Het is 22 jul 2025 05:44

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Auteur op reis back-up van je foto's
 op reis back-up van je foto's
BerichtGeplaatst: 22 aug 2010 23:36 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Een ipad voor dit doel is een beetje overdreven en een extra (onzinnig) argument om zo'n apparaat aan te schaffen. Ik ben niet tegen een ipad, een ipad is gewoon een leuk stukje speelgoed :)

Tijdens mijn vakantie heb ik een pc niet aangeraakt; de laptop besuwt niet meegenomen. Net als Duckie eens lekker andere dingen doen, van andere dingen genieten. Even de focus op andere zaken.

Voor de rest niet te overspannen doen over het backuppen van de foto's. Hoe vaak gebeurt het nu dat je geheugenkaartje kapot gaat? Komt toch bijna niet voor? Waarom dan zorgen maken over je geheugenkaartje tijdens je vakantie?

Trouwens.... wat als je camera het onverhoopt niet meer blijkt te doen of de lens heeft een defect?

In een voorkomend geval kun je altijd nog je eigen geheugen raadplegen. Ogen dicht en lekker wegdromen om het gevoel wat je op die momenten beleefd hebt te herbeleven. Of de beelden dan levensecht zijn of iets geromantiseerd, dat maakt toch niet uit?

Voorbeeld. Op een gegeven moment vond ik tijdens de recente vakantie in Zuid-Afrika dat ik wel een mooie foto had van een olifant. Van de volgende momenten dat olifanten ons pad hebben gekruist heb ik gewoon genoten, dit gold ook voor de andere beesten als antilopen, zebra's, pinguïns, walvissen etc. Die volgende momenten lag de aandacht niet op het maken van de "perfecte foto", maar op het genieten, het anders beleven van zo'n moment.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 23 aug 2010 00:59 
Lid

@ Duckie

Ik zei niet dat je speciaal voor vakantie een iPad moest kopen. Het is gewoon een leuke extra om bijvoorbeeld in de hotelkamer alvast wat mislukte dingen eruit te halen en zoals je zei is het een leuk ding om te hebben (denk ik). Je kunt er natuurlijk dan ook je mail mee checken , notities meenemen , lekker mobiel , agenda , contacten etc. allemaal bij elkaar. Ja , zelfde als een laptop en niet nodig. Maar wel lekker mobiel. En inderdaad. Foto's beoordelen en bewerken moet je op een fatsoenlijk scherm doen en niet op een 8/9'' iPad screen.
Maar om een snelle selectie te maken en de sowieso al slechte gelukte foto's eruit te halen heb ik geen 22'' scherm nodig. Dat bespaart je thuis tijd en schijf ruimte.

Zoals je zelf al aangaf is het super om hem te gebruiken voor 's avonds op de bank om gewoon de mail te checken , even . Daar heb je geen gaming laptop voor nodig met 2 video kaarten en een i7 processor. Tenminste ik niet.

Verder vindt ik een (mini)laptop super handig om mee te nemen. Om gewoon al wat voor te werken. Bovendien zorgt het voor een veilige back-up. Maar ik snap niet waarom het beter is als je de foto's verdeeld over meerdere kaartjes ? Feit blijft dat wanneer er een kaart crasht , je gewoon foto's verliest. Daarom zou ik wanneer je vele foto's hebt een goede back-up maken op een stevige HDD en de foto's ook nog op de kaartjes en eventueel zelfs nog op de harde schijf van een laptop te laten staan. Heb je 3 kopieën van de foto's. Dat kan bijna niet mis gaan.

iPad kost dacht ik 450 euro voor standaard versie. Heb je wel geen 3G en 16 GB opslag. Maar puur om mee te nemen als agenda , contactboek , notitie boek en iPod die toevallig ook nog eens een erg goed helder scherm heeft waarmee je prima foto's kunt selecteren die je thuis wilt bewerken. Dat gaat je gewoon tijd (en misschien wel opslagruimte) schelen.
Natuurlijk , het is geen must. Maar als je naar een (mini)laptop opzoek bent voor op de bank , en geïnteresseerd bent in fotografie , is het een goede overweging om te maken.
Bovendien kun je hem ook super gebruiken als fotolijstje.

Natuurlijk moet je op vakantie niet jezelf constant omringen met allerhande technologie en genieten. Je moet natuurlijk niet te ver gaan met je camera en je leven door een viewfinder beleven. Maar de topic starter vroeg of wij de foto's back-uppen en hoe. Niet of het nodig is of niet. Ik heb aangegeven wat de mogelijkheden zijn en wanneer je een verre reis hebt je misschien wel iets wilt meenemen om de foto's vooraf te selecteren en een suggestie daarop was de iPad. Ik heb ook nergens gezegd dat het nodig is. Het is gewoon een leuke extra die handig is en het werk wat makkelijker en sneller maakt thuis.
Ik heb dan ook nergens gezegd dat je een iPad MOET hebben wanneer je foto's gaat maken. Dat is gewoon pure onzin natuurlijk.
Kortom : Het was gewoon een suggestie voor wanneer je de foto's vooraf wilt reviewen en wilt selecteren. Voor dat doel alleen koop je hem natuurlijk niet. Maar wanneer je ook nog een mini-laptop zoekt is het te overwegen.

BerichtGeplaatst: 23 aug 2010 08:44 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Wij hebben het advies gekregen omdat we beginners zijn met fotograferen en je met je raw bestanden net iets meer kan in Photoshop dan met je jpeg. Maar het neemt gewoon veel ruimte in.

Fotograferen jullie dan in alleen raw of juist alleen in jpeg?

BerichtGeplaatst: 23 aug 2010 09:46 
Lid
Fotografie

Altijd in RAW vanaf dag 1 dat ik digitaal ben gegaan. Ik heb al mijn RAW bestanden nog en de daaruit verwerkte JPG's ook. Dat zijn er natuurlijk minder. Ik heb een mapje RAW met daarin 300D, 10D, ,30D, 40D en 50D omdat vaak de namen overeen kunnen komen met vorige modellen.

Van die schijf met RAW en de map FOTOS heb ik altijd een replica op een andere externe schijf die alleen daarvoor is. En ik draai vaak een DVDtje van de mapjes stijn, voor de beide opa en oma's

HDD en externe HDD kosten niet veel en voor lagere opslag is een back up wel aan te raden. Heb ee hdd crash gehad, 1x in 20 jaar maar was blij dat ik her en der nog bestanden had op dvd's en dat een recovery tool 2 weken lang een 160gb schijf heeft staan checken en dat ik daar ook nog veel van terug he gehaald. Kost even tijd maaar goed.

Om over meerdere kaartjes terug te komen. Ja als je op reis gaat en je iedere avond de minilaptop of ipad hebt geinstalleerd samen met de extene dvd brander om idd alles op je kaartjes en de hdd van de minilaptop en dvd's te branden, doet dan hoef je misschien geen meerdere kaarten. Maar door de tijd heen hebben vrijwel alle fotografen die er geld mee verdienen gemiddeld genomen allemaal voor meerdere kaarten gekozen en zij kiezen wel voor PSDs maar zij gooien niets weg voordat ze het gecontroleerd hebben bij terugkomst van de jungle, noordpool of alaska op een 24inch Eizo.

Ik denk dat als je al die extra dingen mee moet nemen je je zelf gewoon angst aanjaagt. Koop gewoon 3 8Gb kaarten voor 3 weken. Wat moet je in godsnaam met 160gb aan foto's van parijs, je mag er maar 8x2 perdag laten zien hier en de rest gooi je weg. Dat is denk ik de boosdoener.

Door dat we digitaal schieten rammen we ermaar op los. We zien niet veel meer maar zijn net japanners toen rolletjes daar nog goedkoop waren. Bus stopt, 50 jappen komen eruit, ratel ratel ratel, 50 jappen de bus in, de bus rijdt weg, in okinawa aan gekomen wordt alles geprocest en daarna worden er een paar foto's gekozen.

Ik denk dat je beter selectiever kunt zijn in wat je schiet en dan kom je goedkoper en met meer tijd uit dan vele gb's vol te schieten.

Maar het mag wel hoor. :)

BerichtGeplaatst: 23 aug 2010 10:09 
Lid
Fotografie

duckie schreef:
Wat moet je in godsnaam met 160gb aan foto's van parijs, je mag er maar 8x2 perdag laten zien hier en de rest gooi je weg.
Ik mag hopen dat je niet alleen maar voor het forum foto's maakt? :DD

Citaat:
Ik denk dat je beter selectiever kunt zijn in wat je schiet en dan kom je goedkoper en met meer tijd uit dan vele gb's vol te schieten.

Maar het mag wel hoor. :)
Veel mensen (hier) hebben dat gemak nog niet.
Ikzelf heb ook nog aardig wat moeite om selectief te zijn in het maken van foto's.
Omdat ik nog steeds niet precies kan voorspellen wat het eindresultaat is, maak ik liever als het ware 30 foto's van hetzelfde (maar dan net even anders natuurlijk) dan gokken dat die ene foto het wel zal worden.
Ja, het gemak van vele gigabytes aan kaartjes die zo klein zijn dat er zelfs een paar in de portemonee passen (SD kaartjes in ieder geval), maakt het ook makkelijker om duizenden foto's te maken in een paar weken. Afhankelijk van het aantal megapixels van de sensor en wat voor formaat je fotografeert natuurlijk, maar op deze manier kost een foto per stuk een fractie van "vroegah toen alles nog naar de winkel gebracht moets worden". Even leegtrekken op de recent gekochte externe HD (1,5 terrabyte voor 80 euries tegenwoordig) en recyclen maar weer. Het kost uiteindelijk nog geen cent per foto. Pas als je af gaat drukken, maar dan heb je tenminste om wat uit te kiezen. :DD

Ook een leuke vraag: Hoeveel foto's drukt men nou nog echt af tegenwoordig?
En dan bedoel ik niet de mooie posterformaat foto's voor aan de muur.

BerichtGeplaatst: 23 aug 2010 10:39 
Lid
Fotografie

Weinig van de 500 foto's van Denemarken zullen er maar een paar afgedrukt worden, en die zijn niet eens voor ons. Ik moet wel van mijn vrouw vakantie boeken maken, maar dat zijn het van die prefabboeken van oa de hema en dan worden wel alle foto's afgedrukt maar dan is het 90% snappies. :)

BerichtGeplaatst: 23 aug 2010 13:02 
Lid
Fotografie

Ik zie er tegenop om de JPG variant te laten vallen. Want als ik alleen in RAW fotografeer kan ik niet "even" de foto's bekijken. Je moet alle foto's openen in photoshop en opslaan als jpg. Zeker omdat nog veel mislukt vind ik dat een beetje zonde van mijn tijd....
Mijn foto's zijn al geen toppertjes, dus gokken op 1 foto zoals Ebbot zegt, kan ik voorlopig wel vergeten!

BerichtGeplaatst: 23 aug 2010 14:18 
Lid
Fotografie

Leontine78 schreef:
Ik zie er tegenop om de JPG variant te laten vallen. Want als ik alleen in RAW fotografeer kan ik niet "even" de foto's bekijken. Je moet alle foto's openen in photoshop en opslaan als jpg. Zeker omdat nog veel mislukt vind ik dat een beetje zonde van mijn tijd....
Mijn foto's zijn al geen toppertjes, dus gokken op 1 foto zoals Ebbot zegt, kan ik voorlopig wel vergeten!

Ik schiet sinds anderhalf jaar al mijn foto's in RAW. Op de site van Canon heb ik een RAW-codec gedownload. Die zorgt ervoor dat je in Windows gewoon .CR2-bestanden (RAW dus) kunt openen, net als andere afbeeldingen. Nadeel is wel dat je je foto's dan onbewerkt ziet, dus geen contrast, verzadiging etc. wat je camera normaal toepast bij het opslaan als JPG. Maar je hoeft je foto's dan niet te openen in Photoshop, en je hebt wel alle vrijheid bij het bewerken.

BerichtGeplaatst: 23 aug 2010 15:12 
Lid

Inderdaad. Dat probleem is makkelijk op te lossen met een RAW codec voor het programma dat je gebruikt. Met RAW heb je ook meer creatievieteit in de na bewerking.
Ik heb eerst voor korte tijd in Jpeg gefotografeerd en daarna in RAW. Werkt beter in Photoshop/lightroom.

Om ook nog even terug te komen op het meerdere kaartjes verhaal , wanneer je honderd foto's maakt en je hebt 3 kaartjes en maakt op 2 kaartjes 33 foto's en op de andere 34 en eentje gaat kapot of raakt kwijt , dan verlies je gewoon 1/3 deel van je foto's. Daarom lijkt het mij nuttig om in het hotel een backup te maken op een stevige externe harde schijf. Wanneer je ze kopieert kun je door middel van een laptop (of iPad...) de mislukte eruit halen. Ik heb geen mega scherm nodig om te zien dat de compo slecht is , per ongeluk gigantisch over of onderbelicht hebt , veel bewegingonscherpte of gewoon een foto van de grond hebt gemaakt tijdens het lopen. Die kun je dan net zo goed meteen even verwijderen. Dat scheelt je thuis al weer werk.
Bovendien heb je dan alle foto's bij elkaar staan.

BerichtGeplaatst: 23 aug 2010 15:24 
Lid
Fotografie

Daar zeg je een stevige harde schijf. Ik denk dat er zat extene schijfen zijn ook hier op het forum maar dat er maar weinig mensen zijn die ook een Lacie daarvoor gebruiken.

Ik moet zeggen dat mensen wel erg bang zijn dat tijdens hun vakantie er van alle stuk gaat en de rest van het jaar niet, maar ik vermoed dat deze groep ook altijd een filter gebruikt als het niet nodig is :)

BerichtGeplaatst: 25 aug 2010 13:01 
Lid
Fotografie

Ebbot schreef:
[Ook een leuke vraag: Hoeveel foto's drukt men nou nog echt af tegenwoordig?
En dan bedoel ik niet de mooie posterformaat foto's voor aan de muur.
hm, ik maak toch nog steeds wel foto albums. Zowel van de vakantie, als van foto's zo door het jaar heen genomen. Leuk om te doen en weer eens terug te kijken.

BerichtGeplaatst: 25 aug 2010 13:46 
Lid
Fotografie

Ik ook hoor Sophie! Zeker van de vakantie probeer ik altijd wel een boek te maken. En ik doe ook aan scrapbooking (hè, wat? google maar)....dus ik gebruik veel foto's, zowel digitaal als afgedrukt.

BerichtGeplaatst: 27 aug 2010 12:59 
Lid

Bezwaar bewerken: Ja
@duckie
Denk dat ieder gewoon zijn eigen conclusie moet trekken en er geen feiten zijn in dit verhaal, ik zat dit jaar in afrika, heb meer dan tienduizend foto's gemaakt in raw en jpeg, hoeveel kaarten denk je dat ik mee had moeten nemen om dit op te schieten???????????

De uitgave aan de mini laptop vergelijken met een uitgave aan een lens gaat voor mij ook niet op, want de lensen die ik daar nodig had waren al in mijn bezit, dan zou ik dus lensen moeten kopen om de heb, meer niet. nu was ik voor de minilaptop 220 euro en voor de externe hdd 60 euro kwijt, daar had ik echt geen top lens voor gehad, maar wel in totaal 410gig opslag waar mooi mijn tienduizenden foto's in raw en jpeg opkonden, ook heb ik al het video materiaal wat we maakten op de mini laptop gezet en allles ook naar de hdd geschreven, de ruimte die ik voor deze twee dingen nodig had....... Nihil, de laptop stopte ik in de fototas waar je normaal alleen maar je regenpak kwijt kan, dus een ongebruikte ruimte en de externe hdd is kleiner dan een pakje sigaretten (een lacie overigens). Ik ga minstens twee maal per jaar naar een zover mogelijk land met een totaal verschillend cultuur dan de onze en maak daar altijd heel veel foto's, dus dan kan ik de minilaptop voorlopig nog steeds daarvoor gebruiken. en nee ik ga niet trillen als ik 20 minuten geen computer zie, ik zet de foto's erop en zet hem dan uit. Maar als je die avond voordat je naar je bed gaat even de foto's doorloopt in plaats van een boek leest in bed, kun je meteen sorteren.

Dus feiten bestaan in deze niet, ook niet het recht lullen om deze spullen te kopen, ik heb de lensen al en hoeveel kaartjes had ik volgens jou mee moeten nemen? per stuk 25 euro voor 4 gig extreem 3
Maak een berekening en ik denk dat het verschile wel mee valt.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 28 aug 2010 11:25 
Lid
Fotografie

Senna, klopt als je 1 malig 10000 foto's gaat schieten is het wel te overwegen. Overigens is een dergelijke reis vaak ook de goedkeuring voor een telelens van 1000 euro of meer. Dus ja wel degelijk feiten.

Dat je nu een PSD hebt betekent dan je hem misschien gaat gebruiken vaker, maar als jij naar italie was geweest of vaker gewoon op vakantie gaat en niet zoveel rammelt omdat je daar niet 123 meer komt dan zal het wel loslopen. Ik denk vanuit een gemiddelde en jij vanuit een extreem voorbeeld. Voor het gemiddelde is het kosten technisch en afschrijvingstechnisch ed en gebruik technisch slimmer om meerdere eventueel grotere kaarten te kopen. Ik wil van jou het gebruiks percentagen wel eens weten over 365 dagen.

Jouw berekening klopt wel maar is extreem namelijk een speciale reis die dit ding rechtvaardigd, maar de kans dat je hem daarna niet over eigenlijk te weinig gaat gebruiken is erg hoog. PSD's werden aanbevolen als alternatief nu alleen als het er om gaat. Ik hoor ook alleen maar verantwoordings verhalen van mensen die zich aangesproken voelen en zon ding hebben gekocht voor een behoorlijke reis. Ik zelf zou er denk ik ook een kopen als ik een reis van dergelijke omvang zou maken. Maar voor vakanties, zelfs naar de azoren kom je zonder spastisch te doen met een handje vol CF of een half handje vol SD kaarten met meer dan 5000 foto's ook uit hoor.

Nogmaals je mag van mij alles kopen.

BerichtGeplaatst: 28 aug 2010 11:39 
Lid

Ik ga ongeveer 3 maal per jaar naar het buitenland en dan overwegend buiten europa, maal 2 of 3 weken. Ik gebruik de laptop alleen voor die reisen en verder niet, dat klopt, dus hoogstens 6 tot 9 weken per jaar.

Maar hoevaak denk je dat ik de grotere kaarten zou gebruiken per jaar? hetzelfde denk ik, want hier in nederland doe ik het gewoon met 1 kaartje. dus uiteindelijk maakt het niet uit wat je koopt.

Moet ik er ook nog wel bij vertellen dat ik geen strandvakanties doe maar altijd rondtrek door landen, dus erg veel zie en veel fotografeer.

De laptop zal niet aan slijtage onderhevig zijn dus die gaat zijn tijd wel mee, de kaartjes zouden dat overigens ook doen. Dus nogmaals, feiten bestaan in deze kwestie niet voor mij, meer een keuze waar je je geld aan uit geeft. :)

BerichtGeplaatst: 28 aug 2010 11:54 
Lid
Fotografie

Op het woord imagetank deze thread, en op Bob na zijn het geen bekenden of vrienden van mij, maar toch allemaal jongens die dezelfde mening hebben.

http://dutchphotozone.com/viewtopic.php?f=75&t=63638

BerichtGeplaatst: 28 aug 2010 12:07 
Lid

Heb nu eigenlijk even geen tijd, maar ga het van de week zeker op mijn gemakkie even zitten lezen :)

BerichtGeplaatst: 08 sep 2010 13:27 
Lid

Heb het een beetje door zitten lezen, niet alles want daar had ik eigenlijk niet veel tijd en zin in, maar wel globaal een beetje de standpunten doorgelezen.

De meesten vinden inderdaad hetzelfde als jij, maar is het daarom een feit te noemen, ik ken er genoeg die het het zelfde doen als ik, alleen die zitten niet op forums dus daar kan ik geen link naar toe plaatsen, deze mensen ken ik persoonlijk.

En je standpunt verdedigen door een link te zetten naar wat anderen vinden is niet echt je eigen standpunt onderbouwen.

de één doet het op de ene manier en de ander op de andere, zoveel mensen zoveel meningen, maar geen feiten. :)

BerichtGeplaatst: 08 sep 2010 13:37 
Lid
Fotografie

Reken de kosten van iemand dan maar eens door die niet 3x per jaar op vakantie gaat en daar zoveel schiet. Jij en anderen ze zijn er wel degelijk maar zijn met weinigen, en ik denk dat ik daar wel jaloers op ben want het betekent dat jij meer aandacht en tijd aan je hobby kunt besteden. Echter een paar jaar terug was een image tank nog rendable in iedere situatie nu vrijwel alleen in 'jouw' situaties. Een dergelijk iets gaat namelijk ook op in een andere en soortegelijke topics waar iemand een megazoom zoekt als eerste lens als opvulling of aanvulling of vervanging van de kitlens en een vakantie naar een wat meer exotische vakantie dan Salou zegmaar :) En dan kom je terug na 3 weken en dan zit je met je investering. Het is dus nooit de 100% feit maar voor meer dan 90% van de mensen die fotograferen, wat wat anders is dan fotografen, is een image tank voor een vakantie naar iets voor 1 keer bezopen. En je moet zoals in dat draadje ook gezegd is de data alsnog op de CF kaarten moeten laten staan ivm backup.

Ik denk dat je met meer zinnigheid kunt zeggen dat een betaalbare en vrij zekere manier van opslag is over meerdere CF kaarten en gewoon na gebruik in een Lowepro of ander merk CF/SD kaarten houder de volle kaarten op te slaan. Een CF kaart is betrouwbaarder dan een HDD, zolang het geen Solid State Disk is.

BerichtGeplaatst: 08 sep 2010 14:04 
Lid

Ben het met je eens dat de cf kaarten een stuk betrouwbaarder zijn, een imagetank heb ik zelf nog nooit gehad dus zal ook niet weten of en hoe het werkt.

Maar het gaat er mij om dat je mensen verteld en zelfs beweerd dat het een feit is dat je beter een goede lens kan kopen, en dat de minilaptops onzin zijn, en ze alleen maar gekocht worden voor de heb. Ook suggereer je dat mensen lichtelijk nerveus worden als ze 20 minuten niet achter de computer kunnen zitten, dit zijn allemaal onderbouwingen waar mensen (in ieder geval ik niets mee kan)

Namelijk: De lensen die ik nodig heb, heb ik allemaal al. Dus dan maar een lens kopen voor de heb????

De minilaptop met externe HDD (lacie) werkt voor mij perfect als opslag, wat is daar mis mee, jij doet het op jou manier ik op de mijne. Ken ook mensen waarvan de CF kaart ineens kapot was, gebeurt minder snel, maar gebeurt wel. De externe Hdd kan behoorlijk tegen een stootje als hij niet draaid, die kan je gerust een paar keer behoorlijk laten vallen.

Denk dat er genoeg mensen zijn die het makkelijk zonder computer kunnen, die het zelfs erg prettig vinden om even een paar weken van zo'n ding af te zijn, als deze mensen toch een minilaptop kopen, is dat voor de backup en niet voor de verslaving.

De vraag van de ts was hoe de mensend de backups van hun foto's deden, daar zijn verschillende mogelijkheden voor:
CF kaarten
imagetank
minilaptop met externe hdd.

Deze vraag heeft niets te maken met computerverslaving of dure lensen. :)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende