Het is 19 mei 2025 05:04

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Auteur Goede zoomlens voor me 1100d
 Goede zoomlens voor me 1100d
BerichtGeplaatst: 05 nov 2011 12:46 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
badeendje schreef:
Ik ben al wat foto's aan het maken geweest.Vergeet niet.Dit zijn me eerste foto's.
Hier een linkje naar me eerste foto's.Ze zijn allemaal onbewerkt.
.....Tips en trucks zijn welkom.

als je tips en trucs wilt, dan moet je je foto's even op PD in een topic ter beoordeling zetten. ;)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 05 nov 2011 13:04 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Met de 1100D en een 18-55mm zou je mooie foto's moeten kunnen maken. Laat maar eens zien dat je dit ook kunt ;)

Profiel op dit foto forum
BerichtGeplaatst: 06 nov 2011 20:28 
Lid

Vandaag in kamp Vught geweest.

Heel indrukwekkend wat daar te zien is.

Heb ook heel wat foto;s gemaakt en had een Macro/zoomlens bij van me ouders.
Is een Tamina 70/300 en is een fijne lens.
Kost nieuw ook maar 149,- dus denk dat ik die maar ga halen om mee te beginnen.

BerichtGeplaatst: 06 nov 2011 21:29 
Lid

Ik heb zelf de 55-250 IS en voor dat geld toch wel een behoorlijke lens.

BerichtGeplaatst: 06 nov 2011 21:55 
Lid
Fotografie

badeendje schreef:
Kost nieuw ook maar 149,-

:shock Even goed zoeken bespaart zo een paar 10tjes. :zoek

http://www.cameranu.nl/nl/Objectieven/T ... _534_3147/

Groet Johannes

BerichtGeplaatst: 07 nov 2011 01:18 
Lid
Fotografie

...Als je toch goedkoop wilt... even een e-mail sturen

of

... of gewoon zelf even Tamron 70-300 intoetsen

Het barst er van... ;)

BerichtGeplaatst: 07 nov 2011 11:06 
Lid

Ik was al aan het zoeken geweest.
Heb met me moeder overlegd en deze kopen hoef ik niet.

Mag deze vrijblijvend gebruiken.

Dus kan ik doorsparen voor een nog betere.

BerichtGeplaatst: 08 nov 2011 09:50 
Lid
Fotografie

Hoi Badeendje,

Ik wilde ook nog even reageren op jouw topic. Ik zit namelijk een beetje in dezelfde situatie. Ik heb recentelijk ook een 1100D gekocht met de IS kitlens en ben nu ook aan het uitzoeken welke lens ik aan zou moeten schaffen. Ik heb wat onderzoek gedaan en ben tot enkele conclusies gekomen, ik wil deze graag met je delen, ik hoop dat je er alsnog iets aan hebt.

Wat we niet mogen vergeten is dat er ook nog zgn Prime lenzen bestaan. Een Prime lens is een lens waar je niet mee in of uit kan zoomen. Als je een close-up foto wil maken zal je dus letterlijk dicht op het te fotograferen object moeten gaan staan, en als je iets van ver weg wilt fotograferen, zul je een paar stappen achteruit moeten doen. Een prime lens is daarom dus niet zo veelzijdig of gebruikersvriendelijk als een telezoomlens, maar heeft wel een aantal voordelen:

1. je leert er echt mee fotograferen
2. ze zijn goedkoop
3. ze hebben een betere F waarde dan de meeste telezoomlenzen

1. Omdat je niet zomaar in of uit kunt zoomen met een prime lens zul je beter na moeten denken over hetgeen wat je op de foto zet. Je moet zorgen dat de afstand tussen jouw en het object juist is en je zult beter na moeten denken over de compositie van de foto. In het begin zal het zeker wennen zijn maar je hebt dit redelijk snel onder de knie.

2. De prijs, de meestgebruikte Canon 50mm/f1,8 II lens is tevens ook de goedkoopste lens welke Canon maakt. Hier in Finland kost ie 110 euro, ik denk dat deze in Nederland zeker goedkoper te vinden is.

3. Zonder er al te diep op in te gaan, komt het er op neer dat hoe lager het F getal, hoe beter. Dit heeft te maken met de opening van het diafragma en lichtopbrengst in de lens. Wil je hier meer over lezen dan kun je even op deze pagina kijken.

De meeste telezoom's (en zeker die in jouw prijsklasse) zullen nooit een F waarde hebben die kan tippen aan die van een prime lens (dit omdat de zoomlens een compromis moet maken tussen de kleinste en de grootste brandpuntafstand)
Daarbij is er nog een bijkomend nadeel, in onze camera's (de 1100D) zit geen Image Stabilizer (IS) ingebouwd, deze zit in de lens. Ik persoonlijk vind IS echt geweldig en maakt het fotograferen voor mij een stuk makkelijker en leuker. Het effect van IS word steeds belangrijker naarmate je verder in gaat zoomen. Je zult veel moeite moeten doen om bij minder licht een scherpe foto te kunnen maken bij maximaal inzoomen en in de meeste gevallen zul je met een statief moeten gaan werken. Met een IS lens daarintegen zul je veel eerder uit de losse pols kunnen werken.
Omdat de IS technologie nog redelijk nieuw is, is het ook erg duur. Een IS lens kan makkelijk 2 keer zo duur zijn als een "standaard" vergelijkbare lens. Dit heeft ook tot gevolg dat de IS lensen bijna niet 2e hands te vinden zijn. Integendeel, je zal zien dat marktplaats e.d. volstromen met standaard telezoom lenzen omdat iederen over wilt stappen naar IS.

Er is wel 1 IS lens welke welleens voor een redelijke prijs te vinden is, en dat is de 18-135 IS kitlens van Canon zelf. Deze werd/wordt als kitlens geleverd op de duurdere EOS modellen en geeft meer dan 2 keer zoveel bereik als de standaard kitlens die je nu hebt (135mm tov 55mm) Wellicht dat je met wat speurwerk op marktplaats deze lens kan vinden binnen jou budget.

Mocht je deze lens kopen, dan word jouw 18-55 kitlens eigenlijk overbodig. Je zou er dan voor kunnen kiezen om de 18-55 IS lens te verkopen of te ruilen tegen een prime lens zoals de Canon 50/1,8. Ik denk zelf dat er wel vraag is naar de IS kitlens omdat er zeer veel EOSen zijn verkocht met oudere kitlenzen en het verschil is echt duidelijk merkbaar.

Op die manier heb je gewoon 2 mooie allround lenzen in je tas zitten waarmee je in de meeste situaties gewoon prima uit de voeten kunt. Vooral als ik kijk naar waar je de camera het meest voor wilt gebruiken (automotive) kom ik weer uit bij de prime lenzen. Op vele indoor autoshows waar ik ben geweest is het toch altijd schipperen met licht. Een flits werkt in zo'n situatie niet altijd even goed omdat gepoetste auto's en scherp licht geen goede combinatie is. Een prime lens met een lage F waarde zal dan een betere optie zijn.

Hierbij nog een foto ter illustratie. Ik vind dit persoonlijk een hele fraaie foto en is gemaakt met de goedkope 50/1,8 II lens

Let op: dit is niet mijn eigen foto
http://i42.tinypic.com/2ius5za.jpg

Dit is puur mijn mening en je zult zelf goed na moeten denken over wat je precies wilt. Ik ben zelf ook geen expert, maar dit is de conclusie die ik voor mezelf heb getrokken na een lange tijd zoeken en speuren naar informatie. Uiteindelijk blijft het ook een kwestie van smaak, en zul je zelf moeten gaan uitzoeken welke lens wel of niet bij jou past.

In elk geval veel succes en plezier met je nieuwe camera!

Laatst bijgewerkt door Bobi op 08 nov 2011 11:45, in totaal 1 keer bewerkt.

BerichtGeplaatst: 08 nov 2011 10:20 
Lid

Thanks voor je reply.

Hier heb ik zeker wat aan.
Ga die site een goed lezen en bestuderen.

Heb zo ie zo besloten om eerst te wachten op de cursus die ik de 19e heb.
Daarna kan ik altijd nog zien wat ik koop.

Tenzij ik eerder een leuke tegenkom , kan ik altijd nog anders beslissen

BerichtGeplaatst: 08 nov 2011 11:21 
Lid
Fotografie

@Bobi...een nuttige toevoeging, maar wat betreft de vraag sla je de plank wel een beetje mis. Ook in de uitleg.

Dat je met een prime beter leert fotograferen ligt vooral aan jezelf. Het is net zo waar als de statement die ik laatst hoorde dat je door gebruik van jpeg beter leert te fotograferen. Het gebruik van een prime...het gebruik van een zoom. Allemaal onderdeel van fotografie, het één is niet beter om te leren dan het ander.

Daarnaast zijn prime's helemaal niet goedkoop. De 50mm f1.8 is toevallig zo'n objectief die relatief goedkoop is én ook nog eens een goede beeldkwaliteit heeft. De 85mm f1.4 die ik veel gebruik wil ik nu niet bepaald als "goedkoop" bestempelen. Daarnaast vraagt TS om een objectief met meer bereik of voor close up (dat deel van de vraag is nog niet helemaal helder)...een prime met een grote maximale opening én bereik (135mm of meer) zijn juist redelijk duur! Als ik naar Nikon kijk heb je dan bijv. een 135mm f2 (1200 euro (1000 bij Canon)) of een 200mm f2 (4600 euro (5300 bij Canon)). "Goedkopere" primes met een vaste f-waarde van f4 zijn nog steeds over de duizend euro. Eigenlijk is de 50mm f1.8 de enige écht goedkope prime (bij Nikon nog steeds tegen de 200 euro (tegenover de f1.4 voor 280)). Dat prime's goedkoop zijn lijkt me dus een nogal foute conclusie.
Wat wel een feit is...en dit heeft "niets" met het diafragma te maken...is dat primes over het algemeen de top bekleden op het gebied van scherpte en een gebrek aan zogenaamde "lensfouten". Dit omdat het objectief geen compromis is tussen verschillende brandpuntafstanden.

Daarnaast vind je tegenwoordig boven de 300mm ook geen prime's meer beneden de f2.8...een 300mm f2 bijvoorbeeld...is echt een monster van een objectief! (Een 300mm f2.8 ook overigens).

Daarnaast is de huidige generatie tele zooms (70-200 f2.8 Canon - Nikon) zo goed, dat ze zich heel goed kunnen meten met de primes...en met primes op dergelijke brandpuntafstanden is het ook niet meer een kwestie van "een stapje naar voor- of achter", maar een hele wandeling....ik zou iemand dus nooit zomaar een prime aanraden in het "tele bereik". Helemaal niet iemand die net begint en nog geen idee heeft van welk bereik haar nu het beste ligt.

Als de vraag specifiek voor close-up/macro is...dan is de maximale vergroting van het objectief belangrijk. 1:1 voor échte macro...1:2 - 1:3 voor close-up. De brandpuntafstand bepaald dan enkel hoeveel afstand tot je onderwerp je kan nemen (en hoever je kan gaan met extenders en macro ringen). Hier heb je het tegenwoordig eigenlijk altijd over een prime objectief. Meestal met een maximale opening van f2.8 - f3.5. Dit omdat lager de DOF zo beperkt wordt dat de objectieven niet bruikbaar meer zouden zijn. Voordeel van échte macro objectieven (naast het feit dat het macro objectieven zijn)...ze zijn over het algemeen écht scherp! En daardoor bijv. ook goed als portretobjectief te gebruiken (afhankelijk van brandpuntafstand)....het nadeel is dat ze vaak wat minder snel in het scherpstellen zijn (waar je absolute nauwkeurigheid voor terug krijgt).

Ofwel...vanuit jouw perspectief wellicht een goede toevoeging, maar naar mijn idee beantwoord hij in geen geval de vraag van TS.

PS...volgens mij is het niet toegestaan om foto's van een ander te plaatsen.

BerichtGeplaatst: 08 nov 2011 11:45 
Lid
Fotografie

Hoe jeroenk, bedankt voor je reactie. Zeer nuttig om te lezen en voor mij ook zeker weer een leermoment. Zoals ik al aangaf, ik ben zeker geen expert en eigenlijk gewoon een beginner die zich ook afvraagt welke lens nu het beste aansluit bij mijn behoefte. Hetgeen wat ik heb aangegeven is puur gebaseerd op theorie, op het geen wat ik me heb laten vertellen en wat ik er van begrepen heb (ook daar wil natuurlijk weleens een groot verschil in zitten :) )

Over de Prime lenzen heb je ook helemaal gelijk, ik was mezelf er niet van bewust van de prijzen voor de DSLR's. Ik heb voor de "lol" ook een Praktika LTL uit de jaren 70 met M42 schroefdraad en voor deze camera koop je echt voor een prikkie een hele tas vol met objectieven. Dat de 50mm voor de Canon Eos zo goedkoop is zal puur te maken hebben met oplages waarin deze gebouwd word en de kwaliteit van de gebruikte materialen. Neemt niet weg dat het wel een een prima lens is die naar mijn idee ook zeker zeer bruikbaar is bij het fotograferen van (statische) auto's.

Met betrekking tot de F waarde en diafragma's en dat soort zaken, daar heb ik gewoon niet genoeg kennis van, vandaar dat ik ook heb doorverwezen naar wikipedia. Hetgeen wat ik me heb laten vertellen is dat een laag F getal altijd beter is. Of dit in praktijk ook daadwerkelijk meetbaar/zichtbaar is weet ik niet omdat me de praktijkervaring ontbreekt. Ik vind het wel heel fijn dat je tijd hebt genomen om daar wat dieper op in te gaan en ik hoop dat niemand zich gestoord heeft aan mijn gebrek aan kennis op dit gebied en zeker als ik dingen heb geschreven die gewoonweg niet waar of onjuist zijn.

Mag ik jou trouwens vragen wat jouw mening is over het verschil tussen IS en "normale" lenzen? De enige ervaring die ik hierin heb is de 18-55 kitlens met en zonder IS en voor mij was dat echt een wereld van verschil.

Tevens zal ik mijn vorige post even aanpassen en de foto linken ipv hier direct zichtbaar te maken.

BerichtGeplaatst: 08 nov 2011 12:33 
Lid
Fotografie

Ik zou je ook willen aanbevelen wat Gemini zegt, ga eerst aan de slag met je huidige kit, wie weet vind je straks macro veel leuker dan telewerk! of misschien wel groothoek of landschap of portret enz.
Mooi dat je die zoomlens mag lenen, heb je de tijd om lekker te sparen voor een echt goede lens, heb ik ook zo gedaan :upc

300 F/2.8 een monster?
Ik heb een Sigma 120-300 F/2.8 valt best mee qua gewicht en afmetingen, ik loop daar gewoon mee rond en ik ben echt niet sterk hoor (wordt wel zwaar na een tijdje, maar dan pauzeer ik even :blush )
Ik heb trouwens wel eens een 500 f/2.8 gezien, DIE is pas monsterachtig :shock
Enige waar ik die zoom slechter in vindt is de scherpstelling, die is trager dan van de Nikon (maar die is dan ook 2000 euro duurder, daarentegen kan ik nu lekker wel zoomen en dat is best wel kix :P)

BerichtGeplaatst: 08 nov 2011 12:42 
Lid
Fotografie

een klein objectief wil ik de 300mm f2.8 toch niet noemen ;) en een f2 is wel echt een behoorlijk stuk groter aan de voorkant.

Fijn objectief trouwens die 120-300 *jaloers* (ps...die 500 f2.8 is een monster, maar ook monsterlijk onbruikbaar (en naar prijs "slecht). Meer een paradeplaatje van Sigma...het andere monster....de 300-800 f5.6 is dan veel effectiever bruikbaar (en goedkoper).

@Bobi...ondanks dat ik momenteel geen enkel IS/VR/OS objectief heb...zou ik wel altijd aanraden dat als je de keus hebt...te gaan voor de versie waar het wel op zit. Er zijn toch legio situaties waarin het erg behulpzaam kan zijn. Waarbij je wel altijd rekening moet houden dat je alleen je eigen beweging compenseert. Niet die van het onderwerp.

BerichtGeplaatst: 08 nov 2011 13:11 
Lid
Fotografie

gewone standaardprimes zijn relatief goedkoop, al zit daar ook weer verschil in natuurlijk.. mijn EF 50mm 1.8 canon is spotgoedkoop, maar een EF 85mm f/1.2 is niet direct goedkoop te noemen.. :D

teleprimes zijn er ook in diverse smaken en kraken, en prijsjes..een 300mm 2.8 of 500mm f/4 kan ik niet echt goedkoop noemen..

als ik kijk, naar wat mijn leica-primes na 30 jaar+ nog op brengen gebruikt, dan zijn die echt niet goedkoop te noemen..500 euro voor een 50mm summicron, en meer dan 1000 euri voor een 180mm 2.8.. :shock :D (leica noctilux is al helemaal onbetaalbaar... :D )

beter is zowat altijd duurder in fotografiewereld, kwaliteit en lichtsterkte kosten een klein fortuin, maar je krijgt er wel een hele hoop voor terug..(ook in gewicht btw..)

al het andere is een compromis..zaak is dus om te kijken wat je nodig hebt, je budget en welke kwaliteit je verwacht..

ik heb met mijn sigma 70-200 2.8 hsm ook een compromis gemaakt, kwaliteit/prijsverhouding.. een sony 70-200 2.8 G is 2x zo duur, die is dan ook weathersealed en scherper vollopen.. had ik die dan moeten kopen? mss wel, maar ik heb het niet gedaan, daar ik met die sigma nog steeds erg goed uit de voeten kan en voor mijn ding meer als genoeg voldoet..

wil ik beter, dan zal ik dieper in mijn portemonnee moeten graven, het is gewoon niet anders..

BerichtGeplaatst: 08 nov 2011 13:18 
Lid
Fotografie

Hahaha Jeroen ik heb die 300 f/2 eens opgezocht 7.5KG!!!! dan weegt een F/2.8 toch echt wel een stuk minder met nog geen 3kg.

Beweging van het onderwerp bevriezen met IS dát zou pas ruig zijn..... :tn

BerichtGeplaatst: 08 nov 2011 14:50 
Lid
Fotografie

Lydia596 schreef:

Daar hebben ze de flits voor uitgevonden ;)

@Sjinouck...ik gebruik nu de nikon 80-200 f2.8 schuif...maar neig er ook zwaar naar om er (vanwege geen geld voor een nikkor) een tweedehands (dus testbare) 70-200 van sigma bij te nemen...puur voor de snellere scherpstelling en vanaf f4 ook goed scherp (mijn oude exemplaar)...qua prijs-kwaliteit in mijn ogen een onverslaanbaar objectief!

BerichtGeplaatst: 08 nov 2011 15:41 
Lid
Fotografie

jeroenk schreef:
Lydia596 schreef:

Daar hebben ze de flits voor uitgevonden ;)

niet hetzelfde, verandert het licht, werkt niet op grotere afstanden, schrikt dieren af etc.

BerichtGeplaatst: 08 nov 2011 17:19 
Lid
Fotografie

IS, VR etc, is handig in extreme situaties, maar eigenlijk als je de gouwe ouwe regeltjes in acht neemt, kun je zonder beeldstabilisatie ook goed af.. neemt niet weg, dat IS of VR altijd handig blijft natuurlijk, alleen, verwacht er geen wonderen van he? :foto

BerichtGeplaatst: 08 nov 2011 17:25 
Lid
Fotografie

Lydia596 schreef:

als je sluitertijd kort genoeg is, bevries je sowieso alles, daar heb je geen IS voor nodig..

sluitertijd vs brandpuntsafstand vs bewegend onderwerp.. met genoeg licht kun je zowat alles ´bevriezen´ dmv sluitertijd.. 1/1500e is meestal al genoeg.. op 1/8000e zoals met me canon kan, is al helemaal te gek.. zaak is dan wel om genoeg licht binnen te krijgen..je blijft gebonden aan de klassiek belichtingsdriehoek.. sluitertijd, brandpuntsafstand en diafragma.. evt, kun je daar nog je iso aan toevoegen..anders wordt het flashen geblazen.. :foto

BerichtGeplaatst: 08 nov 2011 23:22 
Lid
Fotografie

@sjinouck: hoe beinvloedt de brandpuntsafstand de belichting? ken deze klassieker niet.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende