Het is 16 mei 2025 14:43

Auteur 18-55+55-200 vs. 18-200
 18-55+55-200 vs. 18-200
BerichtGeplaatst: 11 mei 2010 22:34 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Goedenavond,

Mijn vriendin en zusje zijn al hevig bevangen met het fotografeer virus en na mijn vakantie in Zweden ben ik ook om. Ik heb al redelijk wat gefotografeerd met de camera van mijn vriendin maar wil nu toch wel erg graag mijn eigen. Ik zit te denken aan een Canon 500d. Nu heb ik alleen een klein vraagje, waar ik naar speuren op Google toch niet echt een antwoord op heb gevonden wat ik geheel snap als "leek".

Is het "verstandiger" om een 18-55mm en een 55-200mm lens te kopen, of een 18-200mm?
Natuurlijk is het heerlijk dat je niet tussen de 2 lenzen hoeft te wisselen omdat het bereik van deze twee lenzen wordt gecombineerd in de 18-200 als ik het goed begrijp? (Please correct me if I'm wrong).

Echter, is er sprake van kwaliteitsverlies/vervorming in de low-range/high-range van de 18-200 t.o.v. van de 2 individuele lenzen? Hiermee bedoel ik dus: Maakt de 18-55mm betere foto's als je hem zeg maar op 25mm hebt dan de 18-200? En dit geldt ook voor bijvoorbeeld 180mm (55-200 vs 18-200).

Mocht dat zo zijn, is het dan verstandiger de 2 individuele lenzen te kopen en het wisselen maar op de koop toe te nemen? Ik hoop dat jullie me hier iets meer duidelijkheid over kunnen geven.

Alvast bedankt. :)

Ps. Vergeef me voor mijn misschien incorrecte terminologie, maar iedereen moet ergens beginnen :P

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 18-55+55-200 vs. 18-200
BerichtGeplaatst: 11 mei 2010 22:53 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Als je de zoekfunctie op het forum gebruikt kom je een hoop info tegen.
Anders blijft men typen ;)

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 18-55+55-200 vs. 18-200
BerichtGeplaatst: 11 mei 2010 22:56 
Lid
Fotografie

Hoe groter het bereik, hoe meer compromissen gesloten moeten worden.
Prime lenzen (dus met een vaste brandpuntafstand) zijn dan ook de beste lenzen die er te koop zijn. Het zoomen gaat door vooruit of achteruit te lopen :)
Ik ken de Canon lenzen onvoldoende om iets zinnigs over de lenzen te zeggen. In het algemeen geldt dat kitlenzen relatief goedkoop en dus kwalitatief wat minder goed zijn.
In de fotografie geldt dat "alle waar naar zijn geld is". Met andere woorden: een duurdere lens is in het algemeen beter dan een goedkopere lens. Wat je ook kunt overwegen is een third party lens te nemen. Ik denk bijvoorbeeld aan een Sigma-, Tokina- of een Tamron lens. Ook is verstandig winkelen op Marktplaats ook een optie. De goedkopere lenzen gaan er voor flink wat minder "over de toonbank". Mensen willen na verloop van tijd toch een wat betere kwaliteit. Dit geldt ook voor de gemiddelde lenzen. Deze worden ook in ruime mate aangeboden :)

Let op dat je bij DSLR's er niet aan ontkomt om je sensor om de zoveel tijd schoon te maken. Het niet wisselen van lenzen zorgt er voor dat er minder stof in je body komt, maar helemaal stofvrij hou je je body niet. Door het inzoomen en uitzoomen komt lucht in je body... en dus ook stofjes.

Zelf heb ik ook een 18-200mm. Is zeker handig, want je hebt een flink bereik tot je beschikking. Nadeel is bijvoorbeeld de mindere lichtsterkte en het iets slechter presteren bij bepaalde brandpuntsafstanden.

...enne... inderdaad. De tip van PDM is zeker het overwegen waard. Deze vraag is al vele malen gesteld en beantwoord ;)

18-55+55-200 vs. 18-200
BerichtGeplaatst: 11 mei 2010 22:58 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Ow Henry had wel zin om te typen zie ik ;)

18-55+55-200 vs. 18-200
BerichtGeplaatst: 12 mei 2010 10:17 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Probeer goed voor ogen te houden, waar je de lens voor wilt gaan gebruiken.
Ben je van plan veel te gaan reizen, dan is misschien gemakkelijker om maar een lens te hebben. Kwalitatief lever je er misschien iets op in, maar als je geen grote afdrukken gaat maken, is dit niet iets waar je je perse zorgen over hoeft te maken. Je moet gewoon goed op een rijtje zetten, wat wil ik?
Scherpte, gemak, kwaliteit etc.
Tamron 18-270 vc is misschien ook een leuke optie als allround lens.
Succes!

18-55+55-200 vs. 18-200
BerichtGeplaatst: 12 mei 2010 18:23 
Lid
Fotografie

Hoe kleiner je zoom hoe beter je lens, is een stel regel, waar uiteraard weer uitzonderingen op zijn, maar vaak ben je dan budget gerelateerde appels met peren aan het vegelijken. De 18-55 en de 55-200 zullen beter presteren dan de 18-200. Zowel op het gebied van vervorming in uiteinde, als F getal, als scherpte. De 18-200 wordt boven de 150,mm vrij moeilijk nog scherp.

Wil je de beste objectieven kies je hele stapels witte prime lenzen, blijkt nu dat ook jij geen miljonair bent, dan is een zoom toch beter. In de fotografie gaat eigenlijk meestal wel op dat hoe duurder hoe beter.

Toch zijn er een aantal goedkope pareltjes. De 18-55IS is een heel goed objectief. Bouwkwaliteit van 3 keer niks, en een echte plastic fantastic. de 55-200 ken ik niet, maar hoor hier en daar geen verkeerde dingen over. Ik denk alleen dat 200mm al snel te kort is, maar ik weet niet wat je wilt. Maar voor vogels is 200mm altijd te kort, of je moet de musjes op het terras willen fotograferen.

Ik kan niet in je portomonaie kijken. Maar je zou kunnen kijken naast de 18-55 naar een 55-250IS, goedkoop, super scherpte, maar plastic, en dus bouw kwaliteit is niet geweldig. Of een 70-300, het liefst met IS en USM. Is echt een mooi scherp objectief, wat zwaarder dan de 55-250 en heeft een aantal L glas ellementen.

Als ik nu zou gaan beginnen zou ik denk ik mijn 70-200 F2.8 in ruilen voor 70-300 IS USM en daarbij een 150-500 willen, en wel omdat die mooi scherp is, IS heeft en een stuk goedkoper was/is dan de 70-200.

Je camera is zo goed als het objectief dat je er op draait. bij instappers heeft het vaak niet zoveel zin er L glas op te zetten, omdat het glas dan meer aan kan dan je camera. Maar goed je wisselt eerder van camera dan van goed glas.
Maar wanneer je een 18-200 op je camera schroeft, dan zul je snel tegen de beperkingen van dit objectief komen. En daarmee je eigen beperkingen ervaren. Hoewel die 18-200 objectieven veelal door beginners wordt gebruikt is het eigenlijk heel moeilijk om er een goed beeld uit te halen.

Je kunt het een beetje vergelijken met een auto. wanneer je op het circuit komt en je racet tegen Schumacher, jij in een ferarrie hij een Fiat, wint Schumacher. Die weet namelijk precies wat die moet doen. Jij reed ook niet echt langzaam, maar toch je kon veel harder..

18-55+55-200 vs. 18-200
BerichtGeplaatst: 13 mei 2010 12:20 
Lid

Zozo, allemaal bedankt voor de reacties! Het is me nu allemaal duidelijk geworden en ik zal eens in het rond gaan kijken wat me nu het verstandigst voor mezelf lijkt :)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 18-55+55-200 vs. 18-200
BerichtGeplaatst: 15 mei 2010 09:57 
Lid
Fotografie

Als je voor een DSLR kiest dan kun je creatief fotograferen dmv een ruime keuze aan verschillende lenzen die ook voor verschillende doeleinden te gebruiken of bedoeld zijn om te gebruiken. Als je dan een dergelijk systeem gekocht hebt na bijvoorbeeld een overstap van Compact camera of GSM, dan lijkt me dat je meteen wel voor een set lenzen gaat en niet voor een megazoom. Een megazoom wordt meer gezien als reis lens of voor hen die toch niet willen wisselen maar net de meerwaarde tov een bridge camera eruit wilen halen.

Als je echter een megazoom koopt omdat je niet wilt wisselen, zul je toch over niet al te lange tijd naar andere lenzen gaan kijken. De vertekening aan de onderkant is vaak erger en aan de lange zijde zijn ze vaak soft. Verder zijn ze niet lichtsterk en dus zul je veel hogere ISO waarden moeten kiezen, waardoor bij verkeerd belichten de kans op ruis ook toeneemt.

Ergo als je niet wilt wisselen en je wilt een enkele lens voor een vakantie dan is de Tamron met stabilisatie een van de beter en betaalbare keuzes.

Echter zou ik je toch een 18-55 en 55-250 set aanraden. Deze zijn optisch beter en , voorzien van IS :)

18-55+55-200 vs. 18-200
BerichtGeplaatst: 19 mei 2010 22:03 
Lid

Het is inderdaad zo dat je lens keuzen af hangt van wat je vooral doet fotograferen. Als jij vaak naar concerten gaat moet je niet aan komen met een 18-55mm lens. Dat is gewoon te kort (en in veel gevallen) niet licht sterk genoeg.
Het probleem is , je weet vaak pas wat je wilt gaan fotograferen wanneer je een aantal dingen hebt uitgeprobeerd en dat is moeilijk te bepalen voordat je je eerste DSLR gaat kopen. Ik heb het niet al te lange tijd zelf ondervonden.

Voor nu zou ik gaan voor de 18-55 en de 55-250. Die zijn beter qua prestaties en zo merk je ook wat je met welke lens kunt.
Als je verder niet van plan bent specifiek ergens te gaan fotograferen en hem alleen wilt gebruiken voor vakantie's enz. dan zou ik gaan voor de 18-200. Je hebt dan wel wat kwaliteit verlies maar daar maak me persoonlijk niet gigantisch druk om bij vakantie kiekjes. Maar ook dat weet je niet nu al. Misschien vind je het fotograferen wel zo leuk dat je ook specifieke dingen wilt gaan fotograferen.
Dus het hangt er echt vanaf wat je wilt gaan fotograferen maar dat is nu nog moeilijk te bepalen als je je eerste DSLR koopt.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp