Het is 06 jul 2025 03:49

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Auteur Canon of Nikon?
 Canon of Nikon?
BerichtGeplaatst: 25 mei 2008 16:12 
Ik heb nu op het moment een panasonic lumix. Een geweldig mooie camera voor niet al te veel geld, waar je toch redelijk wat mee kan doen. In de toekomst wil ik gaan voor een canon of een nikon. Kunnen jullie me wellicht wat op weg helpen.. je hoort zoveel tegenstrijdige verhalen over de canon en nikon. Is een canon nu zoveel beter dan een nikon of andersom? Of maakt het elkaar niet zo gek veel uit? Alle tips zijn welkom hoor... dus kom maar op... :D

Laatst bijgewerkt door Kimeta op 25 mei 2008 16:17, in totaal 2 keer bewerkt.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Canon of Nikon?
BerichtGeplaatst: 25 mei 2008 16:14 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Canon! :jump
En straks niet naar Henry luisteren, hoor. :rof

De 450D is nu goed te betalen. Ik zou er nu zo voor gaan als ik een nieuwe nodig had. :D

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Canon of Nikon?
BerichtGeplaatst: 25 mei 2008 16:17 
Zie je... volgens mij weet ik het straks ook niet meer... hahaha... het is toch wat eenieder zelf prettig vindt. Maar goed, ben toch heeeeel benieuwd naar de reactie's van andere hoor... dus brandt maar los hoor...

Canon of Nikon?
BerichtGeplaatst: 25 mei 2008 16:26 
Lid
Fotografie

Sja, hier ga je niet uit komen door er hier naar te vragen.
Ik heb een Canon en ben er heel tevreden over.

Canon of Nikon?
BerichtGeplaatst: 25 mei 2008 16:33 
Dwa schreef:
Sja, hier ga je niet uit komen door er hier naar te vragen.
Ik heb een Canon en ben er heel tevreden over.

Kan jij mij dan wellicht aangeven waarom jij erover tevreden bent?

Canon of Nikon?
BerichtGeplaatst: 25 mei 2008 16:51 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Hey Kim,

Toch ook maar ff een reactie van mij.... :D
Geen van beide... ;)
Kijk ook eens naar Pentax... bijv. de K10D, K100D, K200D of zelfs de K20D.
Zelf heb ik de K10D en deze bevalt me heel goed.
De body is stofdicht en spatwaterdicht en heel degelijk uitgevoerd.
Voordeel ten opzichte van de Canon of Nikon, de camera heeft een ingebouwde beeldstabilisator net zoals je Panasonic Lumix.
Dit heeft als voordeel dat je geen dure lenzen hoeft aan te schaffen met ingebouwde stabilisator.
En in de testen komt hij ook goed naar voren en is meestal goedkoper ook dan een vergelijkbare camera van Canon of Nikon.

Suc6 met je zoektocht... ;)

Laatst bijgewerkt door Falcon op 25 mei 2008 17:29, in totaal 1 keer bewerkt.

Canon of Nikon?
BerichtGeplaatst: 25 mei 2008 16:53 
Falcon schreef:
Hey Kim,

Toch ook maar ff een reactie van mij.... :D
Geen van beide... ;)
Kijk ook eens naar Pentax... bijv. de K10D, K100D, K200D of zelfs de K20D.
Zelf heb ik de K10D en deze bevalt me heel goed.
De body is stofdicht en spatwaterdicht en heel degelijk uitgevoerd.
Voordeel ten opzichte van de Canon of Nikon, de camera heeft een ingebouwde beeldstabilisator net zoals je Panasonic Lumix.
Dit heeft als voordeel dat je geen dure lenzen hoeft aan te schaffen met ingebouwde stabilisator.
En in de testen komt hij ook goed naar voren en is meestal goedkoper ook dan een vergelijkbare camera van Canon of Nikon.

Suc6 met je zoektocht... ;)

Groetjes, Peter

Thanks Peter voor je reactie's... zal wel eens verder kijken en googlen :-) Fijn dat je het zo uitgebreidt hebt toegelicht!

Canon of Nikon?
BerichtGeplaatst: 25 mei 2008 17:17 
Lid
Fotografie

Nikon!
En niet naar Wendy luisteren, hoor...

Effe serieus... maakt allemaal niet zoveel uit.
De beroeps fotograferen voornamelijk met Nikon en Canon. De reden hiervoor is dat beide merken een groot assortiment bodies én lenzen hebben: voor de beginnende amateur tot vergevorderde professional. Wat veel belangrijker is het antwoord op de vraag:
- wat wil je fotograferen
- hoeveel geld heb je er voor over

Nikon en Canon hebben dus zo'n beetje alles wat je maar kunt wensen. De apparatuur is wel duurder dan van andere merken die niet zo'n breed assortiment leveren.
Voor bijvoorbeeld sportfotografie hebben zowel Nikon als ook Canon een body gemaakt die hier bijzonder geschikt voor is. De 10 frames per seconde die de Canon 1D Mark III kan maken, staat bijvoorbeeld op eenzame hoogte...
Voor macrofotografie heb je speciale lenzen nodig (niet perse noodzakelijk, maar wel handig...).
etc. etc.

Vraag maar wat je precies wilt weten :)

Profiel op dit foto forum
 Canon of Nikon?
BerichtGeplaatst: 25 mei 2008 17:25 
Ik ben iemand die graag in de natuur is en daar al het moois op de plaat wil vastleggen. Verder fotografeer ik graag dieren etc. Maar ben zelf ook creatief bezig, door met de natuur te spelen zal ik maar zeggen, met de schaduwen die de zon kan veroorzaken bijvoorbeeld. Door juist daar een object etc te plaatsen en te fotograferen. Dus een camera voor snelheid hoeft voor mij niet zo. Alhoewel met dieren etc, is dat soms wel handig.

Thanks voor je uitleg Henri! Waardeer ik zekers :)

Canon of Nikon?
BerichtGeplaatst: 25 mei 2008 18:59 
Lid
Fotografie

Canon, Nikon, Pentax, Sony, allemaal topmerken, en gelijkwaardig, merk zegt dus niets.

Ten eerste ga naar een winkel, en houdt ze allemaal eens vast, welk model en merk ligt leker in je hand, erg belangrijk, mischien springt er daar een mee uit voor je.

Ten tweede, een keuze voor een wat ouder model die al is vervangen door de opvolger van een bepaald merk, worden vaak tegen veel lagere prijzen uit de winkels gedaan, tewijl de specificatie verschillen voor de beginnende fotograaf te verwaarlozen zijn. Doel van deze keuze, is dat je van het bespaarde geld een fijne en betere lens kan aanschaffen, vooral bij Canon en Nikon zijn de kitlenzen van beduidend mindere kwaliteit. Pentax en Sony leveren daartegen iets betere kitlenzen... :)

Canon of Nikon?
BerichtGeplaatst: 25 mei 2008 21:09 
Lid

Bezwaar bewerken: Ja
@mendel: Niet om het een of ander, maar de nikon kitlenzen staan toch ook erg goed aangeschreven...

@Kimeta: Er is niet een "best merk". Net zoals dat er geen "perfecte camera" of "perfecte lens" bestaat. Ergonomie is erg belangrijk, Mendel kaartte dit al aan. Ergonomie was voor mij jaren terug de reden dat ik voor een (analoge) spiegelreflex van Nikon ging i.p.v. de Canon-equivalent.
Qua kwaliteit hoef je tegenwoordig bij geen (van de grote merken) meer in te boeten.

Canon of Nikon?
BerichtGeplaatst: 25 mei 2008 21:34 
Lid
Fotografie

Als het aantal beelden per seconde minder belangrijk is, scheelt je dit al een berg euro's :)
De speciaal voor de sport "gemaakte" camerabodies zijn namelijk niet de goedkoopste...

Ben het helemaal eens met Mendel dat een net verouderd model helemaal geen slechte keuze is.

Waar je niet te veel waarde aan moet hechten is het aantal MegaPixels van de CCD. Helemaal niet zo interessant als vele verkopers je willen doen geloven. Met een 5 MegaPixel camera kun je al enorme vergrotingen van foto's maken.

De technische kwaliteit van de foto wordt veel meer bepaald door de kwaliteit van de lenzen, maar ook hier moet je je niet gek laten maken. Een aantal lensfouten verdwijnen ook door te kiezen voor een crop camera (een niet full frame camera). Een full frame camera is bijvoorbeeld de Nikon D3 of de Canon 5D.

De lenzen die in de testen als minst goed uit de bus komen zijn vaak de kitlenzen, de zoomlenzen die standaard meegeleverd worden. De scherpte van deze lenzen is vaak niet zo goed, wat resulteert in minder scherpe foto's. Als je het kunt veroorloven, koop de kitlens dan niet maar koop een andere lens.

De kwaliteit van de lens bepaalt in hoge mate de prijs. Deze kwaliteit wordt bepaald door:
- de kwaliteit van het glaswerk
- de kwaliteit van de behuizing van het glaswerk (maar dit kun je niet los van de lenzen kiezen)
- de lichtgevoeligheid van de lens
- het zoombereik van de lens (uiteraard alleen bij zoomlenzen)
- overige technische lenszaken
De vraag is alleen... wat zijn de verschillen dan?

De kwaliteit van het glaswerk
Door goed glaswerk heb je minder last van lensfouten, zoals:
- vignettering ofwel lichtafval in de hoeken: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vignettering
- purple fringing ofwel het paarse spook: http://www.fotocentraal.nl/achter_3.php
- haarscherpe beelden of minder scherpe beelden

De kwaliteit van de behuizing van het glaswerk (maar dit kun je niet los van de lenzen kiezen)
Vaak zie je dat de toplenzen een betere behuizing hebben voor de lenzen. De zoomlenzen bijvoorbeeld zoomen binnen de behuizing. De lens is beter beschermt tegen waterspatten en vuil. Een behuizing kun je helaas niet los van de lenzen bestellen.

De lichtgevoeligheid van de lens
Hoe lichtgevoeliger de lens, hoe langer je met bestaand licht nog kunt blijven fotograferen. Een flitser is niet in alle situaties de oplossing en een flitser beinvloed vaak de sfeer (ook al kun je hier bij sommige camera's/flitsers iets aan doen via flitslichtcompensatie). Denk bijvoorbeeld maar aan een situatie waarbij je onderwerp op 30 meter afstand staat... Vele flitsers kunnen deze afstand niet overbruggen, waardoor je foto onderbelicht wordt. Een ander voorbeeld is dat je een kortere sluitertijd nodig hebt, dat een groter diafragma niet mogelijk is (kleinere f-waarde) en dat het verhogen van de iso-waarde je meer ruis oplevert....

Het zoombereik van de lens (uiteraard alleen bij zoomlenzen)
Hoe meer zoombereik, hoe hoger de prijs van de lens.

Overige technische lenszaken
Zaken als vibratie reductie / beeldstabilisatie en snelheid van focussen zijn zaken die de prijs van een lens ook opdrijven.

Houd er rekening mee dat dure lenzen (de toplenzen) vaak ook behoorlijk zwaar zijn.

V.w.b de kwaliteit van de body, deze wordt bepaald door o.a.:
- het aantal instelmogelijkheden op de camera
- de snelheid waarmee foto's gemaakt kunnen worden (voor jou minder van belang)
- de mate van ruisbeheersing, de hele dure modellen beheersen ruis tot iso1250 goed, bij de minder dure modellen zie je vanaf iso 400 al ruis in je foto.
Daarnaast is een groot LCD scherm wel prettig.
De duurdere modellen zijn in het algemeen ook wat groter gebouwd, maar helaas ook wat zwaarder omdat de body niet van plastic maar van magnesium is gemaakt...

De meeste bodies hebben een flitser aan boord, zodat je altijd flitslicht bij de hand hebt.
Daarnaast kan het handig zijn om niet voor een accu als stroombron te kiezen, maar voor AA-batterijen. Zelf ben ik niet zo bang dat ik zonder stroom kom te zitten zodat ik de accu niet kan opladen (heb wel een reserve accu aangeschaft).

:)

Canon of Nikon?
BerichtGeplaatst: 25 mei 2008 22:20 
Ontzettend bedankt voor al jullie reactie's. Daar heb ik veel aan. Echt super zoals jullie hebben gereageerd!

Leuk overigens dat er zo gereageerd wordt, op een neutrale manier. Dat elke camera zijn eigen waarde heeft!

Henry, echt super! Je lange uitgebreide reactie! Thanks!

Canon of Nikon?
BerichtGeplaatst: 25 mei 2008 23:29 
Lid
Fotografie

Ik had een analoge Canon (EOS 300), en toen ik een digitale wilde, was het slim om weer Canon te kopen. De lenzen van de analoge konden ook op de digitale.

Ik heb de 330D nu, en die bevalt prima. Ben wel eens naar een winkel geweest om te vragen of ik em nou beter in kon ruilen voor een 400D, maar de verkoper zei dat dat helemaal geen nut had; zoveel verschil is er niet. En de 300D doet het prima bij mij.
Ik heb ook gemerkt dat goede lenzen heel belangrijk zijn; zo heb ik nu een hele goede van Sigma, en die gebruik ik het meest, zo vaak als het maar kan. Ook al heeft die een vast brandpuntafstand van 150 mm, die is gewoon het scherpst.
Dus zoals Mendel zegt: beter een wat goedkopere body en goede lens(en).

Natuurlijk zou ik ook heel graag een nieuwe body willen, maar ach, als er dan weer een mooie lens binnen handbereik (lees: budgetbereik) komt, dan ga ik daar toch maar weer voor. ;)

Trouwens; Nikon heeft meer last van ruis dan Canon toch? Dat is toch een (van de?) verschillen bij die 2?

Canon of Nikon?
BerichtGeplaatst: 25 mei 2008 23:55 
Lid
Fotografie

Canon of Nikon?

Zie het als een auto.
Mercedes of een BMW?

Allebei zijn goed alleen krijgt Nikon nu ook door dat ze al die tijd de "verkeerde" censor techniek hebben gebruikt wat resulteerde in te veel ruis op hoge ISO.
Nu gaan ze ook Canon achter na wat dat betreft.

Ach, volgens mij maakt het niet uit.
Het zijn twee bedrijfen die met hun tijd mee gaan en het is maar wat je wilt fotograferen en of je al die technologie nodig hebt.

Canon of Nikon?
BerichtGeplaatst: 26 mei 2008 06:04 
Lid

Nikon's ruisprestaties zijn tegenwoordig ook erg vooruit gegaan, lees de vergelijkingssites er maar op na.. Met de overstap naar CMOS i.p.v. CCD. Het klopt inderdaad dat Canon daar vroeger vlagdrager in was.

Canon of Nikon?
BerichtGeplaatst: 26 mei 2008 09:33 
thanks voor jullie openhartigere reactie's... bij mij gaat het inderdaad ook om de budget wat het te verdragen kan en dan wil ik gewoon graag alle ditjes en datjes weten over canon en Nikon. Zelf ben ik altijd wel meer een Canon geweest. Weet niet echt waarom.. maar precies zoals iemand al eens noemde.. meer een kwestie gevoel. Maar ik heb me toch laten overhalen door een kennis dat Nikon toch ook niet verkeerd zou zijn. Dus vandaar mijn vraag, toch ook benieuwd naar de reactie's en kenners op dit forum. Superbedankt, echt toppie hoor, al die reactie's..

Canon of Nikon?
BerichtGeplaatst: 26 mei 2008 10:12 
Lid

Beide goed. Zowel canon als nikon.
(een Fuji/olympus/pentax/samsung/panasonic is ook niet verkeerd)

Canon of Nikon?
BerichtGeplaatst: 26 mei 2008 11:40 
Lid
Fotografie

Ben benieuwd welk merk het wordt....

gaat winnen! :grin2

Canon of Nikon?
BerichtGeplaatst: 26 mei 2008 11:53 
Lid
Fotografie

Tips genoeg he? ;)

Ik wou je in elkgeval nog even een tip geven aangezien je toch aan je budget moet denken.
Ik heb het al eerder aangegeven, maar is zeker niet onbelangrijk.
Canon en Nikon zijn beide idd zeer goede camera's, echter maken ze nog geen gebruik van beeldstabilisatie in de body. Wil je een telezoom-lens aanschaffen, dan is beeldstabilisatie eigenlijk een "must". Zowel Canon als Nikon bieden daarvoor lenzen met ingebouwde beeldstabilisatie waardoor deze lenzen een heel stuk duurder uitvallen dan lenzen zonder.
En een goede lens is minstens zo belangrijk als een goede camera.

Mijn advies dus met het oog op budget en toch beeldstabilisatie: kijk naar een camera met ingebouwde beeldstabilisator zoals Sony of Pentax
Hiervoor zijn hele reeksen lenzen beschikbaar zowel van eigen merk als van derden zoals Tamron en Sigma, voor Sony wat meer dan Pentax, maar Pentax is bezig met een opmars door nwe eigen lenzen op de markt te brengen.

Zelf heb ik dan de camera aangeschaft zonder kit-lenzen en gelijk degelijke lenzen erbij gekocht van Sigma om zo wat kosten te besparen. Maar om te beginnen kun je natuurlijk ook een camera aanschaffen met standaard lenzen zoals de 18-55mm en de 55-200mm.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende