Altijd in RAW vanaf dag 1 dat ik digitaal ben gegaan. Ik heb al mijn RAW bestanden nog en de daaruit verwerkte JPG's ook. Dat zijn er natuurlijk minder. Ik heb een mapje RAW met daarin 300D, 10D, ,30D, 40D en 50D omdat vaak de namen overeen kunnen komen met vorige modellen.
Van die schijf met RAW en de map FOTOS heb ik altijd een replica op een andere externe schijf die alleen daarvoor is. En ik draai vaak een DVDtje van de mapjes stijn, voor de beide opa en oma's
HDD en externe HDD kosten niet veel en voor lagere opslag is een back up wel aan te raden. Heb ee hdd crash gehad, 1x in 20 jaar maar was blij dat ik her en der nog bestanden had op dvd's en dat een recovery tool 2 weken lang een 160gb schijf heeft staan checken en dat ik daar ook nog veel van terug he gehaald. Kost even tijd maaar goed.
Om over meerdere kaartjes terug te komen. Ja als je op reis gaat en je iedere avond de minilaptop of ipad hebt geinstalleerd samen met de extene dvd brander om idd alles op je kaartjes en de hdd van de minilaptop en dvd's te branden, doet dan hoef je misschien geen meerdere kaarten. Maar door de tijd heen hebben vrijwel alle fotografen die er geld mee verdienen gemiddeld genomen allemaal voor meerdere kaarten gekozen en zij kiezen wel voor PSDs maar zij gooien niets weg voordat ze het gecontroleerd hebben bij terugkomst van de jungle, noordpool of alaska op een 24inch Eizo.
Ik denk dat als je al die extra dingen mee moet nemen je je zelf gewoon angst aanjaagt. Koop gewoon 3 8Gb kaarten voor 3 weken. Wat moet je in godsnaam met 160gb aan foto's van parijs, je mag er maar 8x2 perdag laten zien hier en de rest gooi je weg. Dat is denk ik de boosdoener.
Door dat we digitaal schieten rammen we ermaar op los. We zien niet veel meer maar zijn net japanners toen rolletjes daar nog goedkoop waren. Bus stopt, 50 jappen komen eruit, ratel ratel ratel, 50 jappen de bus in, de bus rijdt weg, in okinawa aan gekomen wordt alles geprocest en daarna worden er een paar foto's gekozen.
Ik denk dat je beter selectiever kunt zijn in wat je schiet en dan kom je goedkoper en met meer tijd uit dan vele gb's vol te schieten.
Maar het mag wel hoor.