Het is 22 jul 2025 22:07

Auteur Tokina 12-24mm F4.0 Nikon vs Tokina 12-24mm F4.0 Nikon II
 Tokina 12-24mm F4.0 Nikon vs Tokina 12-24mm F4.0 Nikon II
BerichtGeplaatst: 29 apr 2010 07:01 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
wil mij een beetje toe leggen op het gebied landschapsfotogravie, dit omdat het mij het meest aanspreekt..
combi van de 2 hobby's wandelen en :foto
wil dus volgende maand een klein kapitaaltje uitgeven aan dit verhaal..
nu ben ik best bereid om 90 euro meer te betalen voor de '"verbeterde" versie..is dit verhaal een verkoop praatje of geheel de waarheid..

De nieuwe Tokina bevat 13 elementen in 11 groepen, dit is onveranderd t.o.v. de vorige versie. 2 Asferische elementen (element nummer 2 & 7) moeten de vertekening minimaliseren & de randscherpte optimaliseren. Daarnaast moet het SD element zorgen voor minimale opkomst van color fringing. Iets waar de vorige Tokina nogal last van had (purple fringing).

en gaat dit een duidelijke verbetering opleveren kwa foto's puur kwa kwaliteit objectief..heb nu de 18-55 vr nikon
tevens word er een statief aangeschaft..
ook moet ik nog even kijken naar welk polarisatiefilter/nd/nd grad ik ga aanschaffen..hier over mogen jullie ook adviseren.. :blush
alvast bedankt voor jullie inbreng..als die komt :D

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 30 apr 2010 16:00 
Lid
Fotografie

heb alleen nog een vraag over de cp filter..
er zal een p-serie aangeschaft worden met nd en nd grads, nu heeft cokin ook een cp..weet iemand of dat wat is ?
of moet ik voor die van b+w/hoya/nikon enz kiezen..
bvd :zwaai

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 30 apr 2010 17:34 
Lid
Fotografie

Tokina 12-24 is een mooie lens :)
De nieuwe versie ken ik niet.
CP filter? zegt mij niks.

Profiel op dit foto forum
BerichtGeplaatst: 30 apr 2010 17:44 
Lid
Fotografie

Als je een crop camera hebt van Nikon dus geen D3x of D700 is de eerste verstie misschien een optie. Randscherpte verbetering is op een crop camera niet terug te zien en CA is in ieder pakket makkelijk te verwijderen.

Als je nog een statief en filters ed en een statiefkop moet kopen dan kan je die 90 in een kop steken van kwaliteit en ik kan je de opvolger van mijn 488RC2 de 498RC2 aanraden op een 190 van Manfrotto.

Ik zelf heb de P series filters van Cokin en daarvan de 1, 2 en 3 stops van de ND, ND softgrad en ND hardgrad. Mijn CP filter heb ik van B+W en niet van Cokin, echter die gaat er wel komen ivm het stacken van filters in een Cokin set wat nu bij mij niet mogelijk is.

Mijn CP is een heel dure die iemand weg deed omdat hij geen zonnekap kon gebruiken Of te wel een Slimversie. Gelukkig is dit de Rolls Royce van B+W of te wel de Kaesemann Slim MRC CP van B+W (normaal 175 euro maar voor mij 100 e minder :) ) Waarom die? Omdat je ook wel eens alleen een CP nodig hebt en geen stackset maar ik moet mijn set nog even uitbreiden met een ND set van B+W als ik alleen ND en CP wil samenvoegen. Voor Gradueel filters blijf ik voorlopig bij Cokin omdat LEE de beste zijn maar 200 euro gaat kosten als starters set.

In jouw geval zou ik dus de CP van Cokin nemen ivm stacken. Of een losse en dan van B+W of Hoya of Nikon, maakt niet zoveel uit van deze 3, echter mijn voorkeur en die van velen voor de B+W, als je geen Grad filters wilt en een setje 1, 2 en 3 stops schroef ND filters wilt en dan ook die van B+W.

Een voorbeeld als je het goed vind van een ND 3 stops met CP filter van B+W van mij en een voorbeeld van alleen ee CP van B+W omdat ik geen combinatie van Cokin van ND met CP heb.

Fotografie

Fotografie

Let wel op dat er verhalen bestaan over colorcasts van Cokin. Ik zelf poets me een ongeluk en bescherm ze in neopreen hoezen ipv de plastik hoesjes waar ze in kwamen om colorcasting tegen te gaan en flare door vieze vingers og vegen en bij stacken doe ik dit liever in een bos met een riviertje omdat je dan minder last van mogelijk casting hebt.

Ergo er zijn 2 oplossingen. Of een Cokin compleet set bestaande uit 9 filter plus een CP of een LEE ND set bestaande uit 9 filters plus een B+W CP filter maar die laatste daarvan kun je ook een nieuwe wideangle kopen. :)

BerichtGeplaatst: 01 mei 2010 06:32 
Lid
Fotografie

Henry schreef:
Tokina 12-24 is een mooie lens :)
De nieuwe versie ken ik niet.
CP filter? zegt mij niks.

circulair polarisatiefilter..en jij merkt niks van het verhaal over het nadeel van de jouwe tegenover de nieuwe "verbeterder" versie...

BerichtGeplaatst: 01 mei 2010 06:47 
Lid
Fotografie

martijn1 schreef:
...De nieuwe Tokina bevat 13 elementen in 11 groepen, dit is onveranderd t.o.v. de vorige versie. 2 Asferische elementen (element nummer 2 & 7) moeten de vertekening minimaliseren & de randscherpte optimaliseren. Daarnaast moet het SD element zorgen voor minimale opkomst van color fringing. Iets waar de vorige Tokina nogal last van had (purple fringing).....

Ik had dit best wel gelezen, maar van purple fringing heb ik nauwelijks last. Ik heb trouwens gisteren gezocht naar testresultaten met de verbeterde versie van deze lens en kon deze testresultaten niet vinden.

Ken je deze site? http://www.kenrockwell.com/tech/digital-wide-zooms/comparison-index.htm
Zoals je daar kunt zien valt het allemaal wel mee met de Tokina :)

BerichtGeplaatst: 01 mei 2010 06:52 
Lid
Fotografie

duckie, bedankt voor het verhaal.. :up

1
had ik inderdaad gelezen dat het zou verdwijnen met een cropcamera..zit nu dan nog alleen met het (purple fringing).
2
had zelf de Vanguard Tracker 3 Statief in gedachten, maar zal effuh googlen op die van jou..
3
exact hetzelfde staat op mijn lijstje, maar ivm stacken is het dus wel handig om die van cokin te hebben..maar als jij die nu haalt kun je mij vertellen/laten zien..hoe die werkt.. :D
4
lee moet inderdaad beter zijn maar ook duurder..eerst maar eens spelen met cokin..
cp filter is het van belang dat het een slimversie is toch ivm dat je hem dan niet weer ziet in het beeld van de foto ?
nogmaals dank.. :zwaai

BerichtGeplaatst: 01 mei 2010 06:52 
Lid
Fotografie

Henry schreef:
martijn1 schreef:
...De nieuwe Tokina bevat 13 elementen in 11 groepen, dit is onveranderd t.o.v. de vorige versie. 2 Asferische elementen (element nummer 2 & 7) moeten de vertekening minimaliseren & de randscherpte optimaliseren. Daarnaast moet het SD element zorgen voor minimale opkomst van color fringing. Iets waar de vorige Tokina nogal last van had (purple fringing).....

Ik had dit best wel gelezen, maar van purple fringing heb ik nauwelijks last. Ik heb trouwens gisteren gezocht naar testresultaten met de verbeterde versie van deze lens en kon deze testresultaten niet vinden.

Ken je deze site? http://www.kenrockwell.com/tech/digital-wide-zooms/comparison-index.htm
Zoals je daar kunt zien valt het allemaal wel mee met de Tokina :)

zal vanmiddag eens kijken..ik moet werken :cry bedankt :up

BerichtGeplaatst: 03 mei 2010 06:36 
Lid
Fotografie

de 2de uitvoering heeft een interne scherpstelmotor als ik het goed heb gelezen, maar de 1ste volgens mij niet klopt dit...en henry bedankt voor de link..behoorlijk stukje huiswerk.. :blink

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp