Het is 18 mei 2025 01:45

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Auteur Goed advies voor een statief voor een beginner.
 Goed advies voor een statief voor een beginner.
BerichtGeplaatst: 06 apr 2011 20:41 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Hallo allemaal,

Omdat ik in de winkel verschillende verhalen hoor (verkooppraatjes) en ook pas ben begonnen hoop ik hier het juiste advies te kunnen krijgen voor mijn eerste statief.
Ik heb een Canon EOS 550D met standaardlens.
Nu wil ik in de toekomst natuurlijk meer lenzen erbij gaan nemen, maar ik zal eerlijk zeggen...ik ben echt een leek op dit gebied.
Ik heb nog geeneens met een statief gewerkt en weet ook niet hoe zoiets in elkaar zit...een echte leek dus... :blush

Nu heb ik hier natuurlijk al gekeken naar topics over een statief en op websites, maar ik kom er echt niet uit.
Ik heb begrepen dat Manfrotto een goed merk is en heb wel iets gevonden wat misschien een goed statief zou kunnen zijn.

http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... combi.html

Zou iemand mij kunnen/willen uitleggen wat een 3-weg statiefkop is en een snelwisselplaat?
Een hoop vragen, maar ik wil het allemaal erg graag weten/leren.
Waar moet ik op letten, is dit een goed merk en is dit linkje bijvoorbeeld een mooi statief om mee te beginnen? En is het aan te raden ook deze tas erbij te nemen? En zijn daar ook nog verschillen in?

Heel erg bedankt alvast voor jullie tips/hulp.

Groetjes Sandra

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 06 apr 2011 20:47 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
een snelwisselplaat weet ik in ieder geval :) Dat is een systeempje waardoor je je camera erop kunt klikken en er weer af kunt klikken. Dus je hoeft niet de hele tijd te gaan schroeven ofzo, het gaat er gelijk op en af :)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 06 apr 2011 21:11 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Een snelwisselplaat is idd dat je de camera makkelijk op en van je statief kunt halen. Echt een vereiste wat mij betreft.

Een 3 weg statiefkop is dat je de camera alle kanten op kunt bewegen als hij gemonteerd op het statief zit.

Manfrotto is een heel degelijk merk, net als Velbon. Houd rekening met je keuze dat hij stabiel en stevig moet staan. 50 euro voor een statief uitgeven dat omvalt als je even niet oplet is duurkoop. Een goed degelijk statief kost toch rond de 125 euro met een goede instap kop. Reken ook dat je met een goed statief een leven voort kunt. Wat mij betreft is hetgeen je nu op het oog hebt ook een zeer degelijke goede keuze.

Konijn is doorgaans erg duur, dus neus ook een beetje rond.

Laatst bijgewerkt door StevenGraaf op 06 apr 2011 22:22, in totaal 1 keer bewerkt.

BerichtGeplaatst: 06 apr 2011 22:05 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Het statief wat je op het oog hebt is een goed, degelijk en veel gebruikt statief. Zoals Steven al zegt, statieven gaan heeeeeel lang mee.

De snelwisseplaat is al uitgelegd.
De driewegkop betekent dat je de camera in drie richtingen kunt bedienen. Draaien van links naar rechts. Omhoog en omlaag en dan ook nog eens kantellen. En dat ieder met een eigen vergrendeling. Je kunt je camera dus optimaal verstellen.

BerichtGeplaatst: 07 apr 2011 06:57 
Lid

Bedankt voor de goede uitleg.
Goed om te weten waar je allemaal op moet letten, had ik toch bijna een miskoop gedaan.
Ik ga vandaag eens even rondkijken.

Groetjes Sandra

BerichtGeplaatst: 07 apr 2011 08:16 
Lid
Fotografie

zaak is ook, dat je statief je allerzwaarste combinatie kan dragen. ik vind het zelf ook belangrijk, dat een statief tot bijna op de grond verstelbaar is, dus de poten moeten helemaal plat of bijna helemaal plat kunnen. middenkolom is handig als die deelbaar is, traploos verstelbare poten en kolom zijn ook makkelijk. over de plaat en verstelbaarheid is al alles gezegd, wat ik zelf aan mijn velbon mis, is een soort van waterpas, mijn vorige statief had dat wel, en dat mis ik eigenlijk toch wel een beetje.(maar goed, er zijn ook waterpasjes, die je in de hotshoe van je toestel kunt schuiven, dus dan is dat probleem ook weer opgelost.)

BerichtGeplaatst: 07 apr 2011 09:03 
Lid
Fotografie

Sandra, het een en ander is al gezegd. Uit eigen ervaring kan ik nog meegeven: koop geen alles in een statief van 6 tientjes. Dat heb ik ook een keer gedaan omdat ik een statief wilde, maar daar ben ik snel van teruggekomen. Geef er wat meer aan uit en bedenk wat je ermee wilt doen. Want de betere gaan inderdaad een leven lang mee. En de combinatie die je bij Konijnenberg laat zien, is een goede keus. Wat ik gedaan heb, is met mijn camera en zwaarste lens naar een winkel gestapt en om advies gevraagd. Diverse modellen en koppen werden gepakt en neergezet. Zo heb ik de stabiliteit kunnen voelen en de mogelijkheden van de koppen kunnen ondervinden.

Succes met je keus.
Groet, Remko

BerichtGeplaatst: 07 apr 2011 09:06 
Lid
Fotografie

Dit is een goed statief, koop nu idd een wat betere dan je nu nodig hebt. Nu zou je camera ook wel op een no name statief kunnen van een paar tientjes, maar als je er straks echte objectieven bij hebt gekocht wordt dat al snel te zwaar.
Zo doende is deze manfroto een fijn statief, stevig, en enizins licht gewicht.

een snel wissel plaat, dat is een plaatje dat je onder je camera schroeft, waardoor je de camera op het statief kan klikken ipv steeds te schroeven.

een 3 weg kop is een kop die zowel horizontaal, vertikaal en als omhoog en omlaag gaan klappen. Je hebt ook 2 weg die kunnen vaak niet verikaal.

Ik vind de 3 weg kop erg prettig, maar het balhoofd is ook erg in trek, dit is balgewricht, waardoor de kop makkelijk in elke positie kan worden versteld.

beide koppen hebben hun liefhebbers, maar ook toepasbaarheid waar die het makkelijkste bij werkt.

Wil je panorama's gaan maken dan is de 3 weg kop het makkelijkste, wil je snel kunnen draaien en vast zetten dan het balhoofd.

waarvoor wil je het statief gebruiken? Ik gebruik het alleen voor statische dingen, in het bod is die veel te zwaar, daarvoor heb ik een monopod dat is 1 pootje onder je camera, die minder stabiliteit geeft dan een 3poot, maar wel weert veel draagbaarder en lichter is, en voldoende stabiliteit geeft om overdags wat langere focus afstanden te fotograferen.

BerichtGeplaatst: 07 apr 2011 09:10 
Lid
Fotografie

sjinouck schreef:
wat ik zelf aan mijn velbon mis, is een soort van waterpas, mijn vorige statief had dat wel, en dat mis ik eigenlijk toch wel een beetje.(maar goed, er zijn ook waterpasjes, die je in de hotshoe van je toestel kunt schuiven, dus dan is dat probleem ook weer opgelost.)

De nieuwe camera's hebben een waterpas aanboord. Iig de 7D, ik beracht de 1Dmk4 en de 5D mk2 dus ook.

BerichtGeplaatst: 07 apr 2011 10:15 
Lid
Fotografie

Nagtie schreef:
sjinouck schreef:
wat ik zelf aan mijn velbon mis, is een soort van waterpas, mijn vorige statief had dat wel, en dat mis ik eigenlijk toch wel een beetje.(maar goed, er zijn ook waterpasjes, die je in de hotshoe van je toestel kunt schuiven, dus dan is dat probleem ook weer opgelost.)

De nieuwe camera's hebben een waterpas aanboord. Iig de 7D, ik beracht de 1Dmk4 en de 5D mk2 dus ook.

nou noem je ook wel wat op ook he? ;) :D

was nog een dingetje vergeten btw, over die pootjes.. snelkoppelingen op alles.. retehandig..

BerichtGeplaatst: 07 apr 2011 11:51 
Lid
Fotografie

Dit is de meest verkochte combinatie, die ook meteen erg goed is, en jou overleeft :)

Ik heb de voorganger of een paar modellen daarvoor. Inmiddels heb ik hem uitgebreid met legguards, een andere kop, een draagriem, een apron en een stet andere pootjes naast de doppen. Ergo een zeer degelijk voor dat geld zeer goedkope super combinatie die later aan alle wensen is aan te passen. En vrijwel overal terwereld is dit model te koop en dus ook te repareren of dingen ervoor te krijgen, als ook de Quick Release plates die je nog wel eens kunt kwijt raken of thuis hebben liggen en dan is een wilekeurige foto winkel je redding :)

Zo heb ik de RC2 plates onder statief gondels zitten en zo was ik op Texel en toen was ik dus zonder vertrokken en ik had er toch een nodig om een camera op een statief te krijgen. En toen heb ik voor 10 euro er een kunnen krijgen zonder het eiland af te hoeven :)

BerichtGeplaatst: 07 apr 2011 11:56 
Lid
Fotografie

Ik heb matglazen met gulden snede raster en op de kop van de 804RC2 zit ook een waterpas :)
Verder idd zoals REL aangeeft geen 40, 50 of 60 euro dingen. Die heb ik ook van Vanguard en dat is nu alleen in dienst als flitser statief :) Wel duur, maar ik kreeg er niets voor terug op MP, en alleen een compact camera staat daar eningzins stabiel op als het niet waait. Want dan vibreren de poten mee met de wind. En trillingen wil je juist NIET! :)

Als je veel reist te voet moet je misschien iets meer pijn leiden en een carbonnen versie van deze combinatie kopen. Anders komt er op den duur ook nog een Carbonnen exemplaar. Het is maar een ideetje

BerichtGeplaatst: 07 apr 2011 13:16 
Lid

Echt fijn zeg al jullie hulp! Ontzettend bedankt...
Ik ga inderdaad voor dit statief en ik ben blij dat ik de goedkopere versie niet heb genomen.
Ook fijn dat je ook uitleg krijgt hier, natuurlijk ben ik een boek aan het lezen en veel op internet aan het rondkijken, maar in een simpele taal snel een goede uitleg krijgen over iets, waar je zelf weinig verstand van hebt is natuurlijk helemaal geweldig!

Sandra

BerichtGeplaatst: 07 apr 2011 23:18 
Moderator
Fotografie

sjinouck schreef:
Nagtie schreef:
sjinouck schreef:

Zelfs in de Sony A55 zit een "ingebouwd" waterpas. ;)

BerichtGeplaatst: 08 apr 2011 06:44 
Lid
Fotografie

Het is al eerder gezegd, maar ik wil benadrukken dat en statiefkop ook erg belangrijk is. Een driewegkop is erg nauwkeurig, maar je kunt deze niet even snel instellen. De meeste geven de voorkeur aan een balhoofd.

Het gewicht is ook belangrijk. Hoe lichter, hoe beter. Als deze ook nog eens uiterst stabiel moet zijn, wordt hij wel erg duur...

Het aantal segmenten waaruit de poten bestaan, bepaalt de minimale lengte in opgevouwen toestand. Te veel segmenten maakt het statief weer instabieler. Drie of vier segmenten is optimaal.

Let ook op de maximale werkhoogte. Het statief hoeft niet tot ooghoogte te komen. Op het statief komt immers nog de kop en dan je camera.

Wat vind ik belangrijk
- een licht gewicht
- stabiliteit
- laag bij de grond (poten volledig uitklapbaar)
- een kop die bij jouw type fotografie past

BerichtGeplaatst: 08 apr 2011 08:35 
Lid
Fotografie

Ron62 schreef:
sjinouck schreef:
Nagtie schreef:
sjinouck schreef:

Zelfs in de Sony A55 zit een "ingebouwd" waterpas. ;)

da´s waar ja.. was ik vergeten, en dan te bedenken dat ik beide a33/a55 uitgeprobeerd heb.. :blush

BerichtGeplaatst: 08 apr 2011 11:47 
Lid
Fotografie

duckie schreef:
Ik heb matglazen met gulden snede raster en op de kop van de 804RC2 zit ook een waterpas :)
Verder idd zoals REL aangeeft geen 40, 50 of 60 euro dingen. Die heb ik ook van Vanguard en dat is nu alleen in dienst als flitser statief :) Wel duur, maar ik kreeg er niets voor terug op MP, en alleen een compact camera staat daar eningzins stabiel op als het niet waait. Want dan vibreren de poten mee met de wind. En trillingen wil je juist NIET! :)

Als je veel reist te voet moet je misschien iets meer pijn leiden en een carbonnen versie van deze combinatie kopen. Anders komt er op den duur ook nog een Carbonnen exemplaar. Het is maar een ideetje

matglazen met raster zijn idd retehandig!

jammer dat vele fabrikanten dit niet standaard meeleveren. katzeyes heeft wel diverse matglazen met verschillende grids beschikbaar, maar het mooiste is als je eea op je display kunt oproepen..

mijn compakt canonnetje heeft dit wel, het gros van mijn (d) slr´s heeft dit helaas niet.. :(

moeilijk, als je zoals ik, een flinke afwijking hebt naar links of rechts, en je eigenlijk niet echt een referentiepunt hebt in de te kleine zoekers van de huidige crop-dslr´s..

het zou verplicht moeten gesteld worden.. :D zoo handig!

BerichtGeplaatst: 08 apr 2011 16:51 
Lid
Fotografie

Scherpstelpunten doen het ook :)

BerichtGeplaatst: 08 apr 2011 18:50 
Lid
Fotografie

ga je veel studiowerk doen ?
voor buiten heb je een statief niet nodig. de huidige camera's zijn zo in te stellen dat je altijd wel uit de hand kunt schieten.
het belemmert je meer dan dat het je helpt. je vrijheid om je positie te kiezen wordt fors minder.
ooit een pro met een statief een bruiloft zien fotograferen?
grt frans

BerichtGeplaatst: 08 apr 2011 19:14 
Lid
Fotografie

Ja maar wel eens een professionele landscaper gezien, die zie je bijna niet zonder en ook niet zonder cablerelease.

Dus ja je kunt foto's maken overdag met ISO1000 maar voor de mooiste foto's is een statief met een lage iso toch beter :)

Het is ook wel een beetje 's landswijze. Fotografie in Engeland is altijd groot geweest en daar zweert men bij statieven. Men heeft het vaak over dat er te weinig geschoten wordt met statieven. :)

Maar Misschien is de natuur buiten meningeen stad in Engeland dermate meer mooi dan wij in Nederland hebben dat er meer mensen op pad gaan.

Maar idd een bruilofts fotograaf of een sport fotograaf misschien niet, maar dat zijn dan ook de slechtste voorbeelden. Studio, landscapers, maar ook heel veel natuur fotografen gebruiken het juist WEL. En ook veel sport fotografen die dan een monopod gebruiken als ook zat die sport met een statief doen, en dan doel ik niet op voetbal.

Kijk eens op de Gitzo site of folder materiaal. Hun statieven worden veel gebruikt door juist pro's die in de zee of meren staan om foto's van kite surfers, wakeboarders, surfers ed vast te leggen. Kijk naar een willkeurige video van een van de bekende namen in Photoshop land, en vrijwel altijd hebben ze juist wel een statief en halen ze voor sommige poses alleen de cam ervan af.

Ik denk dat we in Nederland een statief allergie hebben en ook voor andere accessoires. We geven bakken met geld uit aan bodies, iets minder aan glas en nog minder aan statieven en goede beschermende accessoires. Hebben we net een \
D700, 7D, 5DMkII aangeschaft dan gaan we een toch maar andere lens kopen dan we eigenlijk wilden en dan moet er ook nog een statiefje en een filtertje tegenaan veel voor weinig. Echt lekker nederlands. :)

Gemiddeld genomen zie ik dat Nederlander het meeste geld aan bodies uitgeven, en ik denk diep in mijn hard dat gaat om het badge voorop. Je moet eens kijken wat mensen een rare houding aan nemen om onopvallend te kijken welke body jij hebt.

Daarom denk ik dat ik ook maar net als Kai en Lok Nikon straps op mijn Canon's ga doen, krijg je naast die rare houding ook nog contact met die mensen met de vraag, maar dat is toch een......

Nee niet besparen. Koop liever niet alles in een keer maar goede spullen geleidelijk.

Dus ook een goede tas, en ook een degelijk statief.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende