Belangrijk om een goed scherpe foto te krijgen is dat je 1 AF punt (en het liefst het middelste, aangezien dit ook het snelste punt is) selecteert. De fabrieksinstelling is altijd alle AF punten... Waarschijnlijk staat wel in de gebruiksaanwijzing hoe je dit moet doen.

Vervolgens One Shot selecteren (maar dat staat waarschijnlijk al wel goed) en dan het geselecteerde AF-punt richten op het dichtstbijzijnde oog van de hond. De ontspanknop half indrukken (de camera stelt nu scherp), de knop half ingedrukt houden, compositie veranderen (hierbij niet de afstand tot je onderwerp veranderen, maar wel zorgen dat dat oog niet meer het middelpunt is van je foto) en dan de ontspanknop helemaal indrukken en dus de foto maken. Heel belangrijk is dat je de ontspanknop na het scherpstellen niet meer loslaat. Doe je dit wel, dan gaat de camera opnieuw scherpstellen.
En je hebt gelijk hoor, hier op het forum kan je heel veel leren. Mocht je er dan uiteindelijk toch niet uitkomen of gaat het je niet snel genoeg, dan is het wel handig om een workshop te volgen, maar dat hoeft echt niet meteen.
En even voor de goede orde dat niemand denkt dat ik dit schrijf in de hoop dat barmsijs straks eventueel bij mij de workshop komt volgen: er zijn gegarandeerd ook fotografen in de buurt van Lobith die een workshop geven. Ik woon in Alphen aan den Rijn en dat is toch behoorlijk uit de slinger.