de schuld, en gooi hem naar mijn hoofd... :P (niet boos worden als ik dan vang)

BerichtGeplaatst: 02 feb 2017 10:41 
Lid
Fotografie

Alchemist schreef:
Dan gewoon stoppen met twijfelen, en lekker gaan testen!

Als hij nou uiteindelijk niet bevalt en je hem uit frustratie wegsmijt, geef mij dan maar de schuld, en gooi hem naar mijn hoofd... :P (niet boos worden als ik dan vang)

:rof :rof

BerichtGeplaatst: 02 feb 2017 11:11 
Lid
Fotografie

Ik herhaal maar even wat ik eerder schreef:
Henry schreef:
Nuelle, ik heb nog steeds heel veel plezier van mijn D4 bij actiefotografie, een Ducati van inmiddels twee jaar oud. Ook bij andere soorten fotografie merk ik dat ik een camera in je hand hebt die je écht ondersteunt. ... ... ... Ik heb bij mezelf gemerkt dat ik in sommige situaties gewoon mijn gevoel moet volgen, ook al zegt de ratio dat een andere keuze verstandiger is. Je leeft maar 1 keer, dus als je echt eens met zo'n "beest" wilt fotograferen, dan gewoon doen! Ik heb er nog steeds geen spijt, ook al kan ik mijn aankoop economisch gezien op geen enkele wijze rechtvaardigen.

Echt goed gereedschap in je handen vasthouden, gereedschap waar men nagenoeg geen keuzes heeft hoeven maken welke functies er wel of niet in moeten of welke functionaliteit wel iets minder kan, dat is gewoon heerlijk. Ik heb daarnaast ook de indruk dat de software in de camera ook verantwoordelijk is voor net wat mooiere JPEG's. Dat door die extra techniek en door een betere behuizing de camera wat zwaarder is, da's logisch.

Ik heb in mijn camera vier "programma's" gedefinieerd: Sport, Portret, Landschap en Flitsen. Elk programma bevat zijn eigen unieke instellingen die voor mij horen bij zo'n situatie. Omdat ik mijn lenzenarsenaal ook flink heb teruggebracht kan ik blind vertrouwen op de combinatie: Camera-Lens-Programma. Zo zal ik standaard bij sportfotografie in principe nooit een foto maken die een lagere sluitertijd heeft dan 1/1000sec. Bij het Programma Portret geldt dat de sluitertijd nooit lager zal zijn dan 1/60sec. Dit bereik ik door de camera met mij mee te laten denken met "de driehoek": diafragma-sluitertijd-ISO. Als ik afwijk van de combinatie Camera-Lens-Programma of in een afwijkende situatie terecht kom, dan kan ik eenvoudig de juiste parameter bijstellen. Die parameters heb ik in een aparte menu-optie kunnen opslaan. Dat werkt o zo fijn! Geen gezoek in enorme menustructuren (want ja... die zijn enorm), maar gewoon naar mijn apart bewaarde relevante opties.

Ook weet ik dat als ik de camera in het Sport programma zet ik er alleen JPEG's uit krijg in hoge resolutie. In de andere drie programma's heb ik ingesteld dat ik er JPEG's in hoge resolutie en RAW bestanden wil hebben. Heerlijk! Dit werkt zo fijn! Eenmaal de programma's goed ingesteld ben je veel sneller klaar voor het echte werk: concentreren op het maken van een mooi plaatje.

Tot slot: als je te weinig verstand hebt van fotografie, dan kunnen de vele instelmogelijkheden die zo'n camera je biedt ook tegen je gaan werken. Het is door die veelheid aan in te stellen opties eenvoudig om je camera compleet verkeerd in te stellen. Ik verwacht niet dat bij Nuelle het geval zal zijn.

Profiel op dit foto forum
BerichtGeplaatst: 02 feb 2017 11:29 
Lid
Fotografie

Helemaal met je eens Henry! Zo heb ik mijn camera's ook ingesteld. Niet exact zoals de jouw maar uiteraard met mijn voorkeuren. Beide. Voor het geval ik plotseling moet wisselen :)
Ik heb ook de knoppen aangepast aan mijn voorkeur. Je kunt de meeste knoppen een functie geven die voor jou fijn werkt. Ik had laatst een ander die een foto wilde maken met mijn camera en dat was even lastig omdat ie anders ingesteld staat dan een ander verwacht. ;-)

Wat mij bovendien aanspreekt is de extreem hoge kwaliteit aan jpgs die de 1dx2 uitspuugt. Lijkt me een uitkomst in sommige gevallen.

BerichtGeplaatst: 02 feb 2017 11:32 
Lid
Fotografie

Dat van die hoge kwaliteit JPEG's, dat is zeker een uitkomst. Ik doe heel vaak niks met de RAW bestanden omdat ik al erg tevreden ben met de JPEG kwaliteit en dat scheelt toch flink wat tijd in de nabewerking.

BerichtGeplaatst: 02 feb 2017 14:44 
Lid
Fotografie

Maandag ga ik de 1dx2 testen in de studio!! :juich :juich

BerichtGeplaatst: 02 feb 2017 14:49 
Lid
Fotografie

Waarom hebben ze ook geen 5D mark IV voor je?

BerichtGeplaatst: 02 feb 2017 15:17 
Lid
Fotografie

Tis een kennis die hem heeft :D

BerichtGeplaatst: 02 feb 2017 15:22 
Moderator
Fotografie

Nuelle schreef:
Maandag ga ik de 1dx2 testen in de studio!! :juich :juich

Ben heeeeel erg benieuwd naar jouw bevindingen.

BerichtGeplaatst: 02 feb 2017 15:25 
Lid
Fotografie

Uiteraard ben ik ook erg benieuwd naar je bevindingen van deze camera in de studio.
Vergeet ook niet om er even mee naar buiten mee te gaan. Neem naast je camera met lens ook je hond en een frisbee mee. ;)

BerichtGeplaatst: 02 feb 2017 15:54 
Lid
Fotografie

Henry schreef:
Uiteraard ben ik ook erg benieuwd naar je bevindingen van deze camera in de studio.
Vergeet ook niet om er even mee naar buiten mee te gaan. Neem naast je camera met lens ook je hond en een frisbee mee. ;)

Ze neemt haar eigen hondjes mee dus die ga ik op de foto zetten. Resultaat zal ik uiteraard delen.
Buiten geloof ik het wel. Maar als ie de studiotest doorstaat.... :jump

BerichtGeplaatst: 02 feb 2017 16:45 
Lid
Fotografie

Nu moet je alleen nog iets bedenken waardoor je hem echt aan de tand kan voelen.
Zal niet eenvoudig zijn.

Je zou op zijn minst dezelfde foto's kunnen maken met dezelfde instellingen en zelfde objectief met de testcamera en de camera die je normaal gebruikt in de studio.

Ach onzin eigenlijk.
Er is nog maar 1 criterium. Ligt ie lekker in de hand.

BerichtGeplaatst: 02 feb 2017 16:52 
Lid
Fotografie

Nee, je hebt juist helemaal gelijk Frans!
Ik heb nu de kans. Ik ga twee gelijke foto's maken. Met mijn 6D en daarna met de 1D. Eerst zet ik alles neer zoals ik het wil en maak ik de foto. Daarna nog eens dus. Zelfde instellingen. En dan vergelijken. Aangezien ik zulke vergelijken weinig terug zie op t net ga ik die zelf doen. Voor mij is het essentieel dat ie in de studio ook top presteert. Anders schiet ik er maar op 1 vlak mee op. En daar vind ik hem te duur voor. Hij moet alles beter doen.

BerichtGeplaatst: 02 feb 2017 16:54 
Lid
Fotografie

:up

BerichtGeplaatst: 02 feb 2017 17:30 
Lid
Fotografie

Gokje van mij: ik denk dat de camera met glans de studiotest zal doorstaan. :angel Canon kan het namelijk niet maken om het vlaggeschip foto's van mindere kwaliteit te laten afleveren. Het dynamisch bereik is namelijk door diverse reviews als "indrukwekkend" omschreven.

Ik ben benieuwd hoe die in de hand ligt (is toch een grotere camera dan de 6D of de 7D2) en of de camera met lens niet te zwaar voor je is.

Je zou kunnen testen hoe de focus-tracking je bevalt. Het scheelt dan wel als de eigenaresse je met de instellingen kan helpen. Het resultaat is namelijk erg afhankelijk hoe je de parameters instelt.

BerichtGeplaatst: 02 feb 2017 17:36 
Lid
Fotografie

Thank Henry!
De eigenaresse wil een workshop bij mij doen om haar 1dx beter te kunnen gebruiken :D Zo ken ik haar dus en vandaar dat ik hem kan testen. Die ga ik haar dus uitleggen. Grappig niet? :D
Instellingen gaat wel lukken. Dat menu scheelt niet veel van de 7d2. Ik weet hoe de tracking met de cases in elkaar steekt.

BerichtGeplaatst: 02 feb 2017 17:59 
Moderator
Fotografie

Nuelle schreef:
Ik heb nu de kans. Ik ga twee gelijke foto's maken. Met mijn 6D en daarna met de 1D.

Zou je de resultaten hier neer willen zetten. Toeval is dat ik ook een 6D heb en ik echt benieuwd naar de resultaten.

Ik ben er voor mijzelf wel uit, het gaat de 1DX MKII worden (moet helaas wachten tot eind deze maand financieel gezien, zal een lange maand worden :uitlach )

Ik heb de manual al gedownload :shock

BerichtGeplaatst: 02 feb 2017 18:28 
Lid
Fotografie

Mdevil schreef:
Nuelle schreef:
Ik heb nu de kans. Ik ga twee gelijke foto's maken. Met mijn 6D en daarna met de 1D.

Zou je de resultaten hier neer willen zetten. Toeval is dat ik ook een 6D heb en ik echt benieuwd naar de resultaten.

Ik ben er voor mijzelf wel uit, het gaat de 1DX MKII worden (moet helaas wachten tot eind deze maand financieel gezien, zal een lange maand worden :uitlach )

Ik heb de manual al gedownload :shock

Wauw!! Van harte!!
Ik hoop hem ergens dit jaar te kopen. Wil jij ook je bevindingen delen? Ik ben heel benieuwd!!

Wat heeft jou de doorslag gegeven?

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 14  Volgende

Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 14  Volgende