Het is 10 jun 2025 07:34

Ga naar pagina Vorige  1, 2

Auteur Mijn probleem...
 Mijn probleem...
BerichtGeplaatst: 05 jun 2009 13:37 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Wolves fotografie schreef:
Byangel schreef:
Ik heb best wel wat dingen gelezen over lenzen, maar snap gewoon niet wat bijvoorbeeld een crop cam is?

Een crop cam is een camera met een sensor met een cropfactor. Je hebt een full-frame sensor en die heeft een formaat gelijk aan het oude kleinbeeldnegatief. Deze sensoren zitten vaak in de professionele DSLR (digitale spiegelreflex) camera. In de consumentencamera's zit een kleinere sensor. Deze sensor is dus eigenlijk een crop van de full-frame sensor. Bij Nikon is deze cropfactor 1.5 bij Canon 1.6 (of bij sommige prof. camera's 1.3) bij Olympus weer 2.0. Het beeld ziet eruit of de brandpuntsafstand vermenigdvuldigd is met deze cropfactor. Een 50mm vaste brandpuntslens op een full-frame sensor blijft 50mm, maar deze zelfde lens geeft op een Nikon camera met crop een beeld dat eruit ziet alsof het gemaakt is met een 75mm lens (50x1.5). Hoop dat je wat hebt aan de uitleg.

Zie je, dan heb ik dat hele begrip full frame camera dus altijd verkeerd begrepen. Ik dacht dat dat met scherpstelpunten te maken had. Op mijn camera zitten 52 scherpstelpunten en hij kan ook nog op 3D gezet worden, maar ik zie het verschil niet op de foto hoor...

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Mijn probleem...
BerichtGeplaatst: 05 jun 2009 15:01 
Lid
Fotografie

Byangel schreef:
Zie je, dan heb ik dat hele begrip full frame camera dus altijd verkeerd begrepen. Ik dacht dat dat met scherpstelpunten te maken had. Op mijn camera zitten 52 scherpstelpunten en hij kan ook nog op 3D gezet worden, maar ik zie het verschil niet op de foto hoor...

Die scherpstelpunten zijn van nut voor de AF (auto focus) bij bewegende onderwerpen. Hoe meer punten hoe makkelijker het voor de camera is om je onderwerp goed te blijven volgen en dus scherp in beeld te blijven houden. Daar is de 3D-stand ook voor volgens mij, alleen werkt deze op basis van kleuren. Je ziet dus niet letterlijk wat veranderen in je foto, maar je merkt het verschil als je met een andere camera die dit niet heeft een bewegend onderwerp wil fotograferen en met je eigen camera. Bij jou zal het dan makkelijker zijn om het onderwerp scherp te houden.

Mijn probleem...
BerichtGeplaatst: 06 jun 2009 14:40 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
@Byangel: bedankt voor je uitgebreide reactie.
Vroeg me meer af waarom iemand die behoorlijk complexe zaken als PS en webdesign onder de knie heef gekregen het boekske bij een camera niet als bron gebruikt voor relatief simpele fototechnische vragen.
Geloof dat ik het nu wel begrijp. :D

Profiel op dit foto forum
 Mijn probleem...
BerichtGeplaatst: 06 jun 2009 14:56 
Lid
Fotografie

Frans schreef:
@Byangel: bedankt voor je uitgebreide reactie.
Vroeg me meer af waarom iemand die behoorlijk complexe zaken als PS en webdesign onder de knie heef gekregen het boekske bij een camera niet als bron gebruikt voor relatief simpele fototechnische vragen.
Geloof dat ik het nu wel begrijp. :D

:)

Deze dingen heb ik ook niet uit de boekjes geleerd, maar gewoon door het te doen plus dat ik het voordeel heb dat mijn vriend webdesigner is ;)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2

Ga naar pagina Vorige  1, 2