Hoe groter het bereik, hoe meer compromissen gesloten moeten worden.
Prime lenzen (dus met een vaste brandpuntafstand) zijn dan ook de beste lenzen die er te koop zijn. Het zoomen gaat door vooruit of achteruit te lopen

Ik ken de Canon lenzen onvoldoende om iets zinnigs over de lenzen te zeggen. In het algemeen geldt dat kitlenzen relatief goedkoop en dus kwalitatief wat minder goed zijn.
In de fotografie geldt dat "alle waar naar zijn geld is". Met andere woorden: een duurdere lens is in het algemeen beter dan een goedkopere lens. Wat je ook kunt overwegen is een third party lens te nemen. Ik denk bijvoorbeeld aan een Sigma-, Tokina- of een Tamron lens. Ook is verstandig winkelen op Marktplaats ook een optie. De goedkopere lenzen gaan er voor flink wat minder "over de toonbank". Mensen willen na verloop van tijd toch een wat betere kwaliteit. Dit geldt ook voor de gemiddelde lenzen. Deze worden ook in ruime mate aangeboden

Let op dat je bij DSLR's er niet aan ontkomt om je sensor om de zoveel tijd schoon te maken. Het niet wisselen van lenzen zorgt er voor dat er minder stof in je body komt, maar helemaal stofvrij hou je je body niet. Door het inzoomen en uitzoomen komt lucht in je body... en dus ook stofjes.
Zelf heb ik ook een 18-200mm. Is zeker handig, want je hebt een flink bereik tot je beschikking. Nadeel is bijvoorbeeld de mindere lichtsterkte en het iets slechter presteren bij bepaalde brandpuntsafstanden.
...enne... inderdaad. De tip van PDM is zeker het overwegen waard. Deze vraag is al vele malen gesteld en beantwoord