Je kunt met dat filter dus kunstmatig langere sluitertijden creeren.
Wanneer heb je normaal gesproken langere sluitertijden? Juist! Als het donker is. Je kunt dus "donker" creeren. Wanneer is dit bijvoorbeeld interessant? Stel je wilt beweging in je foto, maar daarvoor is het simpelweg nog te licht. Zelfs met iso100 zit je nog op 1/60seconde (bijvoorbeeeld), terwijl je dus graag met een sluitertijd van bijvoorbeeld 1/15sec wilt werken (stromend beekje, watervalletje). Door dit filter voorop je lens te schroeven kun je dus de omgeving 2 stops donker maken. Je zult dan dus zien dat je sluitertijd vanzelf naar beneden gaat en dus kun je van die melkachtige waterfoto's maken.
Ander voorbeeld: zon schijnt, maar je wilt graag beweging in de fietser hebben. Kan niet want bij 1/250sec bij iso100 bevries je elke fietser. Filter er op, even draaien, er komt minder licht binnen, sluitertijd daalt en je hebt voor je het weet een sluitertijd te pakken waarmee je beweging weet te creeeren in een fietser, ok al is het midden op een zonnig dagje

Ik heb zo'n filtertje waar ik traploos dus 10 stops verschil kan maken. Ik zou hem eigenlijk wat vaker moeten gebruiken...
Kijk eens
hier voor die melkachtige foto's.

Een nadere toepassing is om kleinere scherptedietes toe te kunnen passen bij lage iso-waarden op zonnige dagen.
Tot slot nog een aardige toepassing. Je kunt met een 10 stops ND Grad filter bij niet al te fel zonlicht een foto van een drukke winkelstraat maken waar uiteindelijk niemand op staat. Doordat je met zo'n lange sluitertijd werkt, staat bija niemand lang genoeg op 1 vaste plek om ook op de foto terug te komen. Wat er wel op komt te staan zijn de gebouwen en ander straatmeubilair...
De ND Grad filters worden voornamelijk in landschapsfotografie gebruikt. Google maar eens op ND Grad filter 10 stops en kijk maar eens ter inspiratie welke foto's er allemaal op het www naar voren komen.