Het is 16 mei 2025 14:46

Auteur Advies gevraagd
 Advies gevraagd
BerichtGeplaatst: 19 aug 2010 18:13 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Hoi Allemaal,
FF een vraagje:
Ik wil graag een nieuwe lens kopen voor mijn canon 1000d. Heb me vandaag al een beetje georienteerd.
Wat ik zoek is een lens rond 300 euro. Een soort alround lens. Ik weet het, voor ieder thema heb je eigenlijk een andere lens nodig, maar er is vast wel iets dat in de buurt komt. Ik wil een stapje verder dan mijn standaard lens.
Wat ik ermee wil fotograveren is de natuur en dieren(sport). De lens moet niet al te zwaar zijn want wil graag uit te hand schieten en niet met een statief werken. En beeldstabilisatie hebben...
Heeft er iemand ervaring met verschillende lenzen of advies, dan hoor ik het graag...
Zaterdag ga ik ervoor shoppen, dus als je een goede zaak weet in rotterdam hoor ik dat ook graag...
Alvast bedankt!

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Advies gevraagd
BerichtGeplaatst: 19 aug 2010 20:08 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Dat antwoord is simpel: De EF 24-105L f/4 IS USM. Licht, stevig, IS, erg scherp. Echter red je dat niet met 300 euro. Voor dat geld kom je niet veel verder dan een EF-S 18-135IS die nog lichter is, ook gestabiliseerd maar veel minder stevig en scherp.

Je kunt echter ook een EF 28-135IS overwegen. Maar ook die is relatief langzaam net zoals de EF-S 18-135IS.

Ik zou even doorsparen en een 2e hands EF 24-105IS kopen voor 750 a 800 euro.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Advies gevraagd
BerichtGeplaatst: 19 aug 2010 20:20 
Lid

Bezwaar bewerken: Ja
de zaak waar je kan kijken is cameraexpress en foca, bij foca ga ikzelf zaterdag een nieuwe 50d halen.
wat de lens aangaat zal je iets duidelijker moeten zijn, ik heb een maand geleden bij camera express 2 maal de canon 70 - 300 usm i.s. gekocht voor 380 euro per stuk, 1 voor mij en 1 voor mijn vrouw. voor mij een toplens maar ik weet natuurlijk niet of je zoiets zoekt. misschien wil je wel de 17 - 85 i.s usm wat ook een goeie lens is alleen bij groothoek ook veel vertekening vertoond. ook rond de 300 euro dacht ik tegenwoordig (toen ik hem kocht was hij een stuk duurder).

Dan heb je ook nog de sigma 18- 200 met i.s voor ongeveer 300 euro.

Maar ik zou zeggen kijk eens op de site van camera express daar staan genoeg lensen met alle specs en prijzen.

tegenwoordig zit in den haag ook fotokonijnenberg, da's ook niet te ver weg van rotterdam, waar ze ook genoeg verkopen.

Advies gevraagd
BerichtGeplaatst: 19 aug 2010 20:54 
Lid
Fotografie

aangezien je natuur (ruim begrip) en dieren gaat fotograveren zou ik op zijn minst voor de 70-300mm gaan, heb sindskort de nikon variant en ben er verliefd op..uiteraard kom ik nog vaak mm te kort, maar dat zal altijd blijven.. :D

Advies gevraagd
BerichtGeplaatst: 19 aug 2010 22:39 
Lid
Fotografie

Ik denk dat er beter gelezen en gekeken moet worden :)

dieren(sport) en de avatar leiden volgens mij naar paarden sport fotograFeren. Veren zitten op vogels en rondom schokbrekers. :)

Een 70-300 lijkt me ook een beetje weinig wijd voor walk around, alhoewel er zat zijn die een 70-300 als walkaround gebruiken :)

En Kamera Express heeft de EF-S 17-85IS en de 70-300IS ook bij de occassions staan. Dus een 17-85 heb je al voor 239 euro :)

Als 17 gewenst is en je ook in paarden bakken gaat fotograferen en flitsers niet gewenst zijn bij paarden vanwege het feit dat het vlucht dieren zijn, is een lichtsterke variant dus ook nog belangrijk, rekeninhoudend met de sensor en s/r verhoudingen, maw ISO performance.

Een Sigma 17-70 OS HSM zou beter zijn dan de EF S 17-85IS.

Even voor de goede orde. Ik heb een 24-70 f/2.8 en ik had in de paardenbak bij de manege van mijn neef in Hoenderdaal als moeite om snelheden te verkrijgen met ISO1000 en f/2.8 op een EOS 30D. En de binnenbak heeft van die vergeelde golfplaten daken. Voor onze ogen ok maar voor menigeen camera een behoorlijke uitdaging. :)

Gezien de prijs, het formaat, de stabilisatie en de prijs en de lichtsterkte zou een Sigma 17-70 HSM OS goed zijn. Je kunt dit uitbreiden later met de hierboven vermelde relatief langzame maar optisch zeeeeer goede EF 70-300IS.

Maar ik kan het allemaal fout hebben.

Advies gevraagd
BerichtGeplaatst: 20 aug 2010 09:00 
Lid
Fotografie

Heb nog even op internet zitten zoeken....
Iemand ervaring met de volgende lenzen?
1. Sigma 18-200mm Ca F/3.5-6.3 iF DC OS (stabilizer), Canon (EF-S)
2. Canon EF-S 55-250mm F/4.0-5.6 iS (stabilizer)
3. Sigma 18-125 F3.8-5.6 DC OS HSM Canon

Advies gevraagd
BerichtGeplaatst: 20 aug 2010 10:05 
Lid
Fotografie

Canon 55-250 een tijdje in het bezit gehad. Die was niet mooi scherp. Waarschijnlijk exemplarisch probleem, want op andere fora lopen de meeste er mee weg.
Het objectief is licht en heeft niet de stevigste bouw. Maar goed dat is alleen boeiend als je net zo lomp bent als ik.
55mm lijkt me wel een grote groothoek.
18-200 zal ik meer gebruiken als vakantie objectief dan als standaard walk around. Je hebt heel goed licht nodig om er goede platen mee te schieten. De OS variant ken ik eigenlijk niet.

Advies gevraagd
BerichtGeplaatst: 20 aug 2010 11:01 
Lid
Fotografie

Okay, dan gaat de 55-250 meteen van het lijstje af...

Even wat van het internet geplukt:
Sigma 18-200mm F3.5-6.3 DC OS Canon
Deze compacte zoomlens met een zoombereik van 11.1x is voorzien van Sigma’s unieke OS (Optical Stabilizer) systeem en is speciaal ontwikkeld voor gebruik op de Digitale SLR camera’s. Het objectief is perfect geschikt voor gebruik onder slechte lichtomstandigheden, bijvoorbeeld binnenshuis of opnamen gemaakt bij schemering.

Sigma 18-125 F3.8-5.6 DC OS HSM Canon
Compact en toch erg krachtig!
Deze compacte hoge zoomverhouding objectief is exclusief ontworpen voor digitale spiegelreflex camera's en bevat de originele Sigma OS (Optical Stabilizer) functie. Dit systeem maakt gebruik van twee sensoren in de lens om de horizontale en verticale bewegingingen van de camera te detecteren en werkt door het bewegen van een optische beeldstabilisatie lens groep effectief te compenseren.

Het is de ideale lens voor verschillende type van fotografie, zoals groothoek, tele-en close-up. SLD (Special Low Dispersion) glas, een gegoten asferische lens en twee hybride asferische lenzen bieden uitstekende correctie voor alle soorten aberraties.

Denk dat het een van deze lenzen moet gaan worden....

Advies gevraagd
BerichtGeplaatst: 20 aug 2010 11:42 
Lid
Fotografie

Waarom gaat de 55-250 van je lijstje af??
Het is best een goed objectief hoor.. alleen is de bouw te vergelijken met de 18-55.

Dat je bij slechter licht een bruikbare sluitertijd zegt niet veel over de algemene scherpte.

Ik zou denk ik voro de 18-135 gaan, maar nadeel kan zijn dat die niet zoveel tele heeft.

Advies gevraagd
BerichtGeplaatst: 20 aug 2010 11:47 
Lid
Fotografie

Megazoom lenzen zou ik niet aanraden. Daar steek je geld in en daar ga je redelijk snel weer vanaf. Ik begrijp dat je tegen budgetten aanzit, maar ik zou je toch adviseren om iets langer te wachten of in de 2e hands markt te gaan kijken.

Naast de optische kwaliteiten van de door jouw voorgestelde lenzen is de bouw, de vertekening en de traagheid bellemerend. Ik denk dat je toch naar 2 lenzen moet gaan kijken. Als je veel buiten fotografeerd en vrijwel nooit binnen, in kleine ruimtes ed, dan zou je een tele objectief kunnen ambieren. De door jouw voorgestelde lenzen zijn optisch gelijk of minder dan de standaard EF-S 18-55IS, dus geen vooruitgang.

De Sigma die ik je aanbeveel, en ik doe niet veel aan aanbevelen van Sigma komt wel goed naar voren, optisch, maar ook lichtsterk.

Misschien dat je kunt aangeven waar je de meeste opnames van gaat maken, dus de diersoort, de plaats en de afstand en misschien ook de tijden. Dat klinkt raar, maar als je alleen foto's maakt tijdens de zomer overdag en buiten dan kan je bijna alle lenzen als snel bestempelen en dan zou ik je een EF 28-135IS aanraden, qua prijs ed.

Maar als je ons iets verder kieteld qua info :)

Advies gevraagd
BerichtGeplaatst: 20 aug 2010 12:22 
Lid
Fotografie

Je kunt ook nog de 28-75 F2.8 overwegen. Je mist dan behoorlijk wat tele, maar je hebt binnen je budget het eerste echt goede objectief. Hij is supermooi scherp, nadeel is dat geen magnesium legering heeft en dus niet heel stevig, en ook niet snel. Maar met F2.8 en deze scherpte worden die nadelen gecompenseert. Voor die prijs in die brandpunten is er geen betere.

Evt koop je via martkplaats voor 100 euro een tamron 70-300 en je hebt een hele fijne set, die overal is in te zetten.

Advies gevraagd
BerichtGeplaatst: 20 aug 2010 12:56 
Lid

Bezwaar bewerken: Ja
Duidelijk, de 55-250 van Canon.
Ding kost 209 euro geloof ik, en is een perfecte aansluiting op je 18-55.
Ik heb hem ook gehad en hem naderhand ingeruild tegen de 18-250 OS van Sigma vanwege tijdgebrek tijdens het maken van foto's van mijn zoontje en daardoor hoog vakantie kiekjes gehalte.
Toen ik me weer wat serieuzer bezig ging houden met fotografie kreeg ik er spijt van en heb toen de 70-200 en de 17-40 gekocht.
maar dat zijn hele andere prijskaartjes.

De 55-250 is lekker scherp voor zo'n goedkope lens en met IS er op ook goed uit de hand te gebruiken met langere sluitertijden.

Deze foto's zijn met de 55-250 gemaakt:

http://s957.photobucket.com/albums/ae56 ... r%20Heide/

en niet naverscherpt want toen wist ik nog niet dat dat noodzakelijk was :)

Advies gevraagd
BerichtGeplaatst: 20 aug 2010 18:30 
Lid
Fotografie

Nagtie schreef:
Je kunt ook nog de 28-75 F2.8 overwegen. Je mist dan behoorlijk wat tele, maar je hebt binnen je budget het eerste echt goede objectief. Hij is supermooi scherp, nadeel is dat geen magnesium legering heeft en dus niet heel stevig, en ook niet snel. Maar met F2.8 en deze scherpte worden die nadelen gecompenseert. Voor die prijs in die brandpunten is er geen betere.

Evt koop je via martkplaats voor 100 euro een tamron 70-300 en je hebt een hele fijne set, die overal is in te zetten.

Ga ik helemaal in mee en eventueel zou je ook de 17-50 van tamron kunne overwegen als de 28mm te klein is.

Advies gevraagd
BerichtGeplaatst: 20 aug 2010 20:10 
Lid
Fotografie

Even mijn onderwerpen toelichten die ik er graag mee wil fotograveren zijn:
Paarden, honden, poezen, vogels, vlinders, andere insecten, bloemen, paardensport evt andere sporten en landschappen, leuke vakantie foto's, close ups enz
Behoorlijk wat verschillende onderwerpen toch?
Laat me zaterdag wel even in de winkel adviseren en moet dan toch echt een keuze gaan maken....

Advies gevraagd
BerichtGeplaatst: 20 aug 2010 20:11 
Lid
Fotografie

Iedereen trouwens alvast heel erg bedankt voor het mee denken en adviseren! Toppie!

Advies gevraagd
BerichtGeplaatst: 20 aug 2010 20:22 
Lid
Fotografie

Sigma 17-70 OS HSM dus :)