Ik ben het helemaal met Frans en Roger N Clark eens: met wat je nu heb, zou een 300mm f/2.8 je wereld "compleet" kunnen maken. Het nadeel is wel dat je dan de aanschaf van een 1Dx moet laten schieten (of niet, als je gewoon nog erg veel geld ergens hebt liggen). Of dat erg is en of je dat ook echt wilt, kan ik niet voor je bepalen.
Een 300mm f/2.8-lens zit in een categorie waarin je geen 70-200mm f/2.8 lens in terug zult vinden. De (hoofdzakelijk prime) lenzen in deze "buiten-categorie" hebben alleen 1 ding gemeen: ze zijn gewoon vreselijk goed, ongelofelijk duur en redelijk goed prijsvast! De 300mm f/2.8 lens lens is vreselijk scherp en in staat om heel snel te focussen. De 70-200mm f/2.8 is daarmee vergeleken maar een "onscherp" en "traag" lensje. Ik heb me laten vertellen dat een 400mm f/2.8 zelfs nog scherpere foto's maakt dan een 300mm f/2.8.
Let op!! Ik heb het hier met name over de Nikon varianten, maar ik ben er heilig van overtuigd dat bij het Canon assortiment niet veel anders zal zijn. Als dat namelijk wel het geval is, zouden er veel minder beroeps met dit soort Canon materiaal schieten.
De vraag is dan wel: hoe vaak denk je die 300mm f/2.8 te gaan gebruiken. Hij is in de studio in ieder geval minder goed bruikbaar (en hoe graag wil je toch liever die 1Dx). Het probleem is (denk ik) dat je zakelijk voornamelijk een portret-studiofotografe bent (van dieren, met name honden) en prive ook van actiefoto's houdt. Uiteraard kun je ook een actiefoto maken en wellicht verkopen die ook goed of zorgen ze er
juist voor dat je met die mooie actiefoto's klanten aantrekt voor de studio-opnames van je.
_____________________________________________________________________________________________________________________________
...En nu weer snel verder met info over de aanschaf van een nieuwe body. Bij
tweaker.net houden ze de prijsontwikkeling bij van camera's. Handig als je benieuwd bent wat de prijs
zou kunnen gaan doen en wat de
mogelijke verkoopstrategie is van het bedrijf die deze camera's maakt. Heeft het altijd zin om de aankoop uit te stellen en zo ja, hoe lang dan?
De Canon 5DDe Canon 5D mark II kwam uit op 17 september 2008. Zo kun je bijvoorbeeld zien dat de
Canon 5D mark II in de maanden daarna gestaag in prijs daalde. Pas na zo'n 1,5 jaar, in maart 2010, stabiliseerde de prijs zich. De opvolger van de Canon 5D mark II, de Canon 5D mark III, kwam uit op 2 maart 2012. Bij de
Canon 5D mark III heeft het twee jaar geduurd voordat de prijs zich stabiliseerde. De grootse prijsdaling werd gerealiseerd in de eerste negen maanden nadat de camera uitkwam. De Canon 5D mark IV werd door Canon vier jaar na de mark III gereleased. Kennelijk bevalt Canon het interval van vier jaar wel. De prijs van de
Canon 5D mark IV is het afgelopen jaar wel iets gedaald, maar de grote daling moet het komend jaar nog gaan plaatsvinden, tenminste... als de prijsontwikkeling van de mark IV dezelfde ontwikkeling zal laten zien als die van de mark II en de mark III. Ervaringen vanuit het verleden zijn echter geen garanties voor de toekomst...
De Canon 1DVoor het vlaggeschip van Canon (de 1D-lijn) lag het upgrade-schema ook op vier jaar, maar met de komst van de Dx (full frame, dit in vergelijking tot de D-lijn waar de sensor een APS-H formaat heeft) lijkt het vervangingsprogramma naar 3 jaar toe te bewegen. De D-lijn lijkt geen vervolg meer te krijgen in de vorm van een 1D mark V, kennelijk is de 5Ds R lijn hier het vervolg. Bij de
Canon 1Dx (mark I) zie je dat de prijs over de gehele periode nagenoeg gelijk is gebleven. Kennelijk gaat men er van uit dat in deze categorie het niet nodig is om de prijs te laten zakken. Pas na het releasen van de 1 Dx mark II zie je dat de prijs van de 1Dx mark I daalt, maar dat is logisch: de oude voorraad moet weg. Dat wat we eerder hebben gezien bij de 1Dx mark I, zie je ook terug bij de
Canon 1Dx mark II. De prijs daalt gewoon niet. Kennelijk is het nog steeds niet nodig om de doelgroep te lokken. Ze komen kennelijk toch wel. Deze camera wordt dan ook voornamelijk aangeschaft door de beroepsgroep en in beperkte mate door de enthousiaste amateur.
De Canon 5Ds RVoor de
Canon 5Ds R zie je eigenlijk hetzelfde als bij de Canon 1Dx-lijn. Er wordt een prijs bepaalt en daar kun je de camera voor kopen. In juli 2016 hebben ze zelfs de prijs van de Canon 5Ds R nog ietsje verhoogd... Lang wachten levert hier dus nadeel op.