Het is 21 jul 2025 22:05

Ga naar pagina Vorige  1, 2

Auteur Vraag over Nikon lenzen
 Vraag over Nikon lenzen
BerichtGeplaatst: 20 apr 2013 10:14 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Inderdaad is dat onzin. Wel leuk om te zien.
Bij mijn overstap van DX naar FX heb ik de zonnekap van mij 10.5mm "chirurgisch" verwijderd. De reden? Mensen wilden 'm wel tweedehands hebben, maar niet voor betalen. Dus heb ik hem via de chirurgische ingreep dus geschikt gemaakt voor de FX en nu ben ik in het bezit van een zo-goed-als circulaire fisheye-lens :) Veel minder duur en minimaal net zo leuk dan de 6mm fisheye van Nikon :)

Even weer on-topic: tja... hoeveel extra mm's je er aan de onderkant bij wilt hebben, kun alleen jij bepalen. Op een gegeven moment gaat de groothoekvertekening wel meespelen, dus of je die er ook bij wilt hebben... Het groothoek-effect bereik je bij een lekker groothoeklensje, anders is het groothoekeffect in je foto minimaal. Oftewel: een 12mm-lens levert je veel meer groothoekeffect op dan een 18mm lens. Daarnaast is een 18mm in de praktijk wel beter/algemener "bruikbaarder" dan een 12mm groothoeklens.

Een groothoeklens vereist (in mijn ogen) een andere manier van fotograferen. Foto's gemaakt van een hoogte van ongeveer 1,70m, waarbij je ook nog eens een afstandje van minimaal 3 meter in acht neem, leveren je vaak teleurstellende platen op. Wanneer je maximaal gebruik maakt van de speciale eigenschappen en het speciale effect van een groothoeklens, heb je wel beelden die je anders nooit kunt maken.

Laatst bijgewerkt door Henry op 20 apr 2013 17:30, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vraag over Nikon lenzen
BerichtGeplaatst: 20 apr 2013 10:37 
Lid
Fotografie

Helemaal met je eens Henry, daarom denk ik niet dat een echte groothoek iets is waar de TS blij van wordt.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Vraag over Nikon lenzen
BerichtGeplaatst: 20 apr 2013 11:35 
Lid
Fotografie

MartijnK schreef:
Omdat je er ook aan de tele kant graag iets bij wil hebben zou ik je adviseren om eens naar de Nikkor AF-S 16-85 VR te kijken. 2mm extra groothoek doet heel wat, ik heb zelf deze overstap gemaakt en het is een heerlijke lens, goed scherp. Je wint er ook nog eens 30mm tele mee. En deze lens stelt automatisch scherp op je camera, en snel ook. :)

Het zou wel eens, de openingspost nog eens teruglezend, het juiste advies voor jou kunnen zijn: een Nikon AF-S 16-85mm lens dus. :)

Profiel op dit foto forum
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2

Ga naar pagina Vorige  1, 2