yep, kenko, gossen en minolta, dat zijn toch wel de betere lichtmetertjes..alle geuren en kleuren en in diverse prijsklassen..
ik gebruik zelf een hele oude gosse sixtomat colorfinder uit de jaren 50.. no batteries needed, en dat ding werkt accurater dan de lichtmeter uit mijn dslr..ongelooflijk, maar waar!
voor studiowerk ben je trouwens beter af met een modernere versie hoor, want het gebruik is natuurlijk beperkt met zo´n ouwetje..
heb ff op marktplaats gekeken, en er staan vrij veel lichtmeters te koop,van gossen minolta en kenko ..(zelfs nog een oude sixtomat voor 25 euri, hihihih!)
beste lijkt mij een combi lichtmeter/flitsmeter.. prijzen lopen erg uiteen, maar voor een goede moet je toch wel rekenen op ongeveer om en nabij de 200 euri..(maar dan heb je ook wel wat..)
dit lijkt me wel een leuke..(wordt nog steeds op geboden, hoogste bod ligt iets boven 100 euri.. ff de boel inschatten, en een redelijk goed bod doen om de verkioper in de verleiding te brengen.. en anders een pb-tje sturen..helpt ook wel eens..

)
en anders koop ik hem zelf!
http://audio-tv-foto.marktplaats.nl/fot ... ind=3&fs=1ik weet trouwens niet of je een coldshoe op je mamiya hebt zitten, maar daar kun je bv ook een wat kleinere lichtmeter op zetten, de zgn clip-on lichtmeter.. van leica staat er ook wel eens eea te koop..of bv een gossen digisix kopen..een nieuwe gossen digisix kost 169 euri..
http://www.cameranu.nl/artikel/10606/Go ... gisix.htmlklein, handig compact..seconic heeft trouwens ook leuke lichtmeters, maar zoals bij alles, hoe beter, hoe duurder.. ff rondkijken op e-bay, marktplaats, en waarvoor je het wilt gebruiken.. voor landscape kun je een gewone omgevingslichtmeter gebruiken.. voor studio zit je al snel aan het wat duurdere spul..
ik gebruik zelf dit ding, die gossen sixtomat colorfinder dus.. zaak is wel, dat deze ouwe dingen in goede staat moeten zijn, zodra de lamellen gelig geworden zijn, krijg je afwijkingen.. ik heb gelukkig dat probleem niet, want hij heeft altijd in het ori etuitje gezeten..maar als ik jou was, zou ik voor iets moderners gaan.. ik gebruik dit voor de nostalgie met mijn TLR, en andere MF-cameraatjes..