Het is 21 jul 2025 16:05

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Auteur Welke lens voor vogels?
 Welke lens voor vogels?
BerichtGeplaatst: 26 jul 2009 09:41 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
je ziet even veel als nodig is.
een fullframe sensor is 36x24 mm. als je door de zoeker kijkt zie je even veel als wat de sensor op de foto zet.

een 1.6x cropfactor is 22.5x15mm. als je door de zoeker kijkt zie je nog even veel als wat de sensor op de foto zet.

volgends mij maakt het niet uit hoe je het beeld dan ziet door de camera.
je ziet toch wat je wilt.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Welke lens voor vogels?
BerichtGeplaatst: 26 jul 2009 10:19 
Lid
Fotografie

Je ziet wat je (ongeveer) schiet :)

Als je de 2 met hetzelfde objectief ,brandpunt, naast elkaar zou bekijken zie je natuurlijk verschil. De ene heeft een cropfactor.

Welke lens voor vogels?
BerichtGeplaatst: 26 jul 2009 11:19 
Lid
Fotografie

Ik zie en hoor veel dingen voorbij komen waar ik me nimmer in verdiept heb en zal er toch ook voorzichtig aan eens aan beginnen deze "stof".
Maar even aan de vogelaars (of mensen die menen iets zinnigs te kunnen zeggen hierover)deze hamvraag nu: wat is voor mij nu een betere keuze volgens jullie? De eerste optie
1: Die combi van Storm zegge:(deze dus)(Sigma 70-200mm F2.8 II i.c.m. de Sigma APO Teleconverter 2x).
2 de tip van Nagtie: deze dus: http://www.vergelijk.nl/objectief_lens/ ... hsm_sigma/
3 Of de door mij gevonden lens, deze dus: http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... _sony.html

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Welke lens voor vogels?
BerichtGeplaatst: 26 jul 2009 12:08 
Lid

ik zou hetzelfde doen als wat ik heb :P
dat is wat Storm ook heeft. (alleen heeft hij een nieuwere versie van die objectief)
het voordeel van die combinatie is dat je 400mm voor je vogels heb (zelf heb ik er af en toe te weinig aan)
maar als je de extender er tussenuit haalt heb je een snelle zoomlens die lichtsterk is.

Welke lens voor vogels?
BerichtGeplaatst: 26 jul 2009 12:14 
Lid
Fotografie

Ik denk dat ik dat ook ga doen en ik begrijp uit Nagtie's berekeningen dat het toch winst is t a z de 420 mm lumix omdat volgens zijn zeggen: Maar je Sony heeft een crop factor (ik dacht 1.6) dat betekend dat je 400 neerkomt op een 640mm lens. Ik wil hem binnen de vakantie komen (nog 3 weken) dus ik wacht nog even af. Hij werkt snel begrijp ik (scherpstellen dus) ipv de trage lumix op dat gebied?

Welke lens voor vogels?
BerichtGeplaatst: 26 jul 2009 12:32 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
hmmz , Met de optie welke Nagtie geeft heb je wel OS op je lens zitten , welke op zulke brandpuntsafstanden wel eens erg fijn kon zijn,...
+ De cropfactor zit niet op een lens maar wss op jou toestel,.. maw , alle lenzen zullen dus vermenigvuldigd worden door 1.6 (canon) of 1.5(nikon) ,.. de 120-400 komt daarmee dus ook uit op een dikke 600mm ;)

De optie die storm geeft is ook goed, maar mist de OS,.. waarmee uit de hand schieten op 400(600)mm uitgesloten wordt,... daar tegenover staat idd dat je wanneer je de converter eruit haalt je een aardige "normale" zoomlens hebt.

Als moest kiezen zou ik voor de 120-400 gaan , puur omdat je juist niet de converter nodig hebt. Nu weet ik niet hoe sterk zo'n ding is, maar het lijkt mij zo zwak met een converter ertussen,.. en ik kan nogal ruw zijn als ik snel iets wil schieten oid :blush
Het feit dat deze lens echt alleen hiervoor zal zijn is dan maar zo,... aan sommige van je foto's te zijn heb je iig al een lens welke onder dit bereik zit. Dus zonder zit je niet.

Welke lens voor vogels?
BerichtGeplaatst: 26 jul 2009 12:42 
Lid

Martinvh schreef:
hmmz , Met de optie welke Nagtie geeft heb je wel OS op je lens zitten , welke op zulke brandpuntsafstanden wel eens erg fijn kon zijn,...
+ De cropfactor zit niet op een lens maar wss op jou toestel,.. maw , alle lenzen zullen dus vermenigvuldigd worden door 1.6 (canon) of 1.5(nikon) ,.. de 120-400 komt daarmee dus ook uit op een dikke 600mm ;)

De optie die storm geeft is ook goed, maar mist de OS,.. waarmee uit de hand schieten op 400(600)mm uitgesloten wordt,... daar tegenover staat idd dat je wanneer je de converter eruit haalt je een aardige "normale" zoomlens hebt.

Als moest kiezen zou ik voor de 120-400 gaan , puur omdat je juist niet de converter nodig hebt. Nu weet ik niet hoe sterk zo'n ding is, maar het lijkt mij zo zwak met een converter ertussen,.. en ik kan nogal ruw zijn als ik snel iets wil schieten oid :blush
Het feit dat deze lens echt alleen hiervoor zal zijn is dan maar zo,... aan sommige van je foto's te zijn heb je iig al een lens welke onder dit bereik zit. Dus zonder zit je niet.

Peter de Mooij schreef:
Op de body van de Sony zit beeldstabilisatie dus dat behoeft alvast niet in de lens te zitten dat scheelt in poet.

Welke lens voor vogels?
BerichtGeplaatst: 26 jul 2009 12:50 
Lid
Fotografie

Op de body van de Sony zit beeldstabilisatie dus dat behoeft alvast niet in de lens te zitten dat scheelt in poet.

:blush

My bad, was te lui om te lezen en dacht genoeg te hebben aan de laatste pagina :D
aan de hand vd cropfactor van 1.6 ging ik er vanuit dat hij een een canon zou hebben :blush

Maar goed, dat valt weg.
Dan blijft toch nog die degelijkheid ,.. ikzelf heb nog nooit een converter gebruikt (uit angst voor "afbreken" oid ) dus ben wel benieuwd naar de sterkte hiervan.

Welke lens voor vogels?
BerichtGeplaatst: 26 jul 2009 14:50 
Lid
Fotografie

Bedankt voor het meedenken weer, ik heb hier iets aan. Mede omdat ik een echte boer ben, die zuinig op zijn spullen is maar (en nu komt het) altijd met de camera om mijn nek op de fiets door de polder ga (dagelijks) en het dus een solide zaak moet zijn die camera plus lens. Oke niet dat ik er piketpaaltjes mee in de grond wens te slaan, maar al hobbelende over de karresporen moet de constructie wel degelijk zijn en dus komt de vraag omhoog of een converter verzwakt? Ik durf het niet te zeggen...
Maar even een vraag: waarom de 400 en niet de 500?

Welke lens voor vogels?
BerichtGeplaatst: 26 jul 2009 15:44 
Lid
Fotografie

De 400mm is lichtsterker (5.6 op 400mm) dan de 500mm (6.3 op 500mm)
En wat de constructie betreft met converter: bij mij is alles nog heel! Zonder gekheid; het komt vrij robuust over maar de tijd zal het leren.
Je moet er wel rekening mee houden dat je iets meer dan 2Kg aan je nek hebt hangen. (mijn combinatie met verticale grip weegt zo'n 2,3Kg)

Off topic: voor de liefhebbers van cijfertjes

Welke lens voor vogels?
BerichtGeplaatst: 26 jul 2009 16:17 
Lid
Fotografie

Oke ik snap het. Leuk die cropfactorsite. Handig. Ik vraag mij af of in een paar zinnen uit te leggen wat de cropfactor nu precies inhoud?

Welke lens voor vogels?
BerichtGeplaatst: 26 jul 2009 16:24 
Lid
Fotografie

Heel kort: De cropfactor is de verhouding van een cropcamera sensor met een full frame (35mm) camera sensor.

De Sony A350 heeft een cropfactor van 1,5 wat er op neer komt dat een 400mm brandpunt kan worden vergeleken/overeenkomt met 600mm op een full frame camera.

Hier staat nog wat info (engels) met plaatjes :D

Welke lens voor vogels?
BerichtGeplaatst: 26 jul 2009 16:48 
Lid
Fotografie

Duidelijk. Ik dank je voor deze uitleg en word steeds blijer met mijn Sony...

Welke lens voor vogels?
BerichtGeplaatst: 26 jul 2009 16:50 
Lid
Fotografie

En om het dan te vermoeilijke de pro's zeggen dan weer dat je dat niet mag berekenen op die manier! Haha dit omdat je lens even lang blijft alleen met je crop cam gebruik je hem niet helemaal. Maar voor ons is het denk ik prima het wel te berekenen. Gewoon niet verder vertellen.
Ow jah je gaat op de fiets je ronden doen en bergd het geheel tussen door niet op? Dan valt het gewoon af. Vraag aan vioto wat er gebeurt als je je camera het geheel laat tillen, of pak zijn camera met combinatie gewoon even bij de camera vast, zodat hij het ziet, dan weet verteld die je wel waarom je dat beter niet kan doen. Er werd mij heel duidelijk doch vriendelijk verteld dat je de combinatie altijd dient te ondersteunen.

Welke lens voor vogels?
BerichtGeplaatst: 26 jul 2009 17:04 
Lid
Fotografie

Oke Nagtie ik dacht ook al aan zo'n construktie waarbij je hem aan kan haken (de lens en camera) en je nek te ontlasten want dat is nu na een paar uur al niet echt lekker.
Wat de profs zeggen maakt me niet uit, als ik maar mooie close foto's kan schieten. Nu moet ik met de Lumix eigenlijk op zegge 4 meter afstand maak er eens 5 van, dan wordt het een juweel. ALs het met de nieuwe combi zegge 6 a 7 meter wordt, is het winst zeker als het sneller gaat (scherpstellen etc)....Thanks for meedenken...

Welke lens voor vogels?
BerichtGeplaatst: 26 jul 2009 17:19 
Lid
Fotografie

Om een indruk te geven hoe het er uit ziet heb ik even een snapshot met de gsm gemaakt:

Fotografie

Welke lens voor vogels?
BerichtGeplaatst: 26 jul 2009 17:24 
Lid
Fotografie

Als je de foto ziet dan zul je begrijpen dat de voorkant behoorlijk topzwaar is! Je Bij vincent is in het begin volgens mij de mount van zijn extender verbogen/gebroken... maar dat kan die zelf vast het beste vertellen.

Ik heb mijn camera daarom altijd vast bij de extender.

Welke lens voor vogels?
BerichtGeplaatst: 26 jul 2009 17:29 
Lid
Fotografie

Ja dit is geen kattenpis mensen! Ik begrijp dat jij ook een systeem hebt om dit draagbaar te houden dus niet enkel om je nek want dan krijg je last. Tis wel een mooie combi zeg! Prof ziet ut er uit....

Welke lens voor vogels?
BerichtGeplaatst: 29 jul 2009 19:45 
Lid
Fotografie

Vanmiddag nog even bij foto klein in Gouda wezen kijken naar telelenzen. Ze hadden een vaste van 300 mm Sigma in de aanbieding voor 200 euro. De verkoper gaf als advies de Sony 70-400 voor de prijs van ruim 1300 euro. Deze dus http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... apo_g.html

Maar dat vind ik toch even te veel geld om uit te geven. Ik denk dat ik dus toch maar ga voor de: http://www.kamera-express.nl/index.php? ... duct=24364

Maar daar zit eigenlijk stabilisatie op en die zit bij mij al in de body dus ik betaal dan wel voor iets wat ik niet echt nodig heb. Wat is het alternatief en net zo goed?

Kom ik dan toch weer uit bij de: http://www.kieskeurig.nl/objectief/sigm ... sm/191642/

Met converter: Maar zit daar geen stabilisatie op en wat de prijs betreft moet er dan weer een converter bij. Moeilijk, moeilijk zoveel keus….

Welke lens voor vogels?
BerichtGeplaatst: 30 jul 2009 15:46 
Lid
Fotografie

Oke dus vanmorgen naar Cameraexpres in Cappelle. Ik vertrok met de 120/400 van sigma onder mijn arm en war ruim 600 euro lichter. Thuisgekomen ruim 100 shots genomen maar het viel me erg tegen. Moeilijk stil te houden, erg softe opnames. Beetje met van alles zitten klooien maar het bleef soft en niet gestoken scherp te krijgen. Balen dus want uit de Lumix rolde betere plaatjes op 420 mm voluit. Dus ik weer terug om te overleggen. “Ja meneer het is een redelijke lens maar niet subliem. Ik had fotowerk gezien van een aantal mensen die met de Sigma 70-200mm F2.8 II i.c.m. de Sigma APO veel beter werk schoten. “Ja meneer dat is ook een betere lens dan die 120/400 die u nu heeft gekocht en zal beter werk leveren” Maar ik wilde een zoom en ik wil dus scherpte. “Ja meneer dan wordt het een stukje duurder!” Het werd de

http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... apo_g.html

En na wat proefshotjes in de stevige wind had ik al meteen door dat dit is wat ik wilde. Met pijn in mijn kontzak, maar tevreden zit ik nu dit te schrijven…
Dit kwam er dus uit deze als beste rollen: Fotografie
Fotografie

En dit is het Sonywerk: Fotografie
Fotografie

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende