Het is 15 mei 2025 22:47

Auteur (slave) flitser
 (slave) flitser
BerichtGeplaatst: 05 okt 2009 20:26 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ik heb totaal geen kaas gegeten van mogelijkheden en onmogelijkheden wat betreft dit onderwerp, maar ben wel benieuwd wat even grofweg de verschillen zijn met name in gebruik.
Ik weet dat gewone flitser helemaal naar wens in te stellen is en de slave flitser in principe meeflitst met je eigen flitser.
Nu ben ik voorlopig nog niet van plan een echt flitser zeg maar aan te schaffen vanwege de prijs en ik moet uberhaupt nog heel hard sparen voor een leuk objectief, staat nog altijd met stip bovenaan in de lijst.
Maar ik zit wel beetje te neuzen voor een slaveflitser of gelijkwaardig, met name deze 3 heb ik bekeken vanwege de prijs :blush maar wordt er geen hout wijzer van vanwege de ontbrekende informatie;
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.12302
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.11400
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.12301
Iemand zijn/haar ideeen hierover?

Met name is mijn bedoeling om te kunnen spelen met flits maar waar ik flexibel mee kan richten vooral om niet direct te moeten flitsen maar via plafond of muur bijvoorbeeld, dus eigenlijk vooral een soort kennismaking met de flitser zeg maar....alleen is het punt met slave flitser dat je camera flitser geloof ik ook af gaat.
Wie kan mij vertellen wat interessant voor mij zou kunnen zijn? Boven de 30 euro wil ik eigenlijk niet komen, dan spaar ik liever door voor een echt flitser en doe ik het liever dan écht in een keer goed....het is nu puur bedoeld om beetje kennis te maken en te spelen en het hoeft allemaal geen uitermate goed spul te zijn, zolang het natuurlijk geen consequenties heeft voor mijn apparatuur...maar dat lijkt me niet.
Kortom mijn vragen zijn dus vooral;
- wat is grof uitgelegd het verschil tussen flitser en slave flitser
- kan iemand wat meer vertellen over de 3 flitsers in de linken (mss kent iemand ze)
- heeft iemand nog evt andere leuke alternatieven?

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 (slave) flitser
BerichtGeplaatst: 07 okt 2009 19:49 
Lid

Geslacht: Man
de (master-) flitser gaat af als de camera dat wil, de slave-flitser reageert op het licht van de hoofdflitser (de master). vandaar: slave (slaaf). de slave hoeft dus ook niet gekoppeld te zijn aan de camera.

ik heb zelf twee keer de flitser philips ct38, en die bevalt me prima. of ze nog te krijgen zijn weet ik niet.

ik gebruik ze vooral als ik (portretten maak, en) de schaduw weg wil hebben. door ze loodrecht op elkaar te zetten, is dat heel eenvoduig.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 (slave) flitser
BerichtGeplaatst: 07 okt 2009 20:19 
Lid
Fotografie

Bedankt voor je reactie!
Ik heb even zitten googlen op 'philips ct38' en tot dusver vind ik er niets over, behalve tig hits over ct scanners van philips :P dus ik gok dat die niet meer te krijgen zijn.
De gewone flitser kan dan niet los van de camera....ik heb nu paar keer in filmpjes gezien dat dat wel gebeurt....maar daar heb je mss dan weer andere (tussen) hulpmiddelen voor nodig dan?
Heb je mss een visie op een van de flitsers die in de linken staan? Of zegt dat je ook niets?

(slave) flitser
BerichtGeplaatst: 07 okt 2009 21:08 
Lid
Fotografie

Mido, ik zie dat je fotografeert met een NIkon en dat is natuurlijk goed :P
Nikon heeft (volgens haar) een creatief belichting systeem... Relatief eenvoudig kun je meerdere flitsers eenvoudig aansturen. Daar komt nog eens bij dat elke Nikon flitser op basis van een aantal voorflitsen zelf de hoeveelheid licht bepaald wat naar het onderwerp moet worden gestuurd. Input voor dit gegeven zijn de instellingen die je op de flitser doorvoert. Bij Nikon fungeert de flitser dus onafhankelijk van de camera. Dit is volgens Nikon de basis voor creatieve flitsfotografie... Een systeem gebaseerd op enkel en alleen Nikon flitsers is best wel duur. Ik begrijp dan ook goed dat je je verdiept in flitsers van een ander merk. Slave flitsers kunnen een goede oplossing zijn. Werken met ander merk flitsers zal je wel meer insteltijd kosten, maar als dat geen probleem is.
Ik heb geen verstand van de slave flitsers, dus daar kan ik je niet mee helpen. Ik kan je wel helpen aan een aantal interessante links over reportageflitsers. Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Alles wat je altijd al had willen weten over Strobist en strobist technieken
http://strobist.blogspot.com/2006/02/welcome-to-strobist.html
Kijk hier met name bij Lightning 101 en Lightning 102

Strobist-artikelen op een collega-site
http://forum.belgiumdigital.com/archive/index.php/f-99.html

Een site over het Nikon CLS systeem (in het engels)
http://www.nikoninaction.com/nikon-cls.htm

Een site over het Nikon CLS flits meetsysteem (in het nederlands)
http://www.photofacts.nl/fotografie/rubriek/strobist/nikon_cls_nikon_ttl_flits_meet_system.asp

Het Nikon CLS practical guide (engels)
http://nikonclspracticalguide.blogspot.com/

Succes!

:)

(slave) flitser
BerichtGeplaatst: 07 okt 2009 21:29 
Lid

sorry, ik bedoelde de philips 38CT (dus letters en cijfers andersom). soms zijn ze op marktplaats te koop.

er staat nu een philips 31CT te koop (op marktplaats, verkoper in Apeldoorn), maar ik weet niet zeker of die slave-mogelijkheden heeft.

(slave) flitser
BerichtGeplaatst: 07 okt 2009 22:15 
Lid
Fotografie

Wauw, nou als ik daar niet wijzer van kan worden weet ik het ook niet meer, dank je voor de info en de moeite!
Ik heb nog wel eens wat moeite met engels in de zin van termen begrijpen enzo, dus ga dit van de week eens op m'n gemakje eens doornemen. :upc

Henry schreef:
Mido, ik zie dat je fotografeert met een NIkon en dat is natuurlijk goed :P
:rof

Nee zeker op dit moment heb ik geen moeite met minder snelheid, het is puur het bedrag omdat ik echt 0,00000 begrijp en weet wat je met een flitser kan en waar ik op zou moeten letten om er leuk mee uit de voeten te kunnen.
Zo heb ik pas afgelopen aug m'n dslr durven aanschaffen nadat ik al een tijdje met een hybride camera heb mogen spelen en op cursus ben gegaan en ontdekken wat er zo'n beetje mogelijk is en wat ik zelf er mee kan.
Zo ook dit idee om een niet al te dure flitser aan te schaffen, eigenlijk puur om eens te "proeven" en te ervaren waar ik op moet letten mocht ik ooit een goede aan willen schaffen.
Het liefst ga ik alvast spelen met een instelbare, maar qua prijs liggen die hoger en daarnaast kan de slave flitser sowieso los van de camera gebruikt worden (al zit je dan wel weer met het afgaan van de cameraflitser), maar daarom gok ik mijn kansen hoger op slave flitser.

lvangaal schreef:
sorry, ik bedoelde de philips 38CT (dus letters en cijfers andersom). soms zijn ze op marktplaats te koop.

er staat nu een philips 31CT te koop (op marktplaats, verkoper in Apeldoorn), maar ik weet niet zeker of die slave-mogelijkheden heeft.

Thx voor je reactie,
De 38ct krijg ik ook weer veel scanners te zien, maar de 31ct krijg ik idd 2 keer marktplaats te zien, idd ook die uit apeldoorn.
Maar begrijp ik nou dat dit een instelbare flitser is, maar dat instelbare ook slave mogelijkheden hebben?
Bij beide advertenties staat er geen prijs bij...wat zou een redelijke prijs zijn voor deze flitser en kan deze wel los van de camera dan, want hij heeft geen beweegkop waar ik bijv naar het plafind kan richten als hij alleen vast op camera kan.
En last but not least; zit ik niet vast aan een bepaald systeem die de flitser zou moeten hebben om op m'n camera te kunnen functioneren? (ik heb nikon D60)
Sorry voor al die vragen, ik heb echt geen idee....

(slave) flitser
BerichtGeplaatst: 08 okt 2009 08:10 
Lid

de 38CT en 31CT zijn beide instelbaar als slave-flitsr, dwz met een knopje maak je er een master of een slave van.
de 38CT heeft drie standen voor verschillende lichtsterkte.met een draaischijf kies je voor
de stand en de asa (nu ISO?) en daaruit kun je dan het diafragma aflezen.

de 38CT heeft een intern draaibare spiegel waarmee je het licht kunt richten.

of de 31CT dat (drie standen en draaibare spiegel) ook heeft weet ik niet.

ik zelf zou er wel 20 euro voor hebben , maar ik heb er al twee dus ik zal niet bieden ;)

(slave) flitser
BerichtGeplaatst: 08 okt 2009 12:03 
Lid

ik heb nog even opmartkplaats gekeken naar de foto's van de 31CT. hij heeft ook drie standen. ik vermoed ook een draaibare spiegel. verschil: de 31 is minder lichtsterk dan de 38.

(slave) flitser
BerichtGeplaatst: 08 okt 2009 13:30 
Lid
Fotografie

Bedankt voor het meekijken!
Oke dus als de spiegel kan draaien, kan je het licht dus intern ergens anders op richten.
Het minder lichtsterk zal voor mij niet zo'n belemmering zijn, omdat het echt als "speledingetje" wordt aangeschaft ben ik niet zo heel erg kritisch.
Ik ga denk ik maar eens informeren...

(slave) flitser
BerichtGeplaatst: 08 okt 2009 13:50 
Lid
Fotografie

Ik twijfelde nog of het dan wel op mijn camera zou kunnen, maar ik zie dat jij ook de D60 hebt, dan zou die 31ct ook wel bij mij werken.
20 euro valt dan echt mee, had duurder verwacht.
Ik vind het wel leuk dat de flitser dus beide kan, instelbaar en slave, twee vliegen in 1 klap om te kijken wat ik daarmee kan.
Ik heb de persoon gebeld; de spiegel kan idd draaien en ik ga m kopen voor 20 euro.
Wel leuk want a.s zaterdag begint mijn fotografie cursus weer en ik begreep dat we meer met portret gaan doen, al kan ik daar nog helemaal niets van...met m'n inmiddels hebbende grijskaart, zelfgemaakte reflectiescherm en dan nog flitser....moet ik toch leuk kunnen oefenen lijkt me :DD
Bedankt voor het meedenken!

(slave) flitser
BerichtGeplaatst: 09 okt 2009 20:41 
Lid

mido,

als je genoeg geld hebt, zou ik ook de tweede kopen. een als master, een als slave. je hebt dan twee keer dezelfde lichtsterkte.

de slave reageert overigens ook op de inbouwflitser van de Nikon D60.

succes met de cursus.

Leo

(slave) flitser
BerichtGeplaatst: 10 okt 2009 12:04 
Lid
Fotografie

Even nog ter aanvulling.
er zijn ook slave-flitsschoentjes te verkrijgen
Dan kan je dus van elke middencontactflitser een
slave flitser maken.

(slave) flitser
BerichtGeplaatst: 12 okt 2009 00:43 
Lid
Fotografie

Apart, jullie hebben gister en eergister gereageerd....ik heb 2 dagen tot aan nu net niet het forum op gekund vanwege een verhuizing?
Nou ja....ik kan er weer op :)

Thx voor jullie reacties, ik heb de koop toch afgezegd......dit omdat iemand mij vertelde dat je moet oppassen om zomaar een flitser op je camera te zetten, dat het sowieso om een flitser moet gaan die voor nikon gemaakt is. Bij navraag is die flitser gebruikt voor een pentax.
Ik schrok hiervan....ik dacht heel simpel; als het niet voor mijn camera weggelegd zou zijn doet ie het gewoon niet, daar wil ik wel 2 tientjes voor riskeren....maar als mijn camera op welke manier dan ook stuk kan gaan, kan ik beter meteen een flitser van 300 eurie kopen, dan ben ik goedkoper uit :wacko ....
Ik heb toch besloten nog even info te blijven inwinnen en blijven lezen over flitsers en ga iig voor een flitser die voor nikon is bedoeld is.
De slave flitser maakt geloof ik niet uit omdat het niet in direct contact staat met de camera...kan ik mss wat betreft kleine prijsjes voor de slave gaan mss?
Thx voor jullie reacties en meedenken en ook een goede tip met flitsschoentje!

(slave) flitser
BerichtGeplaatst: 12 okt 2009 00:56 
Lid
Fotografie

lvangaal schreef:
mido,

als je genoeg geld hebt, zou ik ook de tweede kopen. een als master, een als slave. je hebt dan twee keer dezelfde lichtsterkte.

de slave reageert overigens ook op de inbouwflitser van de Nikon D60.

succes met de cursus.

Leo

Ah oke, dan zou ik als ik zover ben te weten wat ik wil met evt "vaste" externe flitser op de camera een willekeurige camera erbij aan kunne schaffen als slave.
Ja thx, gister weer eerste les, ik heb er ook echt heel veel zin in! :headbang

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp