De 20D is een oudere camera.. Of de technologie achterhaald is, is de vraag. Jah de techniek is veel verder dan de 20D maar de 20D was al een goede camera, de 30, 40 en 50D alleen maar beter, maar dat maakt de 20D nog niet tot een slechte camera. Ik heb de 350D, ook een oudere camera en ben er nog altijd tevreden over. (al wil ik wel wat nieuwe snufjes)
Ik zou nu alleen niet de 20D aanbevelen als je ook een 400D of een 450D kan betalen. Waarom zit ongeveer zo, canon ontwikkeld eens in de zoveel tijd een nieuwe computer, deze is steeds wat sneller, kan beter tegen ruis en zovoorts. Je kunt er dus vanuit gaan dat de 400D en de 450D een nieuwere, snellere, computer hebben. De 20D is tegenwoordig een erg basic toestel, waar niets teveel op zit. Op de 400D en 450D zijn de toen nieuwste technologien ingestopt. Waardoor ze net iets beter zullen presteren, denk dan aan wat snellere bestands verwerking, dus meer foto's per seconden, anti stof systeem, en nog meer van dat soort snufjes die het gebruiks gemak als je er mee hebt leren omgaan verbeterd.
Ik ben het dus een beetje eens met Vioto, ik zou in jouw geval ook gaan voor de 400D of de 450D. Dat het een instapper is, is geen beperking, Je zult op den duur, wel eens willen dat iets er nu net wel of juist niet op zat! maar denk niet je essentiele dingen gaat missen.
De 18-55 was zeker vroeger geen geweldige lens, voor de eerste maanden kun je er best mee uit de voeten maar verwacht er niet teveel van. Er zijn best wel betaalbare alternatieven. Ook hier moet ik weer mee met Vincent, over het algemeen maken je lenzen het verschil. Uiteraard speelt je camera ook een grote rol. Zoals Vincent aangeeft, gaan lenzen bij niet kapot gaan, heel lang mee! De vraag is alleen of jouw wensen net zo lang mee gaan, je kunt daarom beter een lens kopen, waar je zeker weet dat je nog lang plezier van gaat hebben, ipv dat je die over een paar maanden wilt vervangen.
Mijn advies zou zijn, draai het om, kijk wat je er mee wilt gaan doen, en welke lenzen daar bij passen. vogel fotografie vraagt een andere lens dan landschaps fotografie. Kijk wat er goed is, en wat binnen je budget valt. Kijk dan wat er over is voor een body en zoek in die prijs klasse een body. Uiteraard moet je wel wat over houden. Ik weet niet wat je er mee gaat doen, maar een leuke range is vaak 18 tot 300mm of zo. Ik zou daarom kijken naar een 18-55 IS en een 75-300 of 70-300. De 75-300 is een wat ouder ontwerp, maar is een prima lens, voor een kleine prijs. De 75-300 is 140 euro nieuwe tweedehands, moet je die een heel stuk goedkoper kunnen vinden, met stevig onderhandelen is 80 euro wel te halen. De 18-55IS kost soms maar 90 euro als Bulk, dus geen doos, of een witte doos, dat is gewoon goed, maar ze kopen dan kits in en verkopen de body los. Dat is goedkoper dan los bestellen. De IS is heel veel malen beter dan de 18-55 zonder IS.
Mocht dit nu een setje zijn waar jij iets aan hebt, dan ben je dus 170 euro kwijt, dan kun je in jouw budget zoeken naar een camera van 330 euro.
Het is vakantie, en crisis, dus ik denk dat mensen minder grote dingen kopen, er is dus nog wel wat te onderhandelen op marktplaats.
|