. Wie zegt hier wat over scherpte?
Met de scherpte is er geen probleem hoor

. Maar zo scherp als jij het voorstelt zijn ze nu ook weer niet.
Mijn probleem is dat ik het gevoel heb dat mijn foto's fletser worden.
Wat ik het mooiste vind is als ik er in slaag om de zogenaamde 3D-gevoel in mijn foto's te hebben.
Een zeer goed voorbeeld daarvan is deze foto van Marcel Smit:
gallery/image_page.php?album_id=1&image_id=1614Voor zulke foto's moet niet alleen de scherpte goed zitten maar ook de kleuren en het contrast. Het micro-contrast om juister te zijn. En daaraan schort het hem hoe langer hoe meer. Ik heb het gevoel dat mijn foto's alsmaar kleurlozer, contrast-armer en platter worden. Ruiziger ook. En ik vind het ontzettend frustrerend dat ik mijn vinger niet op de oorzaak van het probleem kan leggen.
Het is al een eeuwigheid geleden dat ik nog eens een foto heb genomen met dat "woow 3D"-gevoel erin. En het er achteraf in photoshop trachten in te stoppen dat lukt niet. Want als het niet min of meer in de originele foto zit mag je doen wat je wil, je krijgt het er toch nooit in. Allez, ik toch niet in elk geval

.
Edit: kleine nuance in de tekst, 3D-gevoel ipv 3D-look. (Het gevoel alsof de foto's echt diepte hebben en hierdoor bijna lijken los te komen van de achtergrond).