Wolves fotografie schreef:
Byangel schreef:
Ik heb best wel wat dingen gelezen over lenzen, maar snap gewoon niet wat bijvoorbeeld een crop cam is?
Een crop cam is een camera met een sensor met een cropfactor. Je hebt een full-frame sensor en die heeft een formaat gelijk aan het oude kleinbeeldnegatief. Deze sensoren zitten vaak in de professionele DSLR (digitale spiegelreflex) camera. In de consumentencamera's zit een kleinere sensor. Deze sensor is dus eigenlijk een crop van de full-frame sensor. Bij Nikon is deze cropfactor 1.5 bij Canon 1.6 (of bij sommige prof. camera's 1.3) bij Olympus weer 2.0. Het beeld ziet eruit of de brandpuntsafstand vermenigdvuldigd is met deze cropfactor. Een 50mm vaste brandpuntslens op een full-frame sensor blijft 50mm, maar deze zelfde lens geeft op een Nikon camera met crop een beeld dat eruit ziet alsof het gemaakt is met een 75mm lens (50x1.5). Hoop dat je wat hebt aan de uitleg.
Zie je, dan heb ik dat hele begrip full frame camera dus altijd verkeerd begrepen. Ik dacht dat dat met scherpstelpunten te maken had. Op mijn camera zitten 52 scherpstelpunten en hij kan ook nog op 3D gezet worden, maar ik zie het verschil niet op de foto hoor...