Het is 19 mei 2025 08:17

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Auteur Minolta AF 24-85 "doorzichtige ijskristalletjes"
 Minolta AF 24-85 "doorzichtige ijskristalletjes"
BerichtGeplaatst: 30 jan 2012 12:02 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Gisteren heb ik op een vlooienmarkt een lens gekocht voor een afgedingde 12 euro.
De lens werkt goed.
Echter; Er zit achter de voorlens een lens. Op die lens zitten als een soort ananasschijf, doorzichtige vlekjes wat lijkt op kleine ijskristalletjes. In een bepaalde hoek en licht is het niet te zien (zoals op het moment dat ik de lens kocht), maar thuis zag ik onder de lamp in een bepaalde hoek de sterretjes. Als je dan de lens ietsje wegbuigt van het licht kijk je gewoon door de sterretjes heen. (niet zoals als ze wit zouden zijn dat het het beeld erachterwegneemt).
Wie weet wat dit is, en is er iets aan te doen?
De eerste paar foto's van een meter afstand lijken goed. Ik heb er nog geen serieuze foto's mee genomen.
Op Dyxum komt de lens heel goed uit de verf. Hij heeft geen roterende voorkant, wat in mijn ogen altijd de duurdere objectieven vertegenwoordigd (ervaar ik zo). Op de vlooienmarkt heb ik ook nog meteen een 62mm zonnekap gevonden, echter geen filter voor bescherming.
De lens is zo zwaar als dat je van een pakketje glazen lenzen verwacht, dus het was vast vroeger niet de goedkoopste geweest.
Naast de paar lenzen die ik heb verwacht ik al geen AF lenzen meer te vinden die beter kunnen (vanwege dat er niet zoveel keuze is in het goedkope budget) maar deze is een meevaller en had ik niet verwacht te zullen vinden.. Alleen die kristalletjes/sterretjes??

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 30 jan 2012 12:30 
Lid
Fotografie

Wat die aanslag is, weet ik niet maar zal een vorm van opgedroogd iets zijn, als hij werkt en hij idd loodzwaar is en AF heeft en 12 euro kost mooi, niet moeilijk over doen.
In ieder geval geen filter erop, is zinloos, het filter gaat het tig voudige kosten van de lens en levert geen bijdrage aan een beter beeld.

Lees dit eens door over stofjes, vlekken ed op lenzen in objectieven en ga dan eens aan de gang. Zie je niets? Dan nergens meer over nadenken en genieten van een mooie lens van 12 euro

http://www.lensrentals.com/blog/2011/08/the-apocalypse-of-lens-dust

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 30 jan 2012 12:38 
Lid
Fotografie

Ben het met Duckie eens: gewoon genieten van de lens van 12 euro.

BerichtGeplaatst: 30 jan 2012 13:11 
Lid
Fotografie

Ik heb het gelezen :)
Aangezien het waarschijnlijk doorzichtige vlekjes zijn, zal het volgens die website de invloed bijna nihil zijn.
Zelf haal ik bij een plakkend stofje wel al mijn kwastje tevoorschijn..
Moeilijk om er aan te wennen dat ik dit gewoon kan laten zitten..

Ik sprak een keer een vrouwtje die had haar lens vol met stuifmeel of saharastof zitten. Dat vond ze niet erg. Nu kon ik het niet begrijpen dat als je toch mooie foto's wilt maken dat je zonder bescherming op de dure lens gewoon verder gaat zonder het te reinigen.. Ik zei tegen haar dat ze zeker in haar geval van vieze lenzen beter een beschermfilter erop kon zetten zodat ze het zandstof niet over haar coating hoefde te wrijven. Dat kon ze wel inzien.
Maar dat is een ander verhaal.
Liefst heb ik wel een bescherming voor de lens.

Gisteren heb ik ook filtertjes gekocht voor andere lenzen.. 2 eurp per stuk maar dan heb ik ze wel uitgezocht uit 40 stuks waarvan er veel krasjes hadden en deze niet. Die krasjes komen daar niet zomaar op..deze filtertjes hebben toch de beschadiging opgevangen die anders op de dure lens waren gekomen.
En nu heb ik sterretjes In de lens :D

BerichtGeplaatst: 30 jan 2012 14:56 
Lid
Fotografie

Ooi filters van 2 euro kijk eens op dezelfde site :)

http://www.lensrentals.com/blog/2011/06/good-times-with-bad-filters

BerichtGeplaatst: 30 jan 2012 15:17 
Lid
Fotografie

Duckie, leuke blog achter je link :up

Als tegenprestatie heb ik er ook een gevonden :)

BerichtGeplaatst: 30 jan 2012 17:01 
Lid
Fotografie

En ik ook. Die van jou had ik al eens gelezen en is meettechnisch op een bepaalde frequentie misschien wel een methode, maar dat zijn de meetwaarden van lichtdoorlaatbaarheid en voornamelijk ook van licht welke je niet kunt zien.

Pratijk voorbeelden van diezelfde Hoya http://www.thephotoforum.com/forum/phot ... tests.html

Laten toch een 'echt' beeld zien die we wel allemaal kunnen waarnemen en liever niet hebben. Ik heb trouwens meer vertrouwen in bewezen fotografen vs Polen met een meet apparaat. :)

En ik weet ook jouw voorkeur, maar los daarvan is een slecht filter van 2 euro niet een meer waarde voor een lens, maar andersom zou ik ik op een lens van 12 euro ook geen filter van 60 of meer euro plaatsen.

BerichtGeplaatst: 30 jan 2012 17:46 
Lid
Fotografie

Ik heb ook nog een site gevonden met praktijkvoorbeelden.

BerichtGeplaatst: 30 jan 2012 19:15 
Lid
Fotografie

voor 12 euri is het gewoon fotograferen met dat ding en verder geen vragen meer stellen, hihihi!

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 30 jan 2012 22:44 
Lid
Fotografie

Haha die test met die 50 filters..ik heb me vermaakt :D Nou mijn filters die ik heb uitgekozen heb ik ook geschroefd uit zo'n "koker" met gebruikte filtertjes.
En, die ik heb zijn goede gebruikte met misschien alleen microscopische krasjes. Een paar van B+W, en Hoya en Vivitar.
Die van Hoya kan je draaien. 2 schijfjes zitten op elkaar. Tijdens het draaien word hij donkerder. High tec als je het mij vraagt :) Nog niet zoeen gehad. Alleen de diameter van het filter is die van mijn 70-210 Sigma lens met roterende voorkant. Dus dat zal manueel fotograferen worden als ik wil spelen met het filter.
Maar ik zag hem zo tussenin bij die koker met filtertjes en ik dacht "die is vast duur :D " en dat voor 2 euro. Heb begrepen dat je daar mooie plaatjes mee kan maken als je ermee om kan gaan.

Die van Vivitar is een Halo-spot filter, ook alleen voor mijn 70-210.

BerichtGeplaatst: 30 jan 2012 22:53 
Lid
Fotografie

Die dubbele is een gradueel grijsfilter. Daar kun je dus kunstmatig de sluitertijd mee naar beneden schroeven. Ik heb er ook 1, maar helaas niet voor 2 euro :)

BerichtGeplaatst: 30 jan 2012 23:03 
Lid
Fotografie

Ja dat is duidelijk als je hem minder licht geeft dat hij een langere sluitertijd pakt..
Maar weet jij leuke toepassingen daarvan? Ik zag voorbeelden van een blauwe lucht bij een strand met blauwe zee en dat werd ineens heel puur van kleur.
Ik zie dan mogelijkheden in het fotograferen van witte auto's, dat die mooier worden. Niet dan? Moet ik nog ondervinden als het meetingseizoen weer begint.

Ik zag net, omdat dat draaifilter en het halo filter 52mm zijn dat ze ook op mijn sigma 24mm objectief passen.. Kan ik ze al op 2 lenzen gebruiken.

BerichtGeplaatst: 31 jan 2012 00:16 
Lid
Fotografie

Je kunt met dat filter dus kunstmatig langere sluitertijden creeren.
Wanneer heb je normaal gesproken langere sluitertijden? Juist! Als het donker is. Je kunt dus "donker" creeren. Wanneer is dit bijvoorbeeld interessant? Stel je wilt beweging in je foto, maar daarvoor is het simpelweg nog te licht. Zelfs met iso100 zit je nog op 1/60seconde (bijvoorbeeeld), terwijl je dus graag met een sluitertijd van bijvoorbeeld 1/15sec wilt werken (stromend beekje, watervalletje). Door dit filter voorop je lens te schroeven kun je dus de omgeving 2 stops donker maken. Je zult dan dus zien dat je sluitertijd vanzelf naar beneden gaat en dus kun je van die melkachtige waterfoto's maken.

Ander voorbeeld: zon schijnt, maar je wilt graag beweging in de fietser hebben. Kan niet want bij 1/250sec bij iso100 bevries je elke fietser. Filter er op, even draaien, er komt minder licht binnen, sluitertijd daalt en je hebt voor je het weet een sluitertijd te pakken waarmee je beweging weet te creeeren in een fietser, ok al is het midden op een zonnig dagje :)

Ik heb zo'n filtertje waar ik traploos dus 10 stops verschil kan maken. Ik zou hem eigenlijk wat vaker moeten gebruiken...

Kijk eens hier voor die melkachtige foto's. :)

Een nadere toepassing is om kleinere scherptedietes toe te kunnen passen bij lage iso-waarden op zonnige dagen.

Tot slot nog een aardige toepassing. Je kunt met een 10 stops ND Grad filter bij niet al te fel zonlicht een foto van een drukke winkelstraat maken waar uiteindelijk niemand op staat. Doordat je met zo'n lange sluitertijd werkt, staat bija niemand lang genoeg op 1 vaste plek om ook op de foto terug te komen. Wat er wel op komt te staan zijn de gebouwen en ander straatmeubilair...

De ND Grad filters worden voornamelijk in landschapsfotografie gebruikt. Google maar eens op ND Grad filter 10 stops en kijk maar eens ter inspiratie welke foto's er allemaal op het www naar voren komen. :)

BerichtGeplaatst: 01 feb 2012 14:29 
Lid
Fotografie

Hee thanks voor de links en de tips. Staat meteen weer een hoop aanvullende basisinformatie te lezen.
Heb ik weer wat te leren en ik lees veel bevestiging..

Over de 24-85 lens heb ik gelezen en gezien dat dit een beremooi lensje is eigenlijk.. Ik zag foto's gemaakt met deze lens en dat zag er erg goed uit (wel met 3x zo dure toestellen dan die van mij, maar de lens heeft het toch mogelijk gemaakt).

BerichtGeplaatst: 01 feb 2012 14:41 
Lid
Fotografie

Is het wel een ND grad? Een polarisatiefilter wordt ook donkerder als je hem draait, wel veel minder dan een ND, maar toch. Deze zorgt er wel voor dat de lucht blauwer wordt en reflecties in ruiten verminderen.

De 10-stops ND staat heel hoog op mijn lijstje, zijn alleen zo duur...

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 01 feb 2012 17:01 
Lid
Fotografie

Lijkt me ook een CP filter en het kan er ook nog een zijn voor analoge lenzen. Je hebt circulaire polarisatie filter vandaar CP en Lineaire Polarisatie filters. Die laatste kunnen niet met AF of lichtmeters overweg of minder goed en kan dus een verkeerd belichte foto laten maken. Een variabel ND filter is idd ook een vorm van een polarisatie filter maar dan 2 opelkaar en die bestaan nog niet zolang. LCW heeft ze bekender gemaakt en ik vermoed niet dat er een 2 euro versie van vroeger als variable ND filtes is.

Daarbij doet ongeveer hetzelfde maar met hooguit 1 a 2 of 3 stops max.

Een een Lineair Polarisatie filter op een meedraaiend frontelement is helemaal iets om je licht meter te laten kotsen.

Dat ster filter klinkt echt zo 70s 80s en volgens mij worden ze nog wel aangeboden door oa Cokin maar dat gebruikt niemand meer en is makkelijker achteraf in PS te doen. Daarbij slechte optische eigenschappen en vaak van plastik.

je verdere omschrijvingen bevestigen mij verhaal. Je kleuren worden voller ed maar eigenlijk is het contrast beter geworden. :) En dat ervaren we als groener en blauwer :)

BerichtGeplaatst: 01 feb 2012 17:16 
Lid
Fotografie

Ik gebruik zelden een beschermings filter.. De coating is tegenwoordig behoorlijk hard. Op het strand en dergelijke gebruik ik er wel 1 maar een goede filter is duur.. In jou geval bijna 10x de prijs van je objectief.. Kan je beter nog 10 van die objectieven halen!

BerichtGeplaatst: 01 feb 2012 19:07 
Lid
Fotografie

Tja... als het dus geen 10 ND Grad filter is, dan gaat het hele verhaal natuurlijk niet op :D

BerichtGeplaatst: 01 feb 2012 21:24 
Lid
Fotografie

Ik ben net zover gekomen met jullie tekst dat het verdraaibare filter een lineaire of circulair polarisatiefilter moet zijn. Op de zijkant staat: Hoya PL 52mm JAPAN
Met een wit streepje op de ring.
Ik weet dat ik met dat filter toch handmatig moet scherpstellen.
Ik ga er meer over lezen..

BerichtGeplaatst: 01 feb 2012 21:41 
Lid
Fotografie

Waarom moet je handmatig scherpstellen? Als je een lichtsterk objectief hebt gaat AF prima hoor!

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende