Het is 17 mei 2025 06:56

Auteur Lichtmeters
 Lichtmeters
BerichtGeplaatst: 24 jan 2011 17:38 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Even een vraagje van mijn kant.
Ik heb nu die Mamiya RB67, maar daar zit natuurlijk weer geen lichtmeter in. Dus de vraag is, Wat is een beetje een betaalbare, maar ook betrouwbare lichtmeter? Ik heb eigenlijk niet zo'n zin om er veel geld aan uit te geven, want meestal gebruik ik in zo'n geval gewoon een andere camera om het licht te meten, maar als je op stap gaat is dat zo'n gesjouw.
Het kan ook een oude zijn.. misschien zelfs een analoge, zolang ie werkt ving ik het al best..
Iemand tips?

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Lichtmeters
BerichtGeplaatst: 24 jan 2011 18:12 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Kenko, Gossen, Minolta ed, en via Marktplaats, maar je kunt natuurlijk in de tijd tot je er een hebt de licht meter van je slr gebruiken. Ik gebruik mijn EOS 30Ec soms als ik geen zin heb om de camera steeds van het statief te halen en als ik een auto heb waarbij ik dicht op het onderwerp kan komen. Dan kan ik gewoon meten en die instellingen overnemen. :)

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Lichtmeters
BerichtGeplaatst: 24 jan 2011 18:21 
Lid
Fotografie

yep, kenko, gossen en minolta, dat zijn toch wel de betere lichtmetertjes..alle geuren en kleuren en in diverse prijsklassen..

ik gebruik zelf een hele oude gosse sixtomat colorfinder uit de jaren 50.. no batteries needed, en dat ding werkt accurater dan de lichtmeter uit mijn dslr..ongelooflijk, maar waar! :shock

voor studiowerk ben je trouwens beter af met een modernere versie hoor, want het gebruik is natuurlijk beperkt met zo´n ouwetje..

heb ff op marktplaats gekeken, en er staan vrij veel lichtmeters te koop,van gossen minolta en kenko ..(zelfs nog een oude sixtomat voor 25 euri, hihihih!)

beste lijkt mij een combi lichtmeter/flitsmeter.. prijzen lopen erg uiteen, maar voor een goede moet je toch wel rekenen op ongeveer om en nabij de 200 euri..(maar dan heb je ook wel wat..)

dit lijkt me wel een leuke..(wordt nog steeds op geboden, hoogste bod ligt iets boven 100 euri.. ff de boel inschatten, en een redelijk goed bod doen om de verkioper in de verleiding te brengen.. en anders een pb-tje sturen..helpt ook wel eens.. ;) )

en anders koop ik hem zelf! :rof

http://audio-tv-foto.marktplaats.nl/fot ... ind=3&fs=1

ik weet trouwens niet of je een coldshoe op je mamiya hebt zitten, maar daar kun je bv ook een wat kleinere lichtmeter op zetten, de zgn clip-on lichtmeter.. van leica staat er ook wel eens eea te koop..of bv een gossen digisix kopen..een nieuwe gossen digisix kost 169 euri..

http://www.cameranu.nl/artikel/10606/Go ... gisix.html

klein, handig compact..seconic heeft trouwens ook leuke lichtmeters, maar zoals bij alles, hoe beter, hoe duurder.. ff rondkijken op e-bay, marktplaats, en waarvoor je het wilt gebruiken.. voor landscape kun je een gewone omgevingslichtmeter gebruiken.. voor studio zit je al snel aan het wat duurdere spul..

ik gebruik zelf dit ding, die gossen sixtomat colorfinder dus.. zaak is wel, dat deze ouwe dingen in goede staat moeten zijn, zodra de lamellen gelig geworden zijn, krijg je afwijkingen.. ik heb gelukkig dat probleem niet, want hij heeft altijd in het ori etuitje gezeten..maar als ik jou was, zou ik voor iets moderners gaan.. ik gebruik dit voor de nostalgie met mijn TLR, en andere MF-cameraatjes..

Fotografie

Fotografie

Laatst bijgewerkt door sjinouck op 24 jan 2011 18:36, in totaal 1 keer bewerkt.

Lichtmeters
BerichtGeplaatst: 24 jan 2011 18:30 
Lid
Fotografie

Ik zou hem alleen voor buiten gebruiken, en vooral voor portretten..
Die sixtomat zag ik indd.. vind m moooi. Is dat een goeie, voor buiten iig?
Of is ie te goedkoop om betrouwbaar te zijn (ik heb er eeeecht geen verstand van..)

Lichtmeters
BerichtGeplaatst: 24 jan 2011 18:35 
Lid
Fotografie

De mooiste die ik wil is die digitale van Kenko waar je doorheen kan kijken. Het is even bloeden maar spot meting over langere afstanden ivm landschappen ed is dan onverslaanbaar. Of je moet een sloot overspringen, door een weiland met stront meten en weer terug willen :)

Wat heb je voor die Mamiya eigenlijk betaald?

Lichtmeters
BerichtGeplaatst: 24 jan 2011 18:36 
Lid
Fotografie

Ik zag dat de nieuwe Pentax ook uitwas, dat is toch zeg maar de digitale 645 van Mamiya?

Lichtmeters
BerichtGeplaatst: 24 jan 2011 18:38 
Lid
Fotografie

Akelei schreef:
Ik zou hem alleen voor buiten gebruiken, en vooral voor portretten..
Die sixtomat zag ik indd.. vind m moooi. Is dat een goeie, voor buiten iig?
Of is ie te goedkoop om betrouwbaar te zijn (ik heb er eeeecht geen verstand van..)

ik zou zelf die hele oude laten liggen.. en voor iets moderners gaan met meer mogelijkheden.. ik heb zelf die sixtomat colorfinder voor nop gekregen, dus ik kon me er geen buil aan vallen.. :)

iets met digitale uitlezing, spotmeting etc van jongere leeftijd kost mss wel wat meer, maar je hebt ook meer mogelijkheden..

maar ik ben reuze tevreden met dit oude dingetje hoor.. werkt flawless..zeker voor landscapes..maar ik zoek zelf ook iets wat iets geavanceerder is, en toch makkelijk in de binnenzak mee te dragen is..het gepiel met de meternaald op 1 lijn te krijgen en de draaiknop is iets wat je onder de knie moet krijgen.. een modernere werkt gewoon iets makkelijker.. :)

zoals je weet ben ik nogal van het ´ouwere spul´ en dit was voor mij gewoon een ´klassieker´wat voor mij persoonlijk altijd dat ´gevoel´ geeft.. :D :blush

Lichtmeters
BerichtGeplaatst: 24 jan 2011 18:49 
Lid
Fotografie

sjinouck schreef:
zoals je weet ben ik nogal van het ´ouwere spul´ en dit was voor mij gewoon een ´klassieker´wat voor mij persoonlijk altijd dat ´gevoel´ geeft.. :D :blush

Haha ja ik weet het, en zo ben ik zelf ook.. Dus vandaar dat ik een analoog ding ook prima vind. Als ik toch al met een analoge camera bezig ben..

Moeilijk hoor..

Ik heb er namelijk gewoon geen 100 euro voor over. (ik ben maar een arme student) En ik denk dan zo: Vroeger was er nog geen digitaal, en toen deden ze het er ook mee...

Maarja... Ik weet het niet. Het hoeft iig niet heel geavanceerd te zijn zeg maar.

Lichtmeters
BerichtGeplaatst: 24 jan 2011 19:08 
Lid
Fotografie

Akelei schreef:
sjinouck schreef:

Haha ja ik weet het, en zo ben ik zelf ook.. Dus vandaar dat ik een analoog ding ook prima vind. Als ik toch al met een analoge camera bezig ben..

Moeilijk hoor..

Ik heb er namelijk gewoon geen 100 euro voor over. (ik ben maar een arme student) En ik denk dan zo: Vroeger was er nog geen digitaal, en toen deden ze het er ook mee...

Maarja... Ik weet het niet. Het hoeft iig niet heel geavanceerd te zijn zeg maar.

die gossen sixtomat colorfinder voor 25 euri is dan mss toch nog wel de moeite waard.. zoals ik al zei, het is een echte klassieker, en over het algemeen zijn ze nog steeds erg goed, en dat na meer dan 60 jaar.. :shock

Lichtmeters
BerichtGeplaatst: 24 jan 2011 19:17 
Lid
Fotografie

Hihi, ik heb de verkoper een berichtje gestuurd met de vraag of ie nog helemaal werkt en of de lamellen schoon (niet gelig zijn) :)
Ben benieuwd.

Lichtmeters
BerichtGeplaatst: 24 jan 2011 19:20 
Lid
Fotografie

Ah en ik heb al bericht terug:

"De lamellen zijn nog wit, gebruik hem erg weinig, maar heb hem net even getest voor je en hij gaf dezelfde sluitertijd aan als m'n digitale Nikon."

Wat zeg je? Doen? :P

Lichtmeters
BerichtGeplaatst: 24 jan 2011 19:42 
Lid
Fotografie

ja hoor! mss nog ff wat vd prijs af proberen te lullen? :up

Lichtmeters
BerichtGeplaatst: 28 jan 2011 15:03 
Lid

http://www.artencraft.be/NL/product/553 ... l-208.html
Zou deze een goeie zijn, ben ook nog op zoek naar ne lichtmeter voor in de studio? Maar wil er ook niet al teveel geld aan uit geven?

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp