Ja maar wel eens een professionele landscaper gezien, die zie je bijna niet zonder en ook niet zonder cablerelease.
Dus ja je kunt foto's maken overdag met ISO1000 maar voor de mooiste foto's is een statief met een lage iso toch beter

Het is ook wel een beetje 's landswijze. Fotografie in Engeland is altijd groot geweest en daar zweert men bij statieven. Men heeft het vaak over dat er te weinig geschoten wordt met statieven.

Maar Misschien is de natuur buiten meningeen stad in Engeland dermate meer mooi dan wij in Nederland hebben dat er meer mensen op pad gaan.
Maar idd een bruilofts fotograaf of een sport fotograaf misschien niet, maar dat zijn dan ook de slechtste voorbeelden. Studio, landscapers, maar ook heel veel natuur fotografen gebruiken het juist WEL. En ook veel sport fotografen die dan een monopod gebruiken als ook zat die sport met een statief doen, en dan doel ik niet op voetbal.
Kijk eens op de Gitzo site of folder materiaal. Hun statieven worden veel gebruikt door juist pro's die in de zee of meren staan om foto's van kite surfers, wakeboarders, surfers ed vast te leggen. Kijk naar een willkeurige video van een van de bekende namen in Photoshop land, en vrijwel altijd hebben ze juist wel een statief en halen ze voor sommige poses alleen de cam ervan af.
Ik denk dat we in Nederland een statief allergie hebben en ook voor andere accessoires. We geven bakken met geld uit aan bodies, iets minder aan glas en nog minder aan statieven en goede beschermende accessoires. Hebben we net een \
D700, 7D, 5DMkII aangeschaft dan gaan we een toch maar andere lens kopen dan we eigenlijk wilden en dan moet er ook nog een statiefje en een filtertje tegenaan veel voor weinig. Echt lekker nederlands.

Gemiddeld genomen zie ik dat Nederlander het meeste geld aan bodies uitgeven, en ik denk diep in mijn hard dat gaat om het badge voorop. Je moet eens kijken wat mensen een rare houding aan nemen om onopvallend te kijken welke body jij hebt.
Daarom denk ik dat ik ook maar net als Kai en Lok Nikon straps op mijn Canon's ga doen, krijg je naast die rare houding ook nog contact met die mensen met de vraag, maar dat is toch een......
Nee niet besparen. Koop liever niet alles in een keer maar goede spullen geleidelijk.
Dus ook een goede tas, en ook een degelijk statief.