Als het aantal beelden per seconde minder belangrijk is, scheelt je dit al een berg euro's

De speciaal voor de sport "gemaakte" camerabodies zijn namelijk niet de goedkoopste...
Ben het helemaal eens met Mendel dat een net verouderd model helemaal geen slechte keuze is.
Waar je niet te veel waarde aan moet hechten is het aantal MegaPixels van de CCD. Helemaal niet zo interessant als vele verkopers je willen doen geloven. Met een 5 MegaPixel camera kun je al enorme vergrotingen van foto's maken.
De technische kwaliteit van de foto wordt veel meer bepaald door de kwaliteit van de lenzen, maar ook hier moet je je niet gek laten maken. Een aantal lensfouten verdwijnen ook door te kiezen voor een crop camera (een niet full frame camera). Een full frame camera is bijvoorbeeld de Nikon D3 of de Canon 5D.
De lenzen die in de testen als minst goed uit de bus komen zijn vaak de kitlenzen, de zoomlenzen die standaard meegeleverd worden. De scherpte van deze lenzen is vaak niet zo goed, wat resulteert in minder scherpe foto's. Als je het kunt veroorloven, koop de kitlens dan niet maar koop een andere lens.
De kwaliteit van de lens bepaalt in hoge mate de prijs. Deze kwaliteit wordt bepaald door:
- de kwaliteit van het glaswerk
- de kwaliteit van de behuizing van het glaswerk (maar dit kun je niet los van de lenzen kiezen)
- de lichtgevoeligheid van de lens
- het zoombereik van de lens (uiteraard alleen bij zoomlenzen)
- overige technische lenszaken
De vraag is alleen... wat zijn de verschillen dan?
De kwaliteit van het glaswerk
Door goed glaswerk heb je minder last van lensfouten, zoals:
- vignettering ofwel lichtafval in de hoeken:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vignettering- purple fringing ofwel het paarse spook:
http://www.fotocentraal.nl/achter_3.php- haarscherpe beelden of minder scherpe beelden
De kwaliteit van de behuizing van het glaswerk (maar dit kun je niet los van de lenzen kiezen)
Vaak zie je dat de toplenzen een betere behuizing hebben voor de lenzen. De zoomlenzen bijvoorbeeld zoomen binnen de behuizing. De lens is beter beschermt tegen waterspatten en vuil. Een behuizing kun je helaas niet los van de lenzen bestellen.
De lichtgevoeligheid van de lens
Hoe lichtgevoeliger de lens, hoe langer je met bestaand licht nog kunt blijven fotograferen. Een flitser is niet in alle situaties de oplossing en een flitser beinvloed vaak de sfeer (ook al kun je hier bij sommige camera's/flitsers iets aan doen via flitslichtcompensatie). Denk bijvoorbeeld maar aan een situatie waarbij je onderwerp op 30 meter afstand staat... Vele flitsers kunnen deze afstand niet overbruggen, waardoor je foto onderbelicht wordt. Een ander voorbeeld is dat je een kortere sluitertijd nodig hebt, dat een groter diafragma niet mogelijk is (kleinere f-waarde) en dat het verhogen van de iso-waarde je meer ruis oplevert....
Het zoombereik van de lens (uiteraard alleen bij zoomlenzen)
Hoe meer zoombereik, hoe hoger de prijs van de lens.
Overige technische lenszaken
Zaken als vibratie reductie / beeldstabilisatie en snelheid van focussen zijn zaken die de prijs van een lens ook opdrijven.
Houd er rekening mee dat dure lenzen (de toplenzen) vaak ook behoorlijk zwaar zijn.
V.w.b de kwaliteit van de body, deze wordt bepaald door o.a.:
- het aantal instelmogelijkheden op de camera
- de snelheid waarmee foto's gemaakt kunnen worden (voor jou minder van belang)
- de mate van ruisbeheersing, de hele dure modellen beheersen ruis tot iso1250 goed, bij de minder dure modellen zie je vanaf iso 400 al ruis in je foto.
Daarnaast is een groot LCD scherm wel prettig.
De duurdere modellen zijn in het algemeen ook wat groter gebouwd, maar helaas ook wat zwaarder omdat de body niet van plastic maar van magnesium is gemaakt...
De meeste bodies hebben een flitser aan boord, zodat je altijd flitslicht bij de hand hebt.
Daarnaast kan het handig zijn om niet voor een accu als stroombron te kiezen, maar voor AA-batterijen. Zelf ben ik niet zo bang dat ik zonder stroom kom te zitten zodat ik de accu niet kan opladen (heb wel een reserve accu aangeschaft).
