Hoi Badeendje,
Ik wilde ook nog even reageren op jouw topic. Ik zit namelijk een beetje in dezelfde situatie. Ik heb recentelijk ook een 1100D gekocht met de IS kitlens en ben nu ook aan het uitzoeken welke lens ik aan zou moeten schaffen. Ik heb wat onderzoek gedaan en ben tot enkele conclusies gekomen, ik wil deze graag met je delen, ik hoop dat je er alsnog iets aan hebt.
Wat we niet mogen vergeten is dat er ook nog zgn Prime lenzen bestaan. Een Prime lens is een lens waar je niet mee in of uit kan zoomen. Als je een close-up foto wil maken zal je dus letterlijk dicht op het te fotograferen object moeten gaan staan, en als je iets van ver weg wilt fotograferen, zul je een paar stappen achteruit moeten doen. Een prime lens is daarom dus niet zo veelzijdig of gebruikersvriendelijk als een telezoomlens, maar heeft wel een aantal voordelen:
1. je leert er echt mee fotograferen
2. ze zijn goedkoop
3. ze hebben een betere F waarde dan de meeste telezoomlenzen
1. Omdat je niet zomaar in of uit kunt zoomen met een prime lens zul je beter na moeten denken over hetgeen wat je op de foto zet. Je moet zorgen dat de afstand tussen jouw en het object juist is en je zult beter na moeten denken over de compositie van de foto. In het begin zal het zeker wennen zijn maar je hebt dit redelijk snel onder de knie.
2. De prijs, de meestgebruikte Canon 50mm/f1,8 II lens is tevens ook de goedkoopste lens welke Canon maakt. Hier in Finland kost ie 110 euro, ik denk dat deze in Nederland zeker goedkoper te vinden is.
3. Zonder er al te diep op in te gaan, komt het er op neer dat hoe lager het F getal, hoe beter. Dit heeft te maken met de opening van het diafragma en lichtopbrengst in de lens. Wil je hier meer over lezen dan kun je even op
deze pagina kijken.
De meeste telezoom's (en zeker die in jouw prijsklasse) zullen nooit een F waarde hebben die kan tippen aan die van een prime lens (dit omdat de zoomlens een compromis moet maken tussen de kleinste en de grootste brandpuntafstand)
Daarbij is er nog een bijkomend nadeel, in onze camera's (de 1100D) zit geen Image Stabilizer (IS) ingebouwd, deze zit in de lens. Ik persoonlijk vind IS echt geweldig en maakt het fotograferen voor mij een stuk makkelijker en leuker. Het effect van IS word steeds belangrijker naarmate je verder in gaat zoomen. Je zult veel moeite moeten doen om bij minder licht een scherpe foto te kunnen maken bij maximaal inzoomen en in de meeste gevallen zul je met een statief moeten gaan werken. Met een IS lens daarintegen zul je veel eerder uit de losse pols kunnen werken.
Omdat de IS technologie nog redelijk nieuw is, is het ook erg duur. Een IS lens kan makkelijk 2 keer zo duur zijn als een "standaard" vergelijkbare lens. Dit heeft ook tot gevolg dat de IS lensen bijna niet 2e hands te vinden zijn. Integendeel, je zal zien dat marktplaats e.d. volstromen met standaard telezoom lenzen omdat iederen over wilt stappen naar IS.
Er is wel 1 IS lens welke welleens voor een redelijke prijs te vinden is, en dat is de 18-135 IS kitlens van Canon zelf. Deze werd/wordt als kitlens geleverd op de duurdere EOS modellen en geeft meer dan 2 keer zoveel bereik als de standaard kitlens die je nu hebt (135mm tov 55mm) Wellicht dat je met wat speurwerk op marktplaats deze lens kan vinden binnen jou budget.
Mocht je deze lens kopen, dan word jouw 18-55 kitlens eigenlijk overbodig. Je zou er dan voor kunnen kiezen om de 18-55 IS lens te verkopen of te ruilen tegen een prime lens zoals de Canon 50/1,8. Ik denk zelf dat er wel vraag is naar de IS kitlens omdat er zeer veel EOSen zijn verkocht met oudere kitlenzen en het verschil is echt duidelijk merkbaar.
Op die manier heb je gewoon 2 mooie allround lenzen in je tas zitten waarmee je in de meeste situaties gewoon prima uit de voeten kunt. Vooral als ik kijk naar waar je de camera het meest voor wilt gebruiken (automotive) kom ik weer uit bij de prime lenzen. Op vele indoor autoshows waar ik ben geweest is het toch altijd schipperen met licht. Een flits werkt in zo'n situatie niet altijd even goed omdat gepoetste auto's en scherp licht geen goede combinatie is. Een prime lens met een lage F waarde zal dan een betere optie zijn.
Hierbij nog een foto ter illustratie. Ik vind dit persoonlijk een hele fraaie foto en is gemaakt met de goedkope 50/1,8 II lens
Let op: dit is niet mijn eigen fotohttp://i42.tinypic.com/2ius5za.jpgDit is puur mijn mening en je zult zelf goed na moeten denken over wat je precies wilt. Ik ben zelf ook geen expert, maar dit is de conclusie die ik voor mezelf heb getrokken na een lange tijd zoeken en speuren naar informatie. Uiteindelijk blijft het ook een kwestie van smaak, en zul je zelf moeten gaan uitzoeken welke lens wel of niet bij jou past.
In elk geval veel succes en plezier met je nieuwe camera!