Het is 19 jun 2025 15:33

Auteur Walk-around lens om mee te nemen naar Thailand
 Walk-around lens om mee te nemen naar Thailand
BerichtGeplaatst: 17 maart 2010 14:43 
Lid
Offline op het foto forum

Van de zomer wil ik op vakantie naar Thailand.
(tenminste, als de rust is wedergekeerd)

Hiervoor ben ik opzoek naar een pro-sumer walk-around lens.
Ik heb een Canon 400D crop camera en ben niet van plan om ooit
over te stappen naar een full-frame, dus daar hoef ik geen rekening mee te houden.
Ook wil ik geen prof worden.
Ik heb al een Tokina 12-24 en m'n nieuwe lens is bedoelt voor het gebied hierboven.
Die 2 lenzen zullen dan de enigste 2 zijn die ik meeneem.
Aansluitend op m'n 12-24 zat ik aan een lens te denken die wide iets rond de : 20 / 35mm heeft en in de tele stand tussen 70 en 150mm

De Canon 24-70L en de 24-105L zijn geweldig natuurlijk, maar te duur en te zwaar.
(Ik snap dat dit is als vragen naar een Toyota in een zaal vol Rolls eigenaren, maar toch)

Ik heb trouwens ook nog een 50mm 1.8 en een 100mm F2.8 macro, maar die mogen niet mee op vakantie

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 17 maart 2010 18:26 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik heb speciaal voor dit soort situaties (waar dus om een compromis gevraagd wordt) een van de compromislenzen bij uitstek aangeschaft: een 18-200mm :D

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 17 maart 2010 21:13 
Lid
Fotografie

liquid_ice schreef:
(Ik snap dat dit is als vragen naar een Toyota in een zaal vol Rolls eigenaren, maar toch)

En toch is de Toyota betrouwbaarder ondanks de laatste berichten. Met een Rolls sta je vaker stil :)

Maar wat is er met die andere lenzen? Zijn de stout geweest dat ze niet meemogen?

En wat is je eind wens? Is het voor memory en niet voor publikatie? Koop dan veel voor weinig een mega zoom van Sigma.

Jeroen

BerichtGeplaatst: 18 maart 2010 00:23 
Lid

Van de foto's wil ik een fotoboek maken en misschien de mooiste wat uitvergroot om op te hangen.

en ja, die andere lenzen zijn inderdaad stout geweest.
Nee, ik wil gaan backpacken en alles wat dat ik mee neem moet ik dus een hele maand lang bij me dragen.

BerichtGeplaatst: 18 maart 2010 00:25 
Lid
Fotografie

Wel aan de onderkant van je zoom, maar de Tamron 28-75 F2.8 is waar voor je geldt, scherp over hele zoombereik en stevig van bouw tegen een zachte prijs.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 18 maart 2010 00:54 
Lid
Fotografie

Als je een allround lensje wilt hebben welke aardig geprijsd is zou ik idd wat Duckie ook aangeeft voor zo'n superzoom gaan. Welliswaar moet je daarmee wel met wat evt minpunten kampem, maar ook daar zijn goede foto's mee te maken hoor.

Een zoom lensje tot 75 of 85 mm is imo leuk om zo het evt minpunt van vertekening wat tegen te gaan, maar ik ben bang dat wanneer 75 of 85mm je verste brandpuntsafstand gaat zijn je daar spijt van gaat krijgen als je ineens aldaar in thailand een keer verder wilt zoomen.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 18 maart 2010 01:17 
Lid
Fotografie

liquid_ice schreef:
...Nee, ik wil gaan backpacken en alles wat dat ik mee neem moet ik dus een hele maand lang bij me dragen.

Laatste zomervakantie ook met een rugzak rondgelopen, vandaar dus het advies om een 18-200mm te nemen.

Het hangt ook vanaf met wie je op vakantie gaat. Als je de tijd en ruimte krijgt om naar een goede compositie te zoeken, het juiste licht af te wachten e.d., dan zijn 2 of 3 lenzen nog het overwegen waard. Anders zou ik toch voor een alles-in-1 lens kiezen. Naast je camera is het ook nog eens verstandig om een extra geheugenkaartje, een reserve accu en een oplader mee te nemen. Als je ook nog eens een losse flitser mee wilt nemen, zul je zien dat het pakketje al snel in volume toeneemt.

Bij het wisselen van lens loop je ook nog eens kans op stof op je sensor. Een schoonmaaksetje zou je dan eigenlijk ook mee moeten nemen. Als je het bij de alles-in-1 lens houdt en gebruik maakt van de onboard flitser, dan heb je meer ruimte voor een setje extra kleren.

Ik had voor de camera een gewone rugzakje mee die ik eenvoudig uit de grote rugzak kon trekken als deze in het bagageruim van een bus moest. Deze kleine rugzak kun je ook op je borst dragen. Voordeel hiervan is dat de spullen in deze kleine "borstzak" alle aandacht krijgen. Geld en paspoort kunnen daar dan ook eenvoudig een plekje in krijgen.

BerichtGeplaatst: 18 maart 2010 01:45 
Lid
Fotografie

Mendel schreef:
Wel aan de onderkant van je zoom, maar de Tamron 28-75 F2.8 is waar voor je geldt, scherp over hele zoombereik en stevig van bouw tegen een zachte prijs.

Top lensje.. je hebt gelijk ook een koffiemolen.. maar dat als je daar door heen kijkt heb je een redelijk compromisloze lens.

Voor op vakantie wil ik nog wel een 18-200 gaan aanschaffen. Maar dat levert compromise op, en valt niet echt binnen het pro-sumer. in dat geval denk ik aan een 28-300L maar die is veel te duur, en te zwaar.

Er zijn in de superzooms niet zo heel veel hele goede objectieven, en dan zou je toch wat inleveren.

Als je niet zo heel veel tele gebruikt heb je aan die tamron een top lens.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp