lekker op je gemakje blijven zoeken, totdat die mooie deal voorbij komt.

minoltalensjes zijn zeker erg goed, maar tegenwoordig wordt eea nogal gehyped of overdreven.. ben zelf ook een fan van minolta-spul, maar de prijs moet wel goed zijn. het minolta spul begint ouder en ouder te worden, en idd, minolta heeft supergoede objectieven gemaakt, (zeker in de tijd toen men nog samenwerkte met leica), maar ze zijn inmiddels wel redelijk qua leeftijd, en de huidige lensjes zijn veelal meer modern en meer toegepast voor digitaal gebruik..
veelal wordt dyxum aangehaald bij minolta-lensjes, en op zich is dat een behoorlijk betrouwbare bron, niettemin, de reviews zijn door gebruikers zelf geschreven, en de ene is wat enthousiaster over een lens dan een andere, met als gevolg dat er hogere punten gegeven worden dan eigenlijk zo´n lens verdient.
mooi voorbeeldje is de minolta 70-210 f/4, die een zowat mythische cult-status gekregen heeft. toegegeven, het is een rete-goede lens, en ik heb er zelf ook eentje, maar hij legt het toch behoorlijk af tegen de modernere sigma 70-200 2.8 ex dg hsm macro II..die sigma heeft vele malen minder last van chromatische abberatie, stelt sneller scherp dankzij hsm, en geeft op f/4 precies hetzelfde mooie uitgesmeerde bokeh.. ik heb de beercan (want zo heet die minolta 70-210 f/4 es getest tegen die sigma 70-200 2.8 en een leica 180mm 2.8 elmarit-r en het bokeh is zowat hetzelfde op f/4, zij het dat de sigma en de leica beter presteren wat betreft CA..de leica is ouder dan de beercan, de sigma is nieuwer dan zowel de leica al de beercan..qua scherpte is die leica natuurlijk de allerscherpste, maar de sigma is voor all-round gebruik veel handiger en sneller qua gebruik.. de beercan die ik heb stamt uit 1988, en voor zijn leeftijd doet ie het nog goed, maar het is totaal geen match meer voor nieuwere lenzen van tegenwoordig..
meestal zijn het handelaren die de dyxum-cijfers aanhalen, en ook al is minolta erg goed, de prijzen die men tegenwoordig durft te vragen zijn gewoon bezopen....(uitgezonderd de minolta-g-lenzen, want die zijn top-off-the-bill, met meestal afbladderende witte verf..

)
van wat ik gelezen heb, werkt de sigma 105mm macro prima op de slt´s, maar de 150mm sigma macro weer niet..

het is even uitproberen, en anders de boel gratis laten aanpassen door sigma..voorwaarde is wel, dat je een nieuwe koopt natuurlijk..
tamron 90mm macro is ook erg goed, en met de cropfactor van 1.5x op je a33 kun je met deze lens ook nog voldoende afstand houden, zodat je insecten etc. niet verstoord of opschrikt..