Het is 18 jun 2025 16:09

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Auteur twijfel tussen 2 camera's
 twijfel tussen 2 camera's
BerichtGeplaatst: 11 feb 2010 19:31 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
echt duidelijk is de handleiding niet maar we komen er wel (ooit)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 11 feb 2010 20:00 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
barmsijs schreef:
echt duidelijk is de handleiding niet maar we komen er wel (ooit)
Dat ligt echt niet aan jou hoor, de handleiding is gewoon niet geschreven in "Jip-en-Janneke-taal" ;)

BerichtGeplaatst: 11 feb 2010 20:48 
Lid
Fotografie

nee niet echt maar ik probeer gewoon dingen uit en verder vraag ik het hier wel wat ik eventueel moet veranderen en dan leer ik het wel op die manier .

eerst maar eens makkelijke dingen op de plaat zetten.

ben nu aan het experimenteren met een beeld van een hondekop. maar zie soms weinig verschil nog . alleen dat hij niet altijd scherp is of te donker.

BerichtGeplaatst: 11 feb 2010 21:51 
Lid
Fotografie

Belangrijk om een goed scherpe foto te krijgen is dat je 1 AF punt (en het liefst het middelste, aangezien dit ook het snelste punt is) selecteert. De fabrieksinstelling is altijd alle AF punten... Waarschijnlijk staat wel in de gebruiksaanwijzing hoe je dit moet doen. :D Vervolgens One Shot selecteren (maar dat staat waarschijnlijk al wel goed) en dan het geselecteerde AF-punt richten op het dichtstbijzijnde oog van de hond. De ontspanknop half indrukken (de camera stelt nu scherp), de knop half ingedrukt houden, compositie veranderen (hierbij niet de afstand tot je onderwerp veranderen, maar wel zorgen dat dat oog niet meer het middelpunt is van je foto) en dan de ontspanknop helemaal indrukken en dus de foto maken. Heel belangrijk is dat je de ontspanknop na het scherpstellen niet meer loslaat. Doe je dit wel, dan gaat de camera opnieuw scherpstellen.

En je hebt gelijk hoor, hier op het forum kan je heel veel leren. Mocht je er dan uiteindelijk toch niet uitkomen of gaat het je niet snel genoeg, dan is het wel handig om een workshop te volgen, maar dat hoeft echt niet meteen.

En even voor de goede orde dat niemand denkt dat ik dit schrijf in de hoop dat barmsijs straks eventueel bij mij de workshop komt volgen: er zijn gegarandeerd ook fotografen in de buurt van Lobith die een workshop geven. Ik woon in Alphen aan den Rijn en dat is toch behoorlijk uit de slinger. ;)

BerichtGeplaatst: 11 feb 2010 22:03 
Lid
Fotografie

even een test foto van me ..

Fotografie

Fotografie

BerichtGeplaatst: 12 feb 2010 00:20 
Lid
Fotografie

Dat is helemaal niet verkeerd..
Ik zie alleen groot verschil in witbalans.. Dat is de kleur van je foto.

wij zien al het wit voor wit aan, maar ook als iets helemaal wit is wordt dit gekleurd door het licht. Ik hoor wel eens dat wij dat niet kunnen zien, maar grof weg is dat natuurlijk wel te zien.. Wanneer je een tl balk aanzet krijgt wit een hele andere kleur dan bij een gloeilamp.
Nu moet de camera alleen gaan kiezen welke kleur het is en moet dan dus gaan kiezen wat wit is. Dat is heel lastig voor een camera. en dat is denk ik wat je hier ziet.

Profiel op dit foto forum
BerichtGeplaatst: 12 feb 2010 05:51 
Lid
Fotografie

ik moet dus even met de wb spelen?

BerichtGeplaatst: 12 feb 2010 07:39 
Lid
Fotografie

Ja dat kun je doen om verschillen te zien maar het is in iedere situatie zo anders dat het lastig is er iets van te leren. Buiten is de auto witbalans vaak wel voldoende.. binnen heb je last van kunstlicht.. wat door adat je vaak halogeen en gloeilampen in 1 ruimte hebt niet maar 1 kleur heeft en dus lastiger is voor de camera.

BerichtGeplaatst: 13 feb 2010 02:03 
Lid
Fotografie

Voor een eerste poging, lang niet slecht. Ik dacht alleen dat de tweede foto gewoon een omzetting naar zwart-wit was en niet een foto met een andere witbalans???! Deze "zwart-wit" versie vind ik de beste van de twee, aangezien hier de scherpte en het contrast hoger zijn.

Elk dier, mens en voertuig, heeft een kijk- en/of bewegingsruimte nodig. Dit houdt in dat er extra ruimte moet zijn aan de kant waar heen gekeken of bewogen wordt. Je hond heeft (ook al is het een beeld) een kijkruimte naar rechts nodig. Voor mooi zou je dus een groot stuk van de linkerkant moeten afhalen. Het grote voordeel is dat de hondenkop dan ook gelijk uit het midden komt te staan. Dit maakt de compositie iets spannender. Als ik jou was zou ik de foto als portret hebben gemaakt (dit is de stand wanneer je de camera verticaal houdt; de horizontale stand heet landscape). Er zijn nog wel meer punten, maar ik denk dat je voor fotobeoordeling beter een foto in het beoordelingstopic kan zetten.

BerichtGeplaatst: 13 feb 2010 13:02 
Lid
Fotografie

ik ga vandaag nog even wat foto's maken van een kleine carnavalsoptocht en van de kleine van me schoonzus.

als daar wat tussen zit zal ik ze in de beoordeling zetten. dit was meer even voor de fun en niet beoordeling al is het wel zo dat wat hier gezegd wordt ik weer mee kan nemen voor de volgende foto's die ik maak.

ik heb net ook wat vogels geprobeerd in me voliere maar die zijn mislukt of mislukt daar liep ik tegen dezelfde problemenals met me compacte camera. dat hij op het verkeerde scherpstelt.

ook heb ik op het moment alleen de kitlens nog de andere lens moest hij bestellen en hoop ik één deze dagen te hebben.

BerichtGeplaatst: 13 feb 2010 13:16 
Lid
Fotografie

Problemen met scherpstellen?
Ik ben benieuwd wat je dan hebt gedaan.

BerichtGeplaatst: 13 feb 2010 13:20 
Lid
Fotografie

barmsijs schreef:
ik heb net ook wat vogels geprobeerd in me voliere maar die zijn mislukt of mislukt daar liep ik tegen dezelfde problemenals met me compacte camera. dat hij op het verkeerde scherpstelt.
Citaat:

Wolves fotografie schreef:
Belangrijk om een goed scherpe foto te krijgen is dat je 1 AF punt (en het liefst het middelste, aangezien dit ook het snelste punt is) selecteert. De fabrieksinstelling is altijd alle AF punten... Waarschijnlijk staat wel in de gebruiksaanwijzing hoe je dit moet doen. :D Vervolgens One Shot selecteren (maar dat staat waarschijnlijk al wel goed) en dan het geselecteerde AF-punt richten op het dichtstbijzijnde oog van de hond. De ontspanknop half indrukken (de camera stelt nu scherp), de knop half ingedrukt houden, compositie veranderen (hierbij niet de afstand tot je onderwerp veranderen, maar wel zorgen dat dat oog niet meer het middelpunt is van je foto) en dan de ontspanknop helemaal indrukken en dus de foto maken. Heel belangrijk is dat je de ontspanknop na het scherpstellen niet meer loslaat. Doe je dit wel, dan gaat de camera opnieuw scherpstellen.

Volgens mij moet je camera hiervoor wel van de automaat af, en minimaal op P.
Ik zou bij vogels kiezen voor Servo eerlijk gezegd.

BerichtGeplaatst: 13 feb 2010 13:44 
Lid
Fotografie

oke ga ik dat proberen.

zat alleen even te kijken naar de optische zoom dit zou erop zitten doet de camera dit automatisch of moet ik dit zelf doen kan er niet veel tot niks over vinden in het boekje.

BerichtGeplaatst: 13 feb 2010 14:43 
Lid
Fotografie

Huh? optische zoom.. we hebben het over de 450D toch?

Zoom is dat je met je lens inzoomt. bij een compact heb je een knopje en dan kun je in en uit zoomen. Vaak is er ook nog digitale zoom, en dan maakt de camera de sensor kleiner. (cropt dus eigenlijk het beeld alvast voor je)

De optische zoom die er op zit is het draaien aan je lens.. Heb je een 70-300 dan heb je meer zoom dan op een 18-55

BerichtGeplaatst: 13 feb 2010 15:34 
Lid
Fotografie

nou 1 van de 2 zou erop zitten . nu weet ik het ook niet meer

BerichtGeplaatst: 13 feb 2010 15:44 
Lid
Fotografie

ik weet bijna zeker dat ze er allebei niet op zitten..
zoomen doe je met je lens bij een DSLR. Het kan zijn dat ze dat optische zoom noemen.
En die zit er op anders heb je geen lens

BerichtGeplaatst: 13 feb 2010 17:53 
Lid
Fotografie

Nagtie schreef:
Volgens mij moet je camera hiervoor wel van de automaat af, en minimaal op P.
Ik zou bij vogels kiezen voor Servo eerlijk gezegd.
Dat zou best kunnen! Die stomme volautomatische stand ook, die moeten ze gelijk afschaffen. :rof

AI Servo is inderdaad bij bewegende vogels de beste keuze. Zitten de vogels echter stil, dan is one shot de beste keuze, aangezien je dan ook je compositie kan bepalen...

Optische zoom werkt bij de spiegelreflex idd (zoals Nagtie al uitlegt) door aan de lens te draaien. Digitale zoom zit waarschijnlijk wel als extra optie op de camera (in te stellen via het menu), maar dit moet je NIET gebruiken! Ook om de reden die Nagtie al aangeeft. Digitale zoom is eigenlijk vergroten zoals je dat ook op je computer doet wanneer je meer inzoomt dan 100%. Op de computer zie je echter wat er met de kwaliteit gebeurt en kan je bewust kiezen of je dat nog wel acceptabel vindt. Daar komt bij dat wanneer je de ingezoomde versie onder een andere naam opslaat op je computer, je beide versies hebt. Op je camera heb je allleen de ingezoomde versie die je op het kleine lcd-scherm nooit echt goed kan beoordelen. Blijkt achteraf op de computer dat je de kwaliteit te slecht vindt door het digitale zoomen, dan heb je pech gehad. Dus digitaal zoomen altijd alleen op je computer doen!

BerichtGeplaatst: 13 feb 2010 18:30 
Lid
Fotografie

nou ik heb wat geprobeerd maar het is niet de moeite waard om ze hier ergnes te posten.

zit niks speciaals tussen nog alles lijkt op huis tuin en keuken foto.

moet nog veel leren en oefenenen

BerichtGeplaatst: 13 feb 2010 18:40 
Lid
Fotografie

Voor wat achterliggende theorie: kijk ook eens hier http://www.photodrome.nl/forum/viewtopic.php?f=5&t=17529

:)

BerichtGeplaatst: 13 feb 2010 18:53 
Lid
Fotografie

juist wel posten
Men denkt dat je alleen je goede foto's moet plaatsen, maar juist van de slechte kun je veel leren.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende