Het is 08 jul 2025 11:50

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 14  Volgende

Auteur Canon 1DX2 vraag +test 1dx2 + 5d4
 Canon 1DX2 vraag +test 1dx2 + 5d4
BerichtGeplaatst: 01 feb 2017 01:39 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Als je een IJsbeer achter de smurfen aan laat rennen wel.

Snelheid van de vogels is hoog zat, die Zeearenden remmen niet zo veel af om dat visje te pakken...de Windhond van Nuelle is ook aan het afremmen in de zandbak aan het einde van de renbaan. ;)

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 01 feb 2017 08:01 
Moderator
Fotografie

Smurfen rennen niet weg voor ijsberen, ze kijken heel erg goed uit dat ze niet onder een voetje terecht komen.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 01 feb 2017 08:46 
Lid
Fotografie

Nuelle schreef:
Mdevil schreef:
Nuelle schreef:
Zeiden ze nog iets over de cfast kaart? Moet die erin of alleen als je video schiet? Kan een snelle andere kaart ook? Kijk, ik ga die buffer niet vol laten lopen. Het gaat mij niet om achter elkaar 14 fps te schieten. Zo werk ik ook niet met de 7d2. Ik kies het moment en begin dan te schieten. Dus ik wil super snel, maar vrij kort.

Nee daar heb ik het niet over gehad :blush

Ik ben er al achter. Je kunt met beide kaarten werken. Je hoeft er geen cfast in te stoppen.
O ja, en mocht jij hem kopen. Koop dat geen cfast kaart van Sandisk. Deze lopen vast in de 1dx2. Toch zonde van een kaart van zo'n €250...

Zo... nu weer "back to business".
Nuelle, gisteravond even gekeken wat voor geheugenkaartjes in een 1Dx mark II gaan. Er zijn twee slots beschikbaar. In 1 slot past een CF-kaart, in het andere slot een CFast-kaart.
Omdat de openingen (kennelijk) gelijk van grootte zijn, is het oppassen in welk slot je welke kaart stopt. Een CF kaart moet je namelijk niet in een CFast slot duwen en een CFast kaart niet in een CF slot. Past niet, kans op schade. Dit is vast en zeker ook wat jij er ook van begrepen hebt.

Ik heb nog even gekeken naar de accu. Volgend mij moet je met 1 accu makkelijk heel erg veel foto's kunnen maken. Dezelfde ervaring heb ik ook met mijn accu.

BerichtGeplaatst: 01 feb 2017 11:55 
Lid
Fotografie

Nog even deze doornemen voor de juiste balans.

http://www.clarkvision.com/articles/my-gear-list/index.html

Je zou dan met de 300 mm f/2,8 alles in huis hebben wat je hartje begeert.

BerichtGeplaatst: 01 feb 2017 12:25 
Lid
Fotografie

Ik ben het helemaal met Frans en Roger N Clark eens: met wat je nu heb, zou een 300mm f/2.8 je wereld "compleet" kunnen maken. Het nadeel is wel dat je dan de aanschaf van een 1Dx moet laten schieten (of niet, als je gewoon nog erg veel geld ergens hebt liggen). Of dat erg is en of je dat ook echt wilt, kan ik niet voor je bepalen.

Een 300mm f/2.8-lens zit in een categorie waarin je geen 70-200mm f/2.8 lens in terug zult vinden. De (hoofdzakelijk prime) lenzen in deze "buiten-categorie" hebben alleen 1 ding gemeen: ze zijn gewoon vreselijk goed, ongelofelijk duur en redelijk goed prijsvast! De 300mm f/2.8 lens lens is vreselijk scherp en in staat om heel snel te focussen. De 70-200mm f/2.8 is daarmee vergeleken maar een "onscherp" en "traag" lensje. Ik heb me laten vertellen dat een 400mm f/2.8 zelfs nog scherpere foto's maakt dan een 300mm f/2.8. Let op!! Ik heb het hier met name over de Nikon varianten, maar ik ben er heilig van overtuigd dat bij het Canon assortiment niet veel anders zal zijn. Als dat namelijk wel het geval is, zouden er veel minder beroeps met dit soort Canon materiaal schieten.

De vraag is dan wel: hoe vaak denk je die 300mm f/2.8 te gaan gebruiken. Hij is in de studio in ieder geval minder goed bruikbaar (en hoe graag wil je toch liever die 1Dx). Het probleem is (denk ik) dat je zakelijk voornamelijk een portret-studiofotografe bent (van dieren, met name honden) en prive ook van actiefoto's houdt. Uiteraard kun je ook een actiefoto maken en wellicht verkopen die ook goed of zorgen ze er juist voor dat je met die mooie actiefoto's klanten aantrekt voor de studio-opnames van je.

_____________________________________________________________________________________________________________________________

...En nu weer snel verder met info over de aanschaf van een nieuwe body. Bij tweaker.net houden ze de prijsontwikkeling bij van camera's. Handig als je benieuwd bent wat de prijs zou kunnen gaan doen en wat de mogelijke verkoopstrategie is van het bedrijf die deze camera's maakt. Heeft het altijd zin om de aankoop uit te stellen en zo ja, hoe lang dan?

De Canon 5D
De Canon 5D mark II kwam uit op 17 september 2008. Zo kun je bijvoorbeeld zien dat de Canon 5D mark II in de maanden daarna gestaag in prijs daalde. Pas na zo'n 1,5 jaar, in maart 2010, stabiliseerde de prijs zich. De opvolger van de Canon 5D mark II, de Canon 5D mark III, kwam uit op 2 maart 2012. Bij de Canon 5D mark III heeft het twee jaar geduurd voordat de prijs zich stabiliseerde. De grootse prijsdaling werd gerealiseerd in de eerste negen maanden nadat de camera uitkwam. De Canon 5D mark IV werd door Canon vier jaar na de mark III gereleased. Kennelijk bevalt Canon het interval van vier jaar wel. De prijs van de Canon 5D mark IV is het afgelopen jaar wel iets gedaald, maar de grote daling moet het komend jaar nog gaan plaatsvinden, tenminste... als de prijsontwikkeling van de mark IV dezelfde ontwikkeling zal laten zien als die van de mark II en de mark III. Ervaringen vanuit het verleden zijn echter geen garanties voor de toekomst...

De Canon 1D
Voor het vlaggeschip van Canon (de 1D-lijn) lag het upgrade-schema ook op vier jaar, maar met de komst van de Dx (full frame, dit in vergelijking tot de D-lijn waar de sensor een APS-H formaat heeft) lijkt het vervangingsprogramma naar 3 jaar toe te bewegen. De D-lijn lijkt geen vervolg meer te krijgen in de vorm van een 1D mark V, kennelijk is de 5Ds R lijn hier het vervolg. Bij de Canon 1Dx (mark I) zie je dat de prijs over de gehele periode nagenoeg gelijk is gebleven. Kennelijk gaat men er van uit dat in deze categorie het niet nodig is om de prijs te laten zakken. Pas na het releasen van de 1 Dx mark II zie je dat de prijs van de 1Dx mark I daalt, maar dat is logisch: de oude voorraad moet weg. Dat wat we eerder hebben gezien bij de 1Dx mark I, zie je ook terug bij de Canon 1Dx mark II. De prijs daalt gewoon niet. Kennelijk is het nog steeds niet nodig om de doelgroep te lokken. Ze komen kennelijk toch wel. Deze camera wordt dan ook voornamelijk aangeschaft door de beroepsgroep en in beperkte mate door de enthousiaste amateur.

De Canon 5Ds R
Voor de Canon 5Ds R zie je eigenlijk hetzelfde als bij de Canon 1Dx-lijn. Er wordt een prijs bepaalt en daar kun je de camera voor kopen. In juli 2016 hebben ze zelfs de prijs van de Canon 5Ds R nog ietsje verhoogd... Lang wachten levert hier dus nadeel op.

BerichtGeplaatst: 01 feb 2017 15:55 
Lid
Fotografie

Ook even meegeven Henry dat de prijsevolutie (daling) binnen Belgie en Nederland zeer ver achter loopt op wat gebeurt in Duitsland of Engeland.
In Belgie en Nederland houd men lang vast aan hoge prijzen en hoge winstmarges.
Blijkbaar is dat niet zo in Duitsland (HET land als het op electronica of kledij aankomt) Daar is de mark echt competitief en staan prijzen zwaar onder druk.

Zo zie je dat de prijs van de 5D4 in Belgie en Nederland niet echt gedaald is sinds introductie. Maar in Duitsland is er al een serieus stuk van de prijs af sinds toen.

Even een vergelijk op vandaag:

Cameranu.nl 3979 euro btw inc.
Prijs in Oostenrijk https://atronis.at/Canon-EOS-5D-Mark-IV-Body 3590 euro btw inc.

Voor die 400 euro kan je al een lekker biertje drinken ;)

En nee, dit zijn geen dubieuze sites die verzenden vanuit china of zo maar een normale winkel.

Toch even voor de referentie ook een "andere" site er bij gezet zoals globalcentral.
https://www.eglobalcentral.eu/canon-eos-5d-mark-iv-body-only-digital-slr-camera.html# 2999 euro!

Dat scheelt even 1000 euro met de prijs in Belgie of Nederland.

BerichtGeplaatst: 01 feb 2017 16:30 
Lid
Fotografie

Xafke, een goede aanvulling en je hebt helemaal gelijk. De prijzen bij buiten NL en BE liggen lager en dat geldt ook voor eglobalcentral.eu, maar niet iedereen wil en durft daar apparatuur te bestellen. Een Canon 1Dx mark II kost daar € 5.120 terwijl diezelfde camera bij Kamera Express je €7.779 kost. Een verschil van zo'n €2.659. Voor dat verschil ben je gelijk al "halverwege" de aanschaf van een Canon 300mm f/2.8.

BerichtGeplaatst: 01 feb 2017 16:32 
Moderator
Fotografie

Dan licht Kamera Express de boel.op, de 1DX mkII kost eur 6399 bij Foka. Oude prijslijst misschien daar?

BerichtGeplaatst: 01 feb 2017 16:50 
Lid
Fotografie

Mdevil, sorry, verkeerd gekeken. :blush
Bij Kamera Express kost die camera ook €6.399. Kamera Express is dus v.w.b. de aanschaf van een Canon 1Dx mark II even duur als Foka.
Voor €7.779 krijg je er een 16-35mm f/2.8 lens bij.
Blijft nog steeds een verschil van meer dan €1.000 over met eglobalcentral.eu ....en is de spaarpot voor de 300mm iets minder gevuld.

BerichtGeplaatst: 01 feb 2017 17:05 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Veel om over na te denken! Ik heb alles gelezen en ga er mijn gedachten over "inweken". Ook de optie mijn "gereedschap" met een lens uit te breiden.
Ik kom er spoedig op terug maar vast even een reactie om te laten weten dat ik alles gelezen heb EN ik heb enorm waardeer hoe ieder meedenkt en kennis deelt :up :up

BerichtGeplaatst: 01 feb 2017 17:11 
Moderator
Fotografie

Ok Henry, daar zat dus het prijsverschil in. Ik dacht ook al.

Al met al belachelijk dat die camera hier een stuk duurder is. Ach we steunen de economie denk ik dan maar. Kan de EU wat meer geld weggeven. Hmmm ik dwaal af :uitlach

BerichtGeplaatst: 01 feb 2017 21:55 
Lid
Fotografie

xafke schreef:
De 5DS is echt gericht op Fashion en Glam. Bedoelt om grote affiches mee te maken. Ook de ISO prestaties zijn daar op gericht.

Even een kleine correctie: de 5Ds is v.w.b. de ISO prestaties als ook het dynamisch bereik minder goed dan de 5D mark III en 5D mark IV. Een klein detail, maar wil wilde het toch even melden.

BerichtGeplaatst: 01 feb 2017 22:41 
Lid
Fotografie

Nuelle, om je te helpen kunnen we de situatie van diverse kanten belichten. Uiteindelijk ben jij het die de knoop door moet hakken. Dit gaat op voor de Canon 1Dx mark II, de 5D mark IV en ook voor de 300mm f/2.8. Ik probeer je te helpen om een samenvatting te maken van hetgeen hierboven links en rechts opgeschreven is.

Frans heeft je op 31 jan 2017 om 12:02 uur gevraagd of je de 1D ziet als een zakelijke investering waarmee je (meer) brood op de plank krijgt of als een hebbeding. Je antwoord op 31 jan 2017 om 12:11 uur was dat je de nieuwe camera beroepsmatig gebruikt. Als de nieuwe camera alleen "voor de fun" was, dan was de camera te duur. Je wilt hem gebruiken voor in de studio, tijdens workshops, maar ook privé voor actiefotografie. Je zoekt een upgrade voor de camera(s) die je nu gebruikt.

Waarom je op zoek bent naar die upgrade vertel je niet echt. In verschillende posts komen wat argumenten voorbij. De 1Dx mark II kan zowel de 6D als de 7D mark II vervangen, echter je besluit de 6D te houden (je verwacht er niet veel meer voor terug te krijgen en je vind de 6D wel lekker klein en licht voor je vakanties). De bediening van de 6D wijkt af van de 7D. Het probleem is dat je er dan wel eens "naast grijpt". Daarnaast stelt de 7D je iets teleur in zijn prestaties (28 jan 2017 om 14:13 uur). Over de snelheid ben je tevreden.

Ik verwacht dat de 5D mark IV en de 1Dx mark II afwijken van de bediening van de 6D. De 5D mark IV en de 1Dx mark II hebben immers meer knoppen en de menu-structuur is naar ik verwacht toch anders: meer functies, meer opties. Het probleem van "er naast grijpen" ga je met een "niet-6D-model" niet oplossen.

De kwaliteit van de foto's van de 7D mark II vind je tegenvallen. Het gaat dan met name om de ruis in je foto's bij hogere ISO-waarden (28 jan 2017 om 15:05 uur). Je verwacht dat de 1Dx mark II die kwaliteit wel gaat leveren. De 5D mark IV zal je die kwaliteit ook gaan leveren. De vraag die ik naar aanleiding hiervan heb, is of het aanhouden van de 7D mark II een optie is. In je laatste post van 01 feb 2017 om 16:05 uur lijk je dat toch te overwegen. Dit staat een haaks op hetgeen je eerder hebt aangegeven (28 jan 2017 om 14:13 uur): je bent teleurgesteld in de kwaliteit van de 7D mark II, en dan met name over de ruisprestaties bij slecht licht.

Het autofocus systeem (en dan met name de focus tracking) van de 1Dx mark II is beter en daarnaast maakt de 1Dx mark II meer foto's per seconde dan je huidige camera of dan de 5D mark IV. Mijn ervaring met actiefotografie is dat de actie minder dan 1 seconde lang is. Het vastleggen van de perfecte foto moet dan ook binnen die ene seconde gebeuren. Een flink aantal foto's per seconde helpt, echter... je hebt niks aan onscherpe foto's. Met andere woorden: met een lens die snel weet scherp te stellen ben je in het voordeel.

Als je de 300mm f/2.8 voor actiefotografie neemt, dan heb je naast de fantastische scherpte ook nog het voordeel dat de lens heel snel is met scherpstellen. Hij is wanneer het op scherpstellen aan komt sneller dan de 70-200mm. In je post van 29 jan 2017 19:44 meld je dat je in verhouding "minder werkt in actie". Je zou dus ook de 6D kunnen inwisselen voor een 5D mark IV. De 6D levert je echter veel minder geld op dan de 7D mark II, maar daar staat tegenover dat een 5D mark IV veel goedkoper is dan een 1Dx mark II. Daarnaast blijf je wel zitten met een 7D mark II die je teleurstelt op het vlak van ruis bij hoge ISO-waarden. De foto's die je maakt zijn voornamelijk prive, maar ik kan me ook goed voorstellen dat je juist door die foto's studio-opdrachten binnen kunt halen.

Het aantal foto's wat een camera haalt, gaat pas meetellen nadat je hebt scherpgesteld. Als je anticipeert ben je uiteraard in het voordeel. Immers als je al "in de buurt zit" van de focus-afstand, hoeft de lens nog maar een klein beetje te te verstellen om in-focus te komen. Als de camera vervolgens de focus goed weet vast te houden op het onderwerp, het zgn. focus-tracking, dan zul je veel geslaagde opnames hebben.

Met name op het vlak van focus-tracking zal de 1Dx de "Koning" zijn. Iets beters kun je je (binnen de Canon-lijn) niet wensen. Het is de lens die bepaalt hoe snel er wordt scherpgesteld. Als het aankomt op kleine focus-mutaties, dan zal de 70-200mm f/2.8 nauwelijks onder doen voor de 300mm f/2.8. Soms wordt ik bij actiefotografie wel eens verrast door het ontstaan van een actie. Als de lens een te groot gebied moet overbruggen, dan merk ik dat vaak de eerste 2 foto's van de reeks vaak niet in focus zijn (ik geef bij actiefotografie het afdrukken een hogere prioriteit dan scherpstellen).

Een 300mm f/2.8 is heel mooi gereedschap; een juweeltje. De scherpte is nog beter dan die van een 70-200mm f/2.8 en de bokeh is nog mooier. De 300mm f/2.8 is echter geen all-round lens en dus beperkter inzetbaar. De 300mm f/2.8 lens is daarnaast ook nog eens heel erg duur. De geschiedenis leert dat een 300mm f/2.8 redelijk goed zijn prijs weet te behouden. Voor tweedehands lenzen van een flink aantal jaren oud moet je nog flink wat geld betalen. Als je vervolgens kijkt wat je over al die jaren hebt afgeschreven op de lens, dan zul je zien dat heel erg mee gaat vallen. Alles wordt immers duurder en daar profiteer je van als je de lens tweedehands gaat verkopen.

Het nadeel van de 300mm f/2.8 is dat hij best wel zwaar is en dat hij flink wat geld kost. De lens weegt meer dan 2 kg en dat is best wel zwaar. Een monopod (of tripod) kan dan een uitkomst zijn, maar die beperkt je ook flink in je beweginsvrijheid.

Met name in de studio zul je een 300mm minder kunnen gebruiken, simpelweg omdat je met een 300mm flink inzoomt op je onderwerp. Omdat jij de grootte van je studio kent, kun je het beste inschatten of de 300mm f/2.8 daar ook kan worden ingezet. Met een 300mm lens zit je daarnaast verder af van je onderwerp. Ik weet niet of dat in alle gevallen een voordeel is.

Als je voor je vakantie al de voorkeur geeft aan het meenemen van een 6D boven een 1Dx mark II, dan denk ik dat een 300mm f/2.8 ook zelden met je mee mag op vakantie. Best wel jammer want zowel een 1Dx mark II als ook een 300mm f/2.8 zijn geweldige gereedschappen, ook op vakanties. Een 300mm f/2.8 zou je dan hoofdzakelijk voor actiefotografie gaan gebruiken en dat is dan best wel een duur hebbedingetje.

Just my 2 cents.

BerichtGeplaatst: 01 feb 2017 23:10 
Lid
Fotografie

Geweldig trouwens, die foto reeks! Ik zat te genieten!
Die windhond gaat nog aardig hard daar trouwens. ;-) Ik moet wel oppassen dat ze niet tegen me aan rennen. Ik heb een cover over mijn camera voor als dat zand dat om mijn oren vliegt. Ter bescherming voor het geval ik hem verkoop. En zie... :rof

Een camera die zoveel kost zal ik nooit, echt nooit via internet bestellen. Ook nooit tweedehans aanschaffen.
Als ie in België goedkoper is, of in Duitsland, daar heb ik nog niet gekeken dan vind ik het enkel probleem daarheen te rijden.

De 300mm is een idee. Toch, € 6900 voor een lens... Die niet eens zoomt (geintje) vind ik veel geld. Klinkt gek misschien maar dat geld uitgeven voor een lens voelt duurder dan voor een camera... Al staat ie zeker op mijn verlanglijst. Maar ik vind, en ik merk dat ik daar moeite mee heb, dat Canon teveel geld vraagt voor alles. Hoppa, emmertje leeg kiepen! En nee, ik heb dat niet zomaar even klaar liggen. Qua lens ben ik geneigd eens te kijken bij andere merken.

En inderdaad Henry, een 300 mm kan ik niet in de studio gebruiken. Zowiezo gebruik ik zelden een prime in de studio. De 100mm is een fantastische lens maar ik merk dat ik bijna alleen met de 24-70 werk en af en toe de 70-200. Ik haaaaat zelf heen en weer bewegen i.p.v zoomen in de studio. Totaal niet efficiënt.
Ik wil wat meer met de frisbee gaan doen en dan ie wel weer goed. De 300 bedoel ik. Maar ik ben niet ontevreden met de 70-200 en zo vaak sta ik niet buiten.

70-200 met de 7d2
Fotografie

Het gaat mij om de camera. Het is gewoon tijd om een opvolger te zoeken voor mij 6d. Toen ik die kocht ging het tussen deze en de 5d3. Het is de 6d geworden omdat de beeldkwaliteit op een aantal vlakken net iets beter was. En dat is ie niet meer nu de opvolger er is: de 5d4.
De blog over degene die de 6d en 7d2 heeft is blijkbaar tevreden over de beeldkwaliteit van de 7d2. Ik vond dat een tegenvaller. Maar, omdat ik de 1dx te duur vond is deze het geworden. En, toen ik die kocht ontliepen de kwaliteit van focussen en tracking tussen de 1dx en de 7d2 elkaar amper. En nu is die inmiddels ontzettend verbeterd in de 1dx2. De beeld kwaliteit was al beter maar is nu nog beter.

Het komt er nu op neer dat ik ga testen in de praktijk. Ik heb al een afspraak om de 1dx2 te kunnen proberen. Nu nog iemand vinden met de 5d4. ;-) De keus is geen makkelijke maar door dit topic heb ik meer inzicht gekregen en het brainstormen helpt enorm. Het is een grote uitgave die ik tot in de puntjes uitgeplozen wil. Dan kan ik niet zeggen dat ik spijt heb. Want ik heb in korte tijd al heel wat camera's gehad nu...

BerichtGeplaatst: 01 feb 2017 23:11 
Lid
Fotografie

(Henry, ik zie dat we tegelijk aan het typen waren. Ik heb je stuk nog niet gelezen toen ik mijn laatste reactie plaatste. Ga ik nu doen ;-) )

BerichtGeplaatst: 01 feb 2017 23:36 
Lid
Fotografie

Nuelle je doet Roger Clark tekort door zijn artikel een blog te noemen van iemand met twee camera's.
http://www.clarkvision.com/rnc/index.html

En natuurlijk krijg je met het paradepaardje van Canon een topper in huis.
En natuurlijk blijft er dan nog steeds een hoop te wensen over.

BerichtGeplaatst: 01 feb 2017 23:38 
Lid
Fotografie

Henry: Ten eerste: ik waardeer het ontzettend dat je zo'n analyse hebt gemaakt. Knap werk! Zeer duidelijk en to the point! 1000 maal dank daarvoor! :chapeau Het helpt mij echt!

Je beschrijft ook heel accuraat mijn twijfel gedurende het topic. Wellicht spreek ik mijzelf hier en daar tegen. Dat is mijn twijfel. Ik hop van het ene been op het andere.
Een belangrijk punt die je noemt, en waar ik totaal niet aan gedacht heb (in mijn hebzucht :D ) is het gewicht van de 300mm. 2 kilo.... Dat is te zwaar voor mij. Ik kan dat niet tillen. Ik lig vaak en hou alles omhoog. Actie met een tri of monopod is niet te doen. Ik heb hem altijd bij me maar gooi hem uit frustratie ook altijd weer een eind van me af. Pokke dingen :)
Het gaat voor mij echt tussen de 2 camera's. De 1dx2 is mijn droom camera. Maar misschien is dat een idee fixe waar ik eens vanaf moet...
Ik ga hem uitproberen en ervaren hoe de zwaarte ervan bevalt met de 70-200. Zonder monopod.

Op je vraag waarom de 6d vervangen heb ik geantwoord. We typten tegelijk. ;-)
Ik wil hoger in beeldkwaliteit. Alles wat weer helpt in minder nabewerking. Mijn rsi is blijvend en ik moet daar rekening mee houden. Na het typen hier weet ik, morgen kan ik weinig werken. Het is niet anders... Maar een camera die nog beter is, is welkom.
En daarnaast wil ik gewoon een camera die beter past in de pro lijn en de eisen die ik daaraan stel.

Qua knoppen en menu structuur zijn de 7d2 en de 5d4 nagenoeg gelijk. De 1dx anders maar dan heb je ook echt iets anders in handen. De menu structuur zijn het zelfde.
De 1dx2 zal de 7d2 vervangen. De 6d blijft dan. Ik ga echt niet een 1dx meenemen op vakantie. Dat is te zwaar.
Wordt het de 5d4 dan gaat de 6d eruit denk ik.

Dat ik mezelf tegen spreek klopt. Het komt omdat ik gaandeweg mijn mening vorm. Denk ik eruit te zijn, dan komen er toch weer opties om over na te denken en besluiten bij te stellen. En vrouwen kunnen dat heel lang volhouden! :rof :rof

BerichtGeplaatst: 01 feb 2017 23:41 
Lid
Fotografie

Frans schreef:
Nuelle je doet Roger Clark tekort door zijn artikel een blog te noemen van iemand met twee camera's.
http://www.clarkvision.com/rnc/index.html

En natuurlijk krijg je met het paradepaardje van Canon een topper in huis.
En natuurlijk blijft er dan nog steeds een hoop te wensen over.

Sorry, ja je hebt helemaal gelijk... Dat heb ik te kort door de bocht geschreven. :blush
Te wensen blijft er altijd wel iets. En dat is ook leuk! :D

BerichtGeplaatst: 02 feb 2017 00:04 
Lid
Fotografie

Nuelle, oké. De 300mm f/2.8 is dus even niet aan de orde. Die conclusie heb ik ook voor mijzelf getrokken. Het is een prachtige lens, maar ook ik zou deze prachtige lens veel te weinig gebruiken en dat is gewoon zonde van het geld. Daarnaast is de lens ook nog eens zwaar (de Nikon variant is bijna 1kg zwaarder dan de Canon variant die met een ruime 2kg al een zwaargewicht is).

Blijft eigenlijk over de keuze tussen een Canon 1Dx mark II en een Canon 5D mark IV.

Ik verwacht dat de sluiter van de 1Dx mark II veel langer meegaat dan de sluiter van de 5D mark IV. Volgens deze site zou de sluiter gemiddeld genomen wel 2x zo lang mee gaan. Ook een voordeel.

Wat Frans al zei: ongeacht welke keuze je maakt, je krijgt een paradepaardje van Canon in huis. Wil je de "Ducati van Canon", dan ga je daar geen spijt van krijgen. Hij is wat zwaarder, maar zal je vriendje worden, "unconditional", dus niet alleen bij actiefotografie, maar ook voor het "slomere werk". Mocht je toch voor de 5D mark IV kiezen: daar kun je ook actiefoto's mee maken.

De prijzen in NL en BE liggen ongeveer gelijk. In Duitsland zijn ze goedkoper.

Laatst bijgewerkt door Henry op 02 feb 2017 00:17, in totaal 1 keer bewerkt.

BerichtGeplaatst: 02 feb 2017 00:17 
Moderator
Fotografie

Nuelle schreef:
Een belangrijk punt die je noemt, en waar ik totaal niet aan gedacht heb (in mijn hebzucht :D ) is het gewicht van de 300mm. 2 kilo.... Dat is te zwaar voor mij. Ik kan dat niet tillen. Ik lig vaak en hou alles omhoog. Actie met een tri of monopod is niet te doen. Ik heb hem altijd bij me maar gooi hem uit frustratie ook altijd weer een eind van me af. Pokke dingen :)
Ik denk dat ie zelfs rond de 2,5 kg. zal wegen en daar wordt je inderdaad niet vrolijk van.
Ik heb een paar jaar geleden een Sony 300mm F/2.8(2,6 kg.) van iemand geleend en meegenomen naar Gambia, maar toch de meeste foto's met m'n eigen 200mm F/2.8 gemaakt.....bij beide lenzen gebruikte ik de 2x teleconverter, dus werd het 400mm. en 600mm.
Vanuit de auto op een rijstzak is het nog goed te doen, maar als je een aantal uren moet gaan lopen met zo'n ding is het geen pretje en ook het fotograferen vanuit de hand gaat minder makkelijk met zo'n groot en zwaar ding....ik hou ook niet van statieven en monopods. ;)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 14  Volgende

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 14  Volgende