Het is 19 mei 2025 01:07

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Auteur Canon/Sony/Nikon dSLR
 Canon/Sony/Nikon dSLR
BerichtGeplaatst: 30 mei 2014 22:13 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

bjornc schreef:
Van harte!
Tweede scrollwiel toch wat minder belangrijk dan gedacht?

Dankje. Tweede scrollwiel vond ik een stuk prettiger (en wat sneller), maar op de 700D blijk ik bijv. de A, E en Iso ook aan te kunnen passen zonder mijn oog van de VF te halen, dus dat viel me alles mee.
Belangrijker echter was dat geen enkel knopje/wieltje (of top LCD) opkon tegen de pijn in mijn hand, dus dat gaf echt de doorslag voor mij.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Canon/Sony/Nikon dSLR
BerichtGeplaatst: 30 mei 2014 22:27 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Gefeliciteerd :)

Canon/Sony/Nikon dSLR
BerichtGeplaatst: 31 mei 2014 07:20 
Lid
Fotografie

Er is ook een 600D en een 650D en die zijn beiden volgens mij goedkoper, terwijl ze elkaar v.w.b. de specificaties nauwelijks ontlopen (tenminste...., dat ik wat mij bij staat) :) (Dit geldt zeker voor de 650D en de 700D)

Filmpje... 600d vs 650d vs 700d

En hier weer een site waarop de drie worden vergeleken.

Canon/Sony/Nikon dSLR
BerichtGeplaatst: 31 mei 2014 07:31 
Lid
Fotografie

Bedankt weer :) .

Ohoh, vandaag een spannende dag: ik hoop de camera vandaag te gaan aanschaffen :jump !!!
Hebben jullie nog tips tav een zonnekap en polarisatiefilter? Ik had al gelezen dat dat 'must haves' zijn, maar moet je daarin nog op bepaalde dingen letten? Of is eender welke kap en polarisatiefilter prima?

@Henry:
Bedankt voor de tip en het klopt, maar dat scheelt maar 60 euro en na cashback of tegoed scheelt het nog maar 15 of 5 euro. Dus voor die 5 of 15 euro extra ga ik dan toch liever voor de nieuwere camera met wat extra snufjes (STM lens, eye-sensor, touchscreen) :D .

Canon/Sony/Nikon dSLR
BerichtGeplaatst: 31 mei 2014 07:50 
Lid
Fotografie

Een zonnekap wordt meestal standaard bij de lens meegeleverd.
Voor iedere lens zou ik sowieso een UV- of gewoon een protector filter aanschaffen ter bescherming tegen krassen (Alhoewel niet iedere fotograaf het daarmee eens is).
Een polarisatiefilter is zeker geen must have. Dat is een filter die je alleen bij bepaalde gevallen gebruikt en zeker niet constant op je lens kan laten zitten. Zie o.a. mijn test topic van mijn polarisatiefilter.
In alle gevallen zou ik niet voor de hele goedkope merken gaan, maar voor Hoya of B+W en dan het liefst een ultra-slim (vooral bij ultra-wide lenzen).

Veel plezier bij de aanschaf!!!!! De voorpret op de dag dat je iets nieuws gaat aanschaffen is ook altijd erg leuker.
Ik weet hoe je je nu voelt :D

Laatst bijgewerkt door Roy_v_E op 31 mei 2014 08:07, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Canon/Sony/Nikon dSLR
BerichtGeplaatst: 31 mei 2014 08:06 
Lid
Fotografie

het maakt kwalitatief allemaal weinig uit..
bij de ene krijg je wat, en bij de andere laat je wat..

Beste tip die er is, ga de camera's voelen.. hoed ze eens vast en kijkt wat er het beste in je hand past, wat niet teveel weegt.

Over Nikon weet ik dat vooral de objectieven wat duurder zijn, Canon heeft als grapje dath et bij de niet L serie de zonnekappen niet standaard mee verkoopt, en Sony heeft wat minder 2de hands..

Maar alle drie de merken zijn goed.

Canon/Sony/Nikon dSLR
BerichtGeplaatst: 31 mei 2014 08:07 
Lid
Fotografie

Roy_v_E schreef:
Een zonnekap wordt meestal standaard bij de lens meegeleverd.
Voor iedere lens zou ik sowieso een UV- of gewoon een protector filter aanschaffen ter bescherming tegen krassen (Alhoewel niet iedere fotograaf het daarmee eens is).
Een polarisatiefilter is zeker geen must have. Dat is een filter die je alleen bij bepaalde gevallen gebruikt en zeker niet constant op je lens kan laten zitten. Zie o.a. mijn test topic van mijn polarisatiefilter.
In alle gevallen zou ik niet voor de hele goedkope merken gaan, maar voor Hoya of B+W en dan het liefst een ultra-slim.

Veel plezier bij de aanschaf!!!!! De voorpret op de dag dat je iets nieuws gaat aanschaffen is ook altijd erg leuker.
Ik weet hoe je je nu voelt :D

Zonnenkappen zijn bij Canon alleen bij de L serie bijgeleverd. Daar kun je weinig opletten die heb je wel echt nodig.. Koop je een veel gebruikt objectief kun je die vaak voor een schijntje op DX.com kopen.

en nee geen UV filter gebruiken, levert alleen maar minder scherpe foto's op, je met wel echt gek doen wil je krassen krijgen. Ik denk dan met windkracht 6 op de grond gaan liggen op het strand tegen de wind in.

Canon/Sony/Nikon dSLR
BerichtGeplaatst: 31 mei 2014 08:10 
Lid
Fotografie

Niels schreef:
....en nee geen UV filter gebruiken, levert alleen maar minder scherpe foto's op, je met wel echt gek doen wil je krassen krijgen. Ik denk dan met windkracht 6 op de grond gaan liggen op het strand tegen de wind in.

Haha.... Dat bedoel ik met dat niet iedere fotograaf het daarmee eens is :D
Niels schreef:
Als je een betere (meestal duurdere) neemt is de kwaliteit beter en krijg je ook geen last van onscherpte. Krassen kan je ook krijgen bij het schoonmaken van je lens of als je ergens tegenaan stoot wanneer je je zonnekap er niet op hebt.

Laatst bijgewerkt door Roy_v_E op 31 mei 2014 08:15, in totaal 1 keer bewerkt.

Canon/Sony/Nikon dSLR
BerichtGeplaatst: 31 mei 2014 08:14 
Lid
Fotografie

Roy_v_E schreef:
Niels schreef:
....en nee geen UV filter gebruiken, levert alleen maar minder scherpe foto's op, je met wel echt gek doen wil je krassen krijgen. Ik denk dan met windkracht 6 op de grond gaan liggen op het strand tegen de wind in.

Haha.... Dat bedoel ik met dat niet iedere fotograaf het daarmee eens is :D
Niels schreef:
Als je een betere (meestal duurdere) neemt is de kwaliteit beter en krijg je ook geen last van onscherpte.

Jah dat is waar, maar de vraag is dan wat TS uit wil geven aan objectieven.. als je een B+W van 50 euro of zo op een 75-300 zet, dan heb ik liever een gekraste lens.

Canon/Sony/Nikon dSLR
BerichtGeplaatst: 31 mei 2014 08:19 
Lid
Fotografie

TS objectieven kun je veel meer overzeggen..
de vraag is wat je wilt gaan doen, actie fotografie met honden, en wat je budget is..

Je hebt een snel objectief nodig of geduld, en de nodige mm's.. Ik denk zodoende dat een 70-300 een goed idee is.. maar dan heb je verchillende keuzes.
Tamron 70-300 mooi scherp objectief, niet zo snel, en goed geprijst.
Sigma 70-300 niet scherp, niet zo snel, wel goed geprijst
Canon 75-300 redelijk scherp, traag en goed geprijst, het model is ergens in de jaren 80 bedacht, dus redelijk verouderd, maar wordt niet voor niets nog altijd verkocht.
Canon 70-300 IS USM scherp, snel, maar een stuk duurder
Canon 70-200 F4 scherp, snel en nog wat duurder
Canon 70-200 F2.8 Scherper, sneller en een heel stuk duurder
Sigma 70-200 F2,8 iets minder scherp, iets minder snel, en weer wat goedkoper dan de canon.

en zo voorts en zo voorts.
Ik heb de 70-300 IS USM, en ben daar best content mee, is niet zo heel snel, maar wel mooi scherp. Met wat trucjes, kun je best scherpe honden foto's maken met dit objectief.

Canon/Sony/Nikon dSLR
BerichtGeplaatst: 31 mei 2014 08:26 
Lid
Fotografie

Bedankt Roy :up ! Ah, dan heb ik dat niet goed begrepen van het polarisatiefilter, dan ga ik eens kijken naar een (UV-)protector van de merken die jij noemt. Edit: ik zie inmiddels ook de post van Niels en misschien moet ik het eerst maar even zonder filter/protector doen, dan kan ik er later wat beter de tijd voor nemen om te bepalen wat ik wil.

De voorpret is zéker leuk, ik zit nogal te stuiteren hier ;) . Maar die vermaledijde accesoires waar ik geen kaas van gegeten heb maken het nog wel weer even ingewikkeld. Dus eerst daar even doorheen worstelen (met jullie hulp :up ) en dan hopelijk later vandaag DE aankoop doen :jump !

Edit: nog meer posts... moet nog even bijlezen hoor maar plaats deze alvast.

Canon/Sony/Nikon dSLR
BerichtGeplaatst: 31 mei 2014 08:34 
Lid
Fotografie

Niels schreef:

Jah dat is waar, maar de vraag is dan wat TS uit wil geven aan objectieven.. als je een B+W van 50 euro of zo op een 75-300 zet, dan heb ik liever een gekraste lens.

Tja, dat is de overweging die iedereen voor zichzelf moet maken.
Zie het als een soort verzekering waar je voor moet betalen. Bij een duurdere lens is het sowieso de moeite waard, net als dat je bij een nieuwe auto een allrisk verzekering afsluit en vaak niet bij een oude goedkope auto.
Ik vervang liever de filter dan de hele lens als er wat mee gebeurd. Op de filters van mijn oude lenzen zaten in de loop der jaren bijvoorbeeld toch een aantal krasjes door het schoonmaken en doordat ik ergens tegenaan gestoten was toen ik de lenskap er niet op had zitten. Van die krasjes heb je op zich weinig last. Maar ik zou een heel stuk minder voor mijn lenzen teruggekregen hebben bij de grote inruil van mijn Nikon spul tegen Canon spul als die krassen op de lenzen gezeten zouden hebben i.p.v. op de filters.

Van onscherpte of extra flare door filters heb ik nooit last gehad. Al mijn lenzen zijn iig voorzien van dure en dunnen UV- of protactor filters (behalve als ik een pola gebruik) en ik haal mijn zonnekap er alleen af als dat echt noodzakelijk is. Die vangt namelijk de eerste klap op als je ergens tegenaan stoot.
Ik heb trouwens 2 lenzen met een filtermaat van 82mm. Dan betaal je helemaal de hoofdprijs voor een filter.

Laatst bijgewerkt door Roy_v_E op 31 mei 2014 09:00, in totaal 3 keer bewerkt.

Canon/Sony/Nikon dSLR
BerichtGeplaatst: 31 mei 2014 08:39 
Lid
Fotografie

@Niels:
Bedankt voor de aanvullende info over de objectieven! Ik heb besloten dat ik vandaag nog geen (voor mij) grote uitgave ga doen aan objectieven: ik hou het bij de 18-55mm kitlens. Die kost bovenop de body maar 5 tientjes, dus dat is geen grote verliespost als ik die lens later zou vervangen.
Als ik nu voor een lens van 300 euro of (veel) meer zou gaan en ik zou, door te weinig kennis nu, al snel spijt krijgen van die aankoop dan is dat een veel grotere verliespost.
Daarnaast heb ik een oude (doch nauwelijks gebruikte) EF 28-105mm USM lens en die heb ik in de winkel op de body gehad. De AF werkte in ieder geval prima en leek niet trager dan die met de kitlens. Dus op deze manier heb ik dan met twee lensjes toch een leuk begin voor weinig geld en kan ik de tijd nemen om andere investeringen goed te overwegen.
In die overweging neem ik jouw adviezen en overzichtje mee, dus bedankt daarvoor.

Ik zie dat Roy inmiddels weer iets over de filters heeft gepost. Ik vind de discussie over de filters interessant en leerzaam, dus ik lees lekker mee :up .

Canon/Sony/Nikon dSLR
BerichtGeplaatst: 31 mei 2014 08:46 
Lid
Fotografie

Bij een lens van 50,- is de vraag of je een filter moet aanschaffen natuurlijk snel beantwoord ;)
Nu heb je iig toch (hopelijk) zinnige info voor de toekomst.

Canon/Sony/Nikon dSLR
BerichtGeplaatst: 31 mei 2014 08:57 
Lid
Fotografie

Roy_v_E schreef:
Bij een lens van 50,- is de vraag of je een filter moet aanschaffen natuurlijk snel beantwoord ;)
Nu heb je iig toch (hopelijk) zinnige info voor de toekomst.

Precies :up !

Canon/Sony/Nikon dSLR
BerichtGeplaatst: 31 mei 2014 09:18 
Lid
Fotografie

je kunt natuurlijk altijd een 75-300 2de hands overwegen, kost ook een paar tientje op marktplaats..

De zonnekap is volgens mij ook niet zo zinvol op de 18-55 die is zo klein dat ik mij afvraag of die iets doet..

Zodoende zou ik lekker dit objectief meenemen, een geheugen kaart, en evt een tas.. en lekker gaan fotograferen.. kom je er vanzelf wel achter wat je nodig hebt.

Canon/Sony/Nikon dSLR
BerichtGeplaatst: 31 mei 2014 10:38 
Lid
Fotografie

Veel belangrijker dan een filter is een geheugenkaartje. Ik zou eentje nemen van 4GB of 8GB. Wil je meer, dan betaal je steeds meer richting hoofdprijs. In ieder geval niet vergeten aan te schaffen, want zonder geheugenkaartje kun je niks. Een tas is ook wel handig. Tassen kun je trouwens goedkoop tweedehands of via e-bay aanschaffen, waarbij de chinese- of koreaanse namaak lekker goedkoop is. Een extra accu zou ik pas gaan aanschaffen als je daar behoefte aan hebt.

Waarom ik ze niet meer gebruik: ik heb niet voor niks een kwalitatief goede lens gekocht en om daar nu een goedkoop stukje klas voor te plakken, dat ging mij uiteindelijk toch te ver. Ik heb ze dan ook allemaal verwijderd (behalve van mijn macrolens, omdat ik daar nog wel eens dicht op de onderwerpjes kom) en weggegeven (jawel, tweedehands leveren ze niks op. Kun je ze beter aan iemand die je kent kado doen). Doordat het filter er niet meer op zit, heb ik door een onhandige beweging wel mijn 70-200mm een klein krasje op de frontlens opgelopen. Gelukkig zie je hier niks van terug op de foto's, maar het verkoopt zo slecht... :S

Canon/Sony/Nikon dSLR
BerichtGeplaatst: 31 mei 2014 11:20 
Lid
Fotografie

@Henry:
Ja, die zou ik bijna vergeten ;) . Helaas zal ik voor het kaartje nog even moeten wachten, die zijn online toch wel een stuk voordeliger. Ik heb nog wel een (traag) kaartje liggen om mee te beginnen, maar ik hoop dit weekend toch wel een nieuwe te bestellen.
Alleen.... ook daar is de keuze weer reuze. Ik heb wel een voordelig kaartje op het oog dat 45Mb/s zou moeten kunnen schrijven, maar moet nog zien uit te vinden hoe die in werkelijkheid presteert. Tips voor een handige testwebsite?

Canon/Sony/Nikon dSLR
BerichtGeplaatst: 31 mei 2014 12:08 
Lid
Fotografie

Henry schreef:
......Doordat het filter er niet meer op zit, heb ik door een onhandige beweging wel mijn 70-200mm een klein krasje op de frontlens opgelopen. Gelukkig zie je hier niks van terug op de foto's, maar het verkoopt zo slecht... :S

Dat bedoel ik..... Ik heb ongeveer 7000,- euro (nieuwwaarde) aan glas wat ik graag wil beschermen en dan heb ik daar dat hele kleine beetje kwaliteitsverlies wel voor over.
Bij o.a. mijn 16-35 f2.8 LII heeft het ook nog een ander doel. Deze lens is weather en dust sealed, behalve aan de voorkant als je er geen filter op zet.
Verder gebruik ik nooit een lensdop en dat vergroot de kans op beschadiging.

Zoals ik het al schreef, de meningen zijn hierover verdeeld. Dus Henry en vele anderen, ik snap jullie beweegredenen wel ;) ....al denk ik dat het kwaliteitsverlies in heel veel gevallen meer tussen de oren zit dan dat je het echt ziet.

Laatst bijgewerkt door Roy_v_E op 31 mei 2014 12:22, in totaal 1 keer bewerkt.

Canon/Sony/Nikon dSLR
BerichtGeplaatst: 31 mei 2014 12:22 
Lid
Fotografie

R2D2 schreef:
@Henry:
Ja, die zou ik bijna vergeten ;) . Helaas zal ik voor het kaartje nog even moeten wachten, die zijn online toch wel een stuk voordeliger. Ik heb nog wel een (traag) kaartje liggen om mee te beginnen, maar ik hoop dit weekend toch wel een nieuwe te bestellen.
Alleen.... ook daar is de keuze weer reuze. Ik heb wel een voordelig kaartje op het oog dat 45Mb/s zou moeten kunnen schrijven, maar moet nog zien uit te vinden hoe die in werkelijkheid presteert. Tips voor een handige testwebsite?

Ook voor SD kaartjes is dx.com de man! laatst 32gb voor 12 euro gekocht..

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende