Niels schreef:
Jah dat is waar, maar de vraag is dan wat TS uit wil geven aan objectieven.. als je een B+W van 50 euro of zo op een 75-300 zet, dan heb ik liever een gekraste lens.
Tja, dat is de overweging die iedereen voor zichzelf moet maken.
Zie het als een soort verzekering waar je voor moet betalen. Bij een duurdere lens is het sowieso de moeite waard, net als dat je bij een nieuwe auto een allrisk verzekering afsluit en vaak niet bij een oude goedkope auto.
Ik vervang liever de filter dan de hele lens als er wat mee gebeurd. Op de filters van mijn oude lenzen zaten in de loop der jaren bijvoorbeeld toch een aantal krasjes door het schoonmaken en doordat ik ergens tegenaan gestoten was toen ik de lenskap er niet op had zitten. Van die krasjes heb je op zich weinig last. Maar ik zou een heel stuk minder voor mijn lenzen teruggekregen hebben bij de grote inruil van mijn Nikon spul tegen Canon spul als die krassen op de lenzen gezeten zouden hebben i.p.v. op de filters.
Van onscherpte of extra flare door filters heb ik nooit last gehad. Al mijn lenzen zijn iig voorzien van dure en dunnen UV- of protactor filters (behalve als ik een pola gebruik) en ik haal mijn zonnekap er alleen af als dat echt noodzakelijk is. Die vangt namelijk de eerste klap op als je ergens tegenaan stoot.
Ik heb trouwens 2 lenzen met een filtermaat van 82mm. Dan betaal je helemaal de hoofdprijs voor een filter.