Het is 08 jul 2025 04:25

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Auteur 5d of 7d
 5d of 7d
BerichtGeplaatst: 16 feb 2012 21:00 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Frans schreef:
goede diagnose denk ik henry.
maar frenchbull19 is wel een twijfelaarster.
op flickr is te zien dat ze nog geen echte keuzes durft te maken uit het fotomateriaal. :D

Dus een goede reden om geen FF cam aan te raden. vooral omdat crop mogelijkheid gebruikt wordt als argument voor dierenfotografie en macro fotografie, waarbij beide met een cropcam handiger en slimmer is. Vergeet niet dat toen er nog niet naar een 1Dx was er een crop sensor being aps H, voor was en voor studio werk en natuur als landschappen ed de Ds ;)

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 5d of 7d
BerichtGeplaatst: 16 feb 2012 21:08 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
hoi duckie !

wat een info ! spr .. heb er lang over na moeten denken hoor ! maar juist op de 5d valt mijn voorkeur. de 60d was eerst mijn keus maar weet je wat het is ? ik weet zeker dat ik daarna alsnog naar de 5d ga. en dan vind ik die 800 euro aan body voor de 60d jammer geld. mijn 1000d houd ik erbij want ga er niet vanuit dat ik hier wat voor terug krijg. op het moment ben ik veel met macroos bezig en met mijn eigen hondjes. mijn intresse ligt ook sterk in de natuur. wat ook tussen mijn fotoos te zien is. en juist met de natuur haal ik er meer uit met een FF ipv een crop. ik ben enkel nog flink aan het proberen ! en tegen de tijd dat ik het geld heb voor een van de cameras kan ik mijn keuze pas volledig vast zetten.

vind het gewoon zonde als ik een 60d aanschaf ( is een dijk van een camera dat is het niet ) maar ik verwacht hier ook na een jaar weer een vervanger voor te zoeken en dat vind ik jammer van me geld.. mn 1000d is een prima crop.

en wat betreft dat de stap te groot is :) een kameraad van me heeft fotovak school gedaan. en afgestudeerd met een 550d en stapt nu ook over naar een 5d mark II dus lijkt mij net zoon grote stap :) ligt er denk ik net aan hoezeer je groeit. als je alleen op vakanties en dergelijke dan is het inderdaad zonde maar ik weet van mezelf dat ik elke dag mijn grenzen probeer te verleggen :)

nog even over de opslag ! buiten dat de kaartjes iets duurder zijn is het niet slechter dan een sd ?

bedankt nogmaals:D

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 5d of 7d
BerichtGeplaatst: 16 feb 2012 21:19 
Lid
Fotografie

Maar ik denk dat jij, samen met velen mytische proporties dicht aan FF. Dat mag, maar koop hem dan gewoon.

Dat iemand de fotovakschool afrond en dus weet wat de meerwaarde is, en keuze maakt voor een FF, is waarschijnlijk op grond van kennis en soort fotografie. Canon en anderen maken cams voor doeleinden, maar je hoort er niet meer bij als je geen 5d of d700/800 wilt. Je kunt ook met een 7d erg goed kroppen je hebt de pixels namelijk. Maar je cropt omdat je een andere uitsnede wilt, niet omdat je een verkeerde lenskeuze hebt gemaakt. Dus macro en vogles ed 7d stilstaande of statische natuur of waar je dicht bij kan komen studiowerk journalistiek en bruiloften 5d maar zelfs de 7d cropt heerlijk. Maar een slechte onscherpe foto wordt niet beter op een crop. Sterker nog de 5dII heeft een dermate hoge oplossende vermogen dat alleen de allerbeste lenzen een meerwaarde hebben. Geldt ook inmiddels voor de 18+ crop sensoren maar inmindere mate en zeker omdat al het glas goed moet zijn. En zolang je niet inzoomt of groter dan A3 afdrukt en je met je neus erop gaat staan kun jij niet zien. Of de foto met een crop cam of ff cam is gemaakt hooguit kunnen bepaalde mensen herleiden welke lens gebruikt is.

5d of 7d
BerichtGeplaatst: 16 feb 2012 21:28 
Lid
Fotografie

het gaat me niet om de hype hoor ! zoon type ben ik totaal niet :) en van de bruidsfotografie dat wil ik ook gaan oppakken heb maandag me eerste shoot hiervoor :) mn lenzen heb ik ook overwogen aan de hand van het idee dat ik ooit een FF wil. alleen de 18-55 en de 55-250 niet. die zijn echter te vervangen door de kitlens die mee komt de de 5d ( klinkt een beetje min ) en de 55-250 stond al in de planning dat die ooit vervangen word door de 70-200 variant. de 7d staat ook nog in mn twijfel hoor ! juist omdat hij zo lkkr snel is ! maar de lensen blijven in dezelfde selectie :) en de tijd zal leren welke ik uiteindelijk kies :)

5d of 7d
BerichtGeplaatst: 16 feb 2012 21:38 
Lid
Fotografie

eigenlijk had je beter moeten weten frenchbull19
je zit hier al lang genoeg om te weten dat als je een vraag stelt over camera's en lenzen je met informatie overspoeld wordt, vaak tegenstrijdige adviezen krijgt, moet horen dat je pro camera's echt geen betere foto's maakt enz. enz.
als je elders op het net zoekt is het al niet beter.
google op 5d versus 7d en er komen eindeloos veel pagina's voorbij waarbij de een zweert bij de 5d en de ander bij de 7d.
en voor dat je het weet ben je je alleen nog maar aan het verdedigen.

5d of 7d
BerichtGeplaatst: 16 feb 2012 21:40 
Lid
Fotografie

jah klopt is ook zo ! ik ga gewoon mn research verder doen :)

5d of 7d
BerichtGeplaatst: 16 feb 2012 21:48 
Lid
Fotografie

Vandaar dat ik aangaf dat het geen te vergelijken bodies zijn, endat DAT de reden isdat beiden bestaan, viier ieder een ander doel. Plain and simple.

5d of 7d
BerichtGeplaatst: 16 feb 2012 22:10 
Lid
Fotografie

Duckie, klopt helemaal :)
Het onderscheidend element is dus waarvoor je de camera gaat inzetten, dit bepaalt je uiteindelijke keuze voor een 5D of een 7D.

5d of 7d
BerichtGeplaatst: 16 feb 2012 22:13 
Lid
Fotografie

Titel weer even herstelt, voor diegene die straks een zelfde vraag hebben :)

5d of 7d
BerichtGeplaatst: 16 feb 2012 22:22 
Lid
Fotografie

Excuses voor de typo's net het meest ongewenste IT stuk van onze afdeling meegenomen de IPad, wat een zwaar ding, en wat een ergonomie. Het is dat ik hiermee snel de cloud kan overzien in de auto, maar een laptop of mijn notebook zijn prettiger. ;)

5d of 7d
BerichtGeplaatst: 17 feb 2012 11:06 
Lid
Fotografie

Tjah french..

Het maakt weinig uit.. Jij wil de 5D ga daar dan voor..

Je wilt graag een 70-200 variant, dat is mooi maar wil je het meeste uit je 5d halen dan zal dat gewoon de 70-200 F2.8 moeten zijn.

Je hebt met een crop camera wel minder groothoek nodig, met een 24mm heb je al meer groothoek dan met de 18mm op je crop cam.

Wij kunnen de keuze niet voor je maken, ik denk wel dat je in je overstap overspoelt gaat raken van de vele mogelijkheden die er zijn.. Maar goed dat is opgelost zodra je gaat lezen en leren over je toestel. Als je alleen vraagt of er SD in de camera zit, dan denk ik dat je nog heel veel moet lezen. Verwacht overigens geen mooiere foto;s omdat je een andere camera hebt.

5d of 7d
BerichtGeplaatst: 17 feb 2012 12:10 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Let wel: dat je bij een 5D alleen EF lensen kunt gebruiken. En ook dat er zeer waarschijnlijk dit jaar een nieuwe 5D mark III uitkomt.
Veel wijsheid. Maar denk er vooral over na wat je wilt gaan fotograferen.

5d of 7d
BerichtGeplaatst: 17 feb 2012 12:17 
Lid
Fotografie

Had er al veel over gelezen dat. van het geheugen viel me op haha de twijfel is nog groot . Ga er zkr niet vanuit dat me fotoos beter worden de gene die ze maakt Ben ik en niet de cam . Tegen de tijd dat ik het geld Heb zullen we zien waar ik voor kies de 7d of de 5d of miss dat ik alsnog de 60d doen wie zal het zeggen .. iig bedankt voor alle info

5d of 7d
BerichtGeplaatst: 17 feb 2012 13:01 
Lid
Fotografie

Ik zou zeggen; Laat die body even zitten en ga eerst voor goed glas ;)
Zoals Nagtie ook aangeeft heb je bij de 5D ook wel topglas nodig om er het maximale uit te halen, + sommige "goedkopere" lensen zullen niet eens werken op de 5DII. Echter omgedraaid ga je er wél voordeel uit halen. Goed glas ga je namelijk ook merken op een "instap" body.

Ik denk zelfs dat je tussen de 7D en jou huidige 1000D aanvankelijk nog niet eens zoveel verschil gaat merken. Natuurlijk is zn MP count wat hoger, maar dat ga je pas merken als eerder opgemerkt bij A3+.
ISO waarde vd 7D zullen wel wat beter zijn maar zolang je onder of omstreeks de 800 blijft is de 1000D ook acceptabel.
De snelheid,... Ja wat is snelheid de 1000 doet er 3 p/sec en de 7 doet er 8 p/sec,.. daar zit inderdaad een verschil in, maar gezien je foto's waar weinig tot geen sport tussen zit heb je eigenlijk aan 3 al meer dan genoeg.
(de 5DII doet er ook maar 3,9)
e doch, vooral omdat je veel bloemetjes e.d. schiet denk ik dat een crop sensor nog niet zo'n verkeerde keuze zou zijn (de 7D dus)

Echter, zoals Niels ook zegt,... als je eenmaal je zinnen opd e 5D gezet hebt,... wie zijn wij dan om u tegen te houden ;)

Nogmaals, ik zou persoonlijk eerst voor glas gaan,... zeker gezien onderstaande ;)
Binnen niet al te lange tijd verwacht ik eigenlijk wel de 5d III als antwoord op de D800, en dan wordt wellicht de 5DII aantrekkelijker ivm afprijzingen of 2e hands natuurlijk.

5d of 7d
BerichtGeplaatst: 17 feb 2012 14:54 
Lid
Fotografie

Ik wil de keuze niet nog lastiger voor je maken, maar op internet circuleren al data dat de mark III op de markt zou komen. Als je NU de mark II wilt, en denkt daarmee uit de voeten te kunnen en dat dat echt de camera voor jou is. Dan zou ik rustig wachten tot de mark III op de markt komt en profiteren van een hoogstwaarschijnlijke prijszakking van de mark II :)

5d of 7d
BerichtGeplaatst: 26 feb 2012 17:51 
Lid
Fotografie

Ik stond ook voor dat dilemma.
Maar ben gezwicht voor de snelheid. Dus werd het de 7D.
De 5D is natuurlijk voor portret en studio werk ideaal, maar voor buiten en sport lijkt mij de 7D beter.

Met mijn 50D kon ik uitstekende bruidsfoto's maken, dus zag ik hiervoor geen meerwaarde voor de 5D.
Ik had geen last van de cropfactor, vandaar.

Mart

5d of 7d
BerichtGeplaatst: 14 maart 2012 22:34 
Lid
Fotografie

Ik vind dat ik voor mijn zomervakantie toe ben aan een nieuwe camera

De discussie wordt vast wel vaker gevoerd, maar welke van de 2 zou de beste keus zijn? En is het waar dat ik mijn Sigma 10-20 niet kan gebruiken op de MII?

5d of 7d
BerichtGeplaatst: 14 maart 2012 22:35 
Lid
Fotografie

Om even antwoord te geven op Jeroen uit het vorige topic, ik zou het liefst gaan voor de MII omdat deze mij beter lijkt.. maar nu heb ik gehoord dat ik mijn Sigma 10-20 hier niet op zou kunnen gebruiken omdat de MII full frame is

5d of 7d
BerichtGeplaatst: 14 maart 2012 22:37 
Lid
Fotografie

De sigma kan ook op een MII. Als je er van houdt: je krijgt dan wel een mooi rondje in het beeld ;)

5d of 7d
BerichtGeplaatst: 14 maart 2012 22:38 
Lid
Fotografie

Wat bedoel je?

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende